Sikre mappe eller filer mod sletning
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-02-02 18:24

Findes der under Win 2000 en funktion, hvor man kan sikre en mappe eller
enkeltfiler mod sletning? F.eks. ved at sikre med password.
Jeg tænker på en almindelig "arbejdsmappe" med doc og excel-filer.
Eller skal jeg have et særligt program til det? Hvis ja, kender I et?

Hilsen,
Poul Erik

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 18:31

Poul Erik Jørgensen wrote:

> Findes der under Win 2000 en funktion, hvor man kan sikre en mappe eller
> enkeltfiler mod sletning? F.eks. ved at sikre med password.

En almidelig backup plejer at hjælpe :)

Ellers kan du ændre sikkerhedsindstillingerne i filen/kataloget til at
det kun er en brugere der kan slette filen. Hver gang du så har brug for
at slette filen skal du logge af for at logge på som denne brugere.

Du kan evt. også sætte filen op i read-only tilstand, dette forhindre
dog ikke brugeren i at slette denne, men han/hun får en advarelse.

Men hvad med ændringere i filer, skal dette også sikres?

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-02-02 18:43

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse
> Du kan evt. også sætte filen op i read-only tilstand, dette forhindre
> dog ikke brugeren i at slette denne, men han/hun får en advarelse.
>
> Men hvad med ændringere i filer, skal dette også sikres?

Det drejer sig om at jeg på mit arbejde sidder med en stand-alone computer,
som jeg hidtil selv har haft adgang til. Af en række årsager er den ikke
sluttet til det interne net - men det skal vi ikke drøfte her.
Nu skal en virksomhedspsykolog ind på mit kontor nogle timer om ugen, og hun
skal formentlig bruge computeren - det vil være lidt for åndssvagt at sætte
én ekstra ind. Jeg kan selvfølgelig kryptere mine filer - de er ikke er så
tophemmelige endda, men krypterede filer kan vel også bare slettes af
vanvare.
Jeg vil ikke risikere at hun går hen og laver ulykker med filer, som jeg
bruger jævnligt. Selv ved read-only kan de jo slettes.

Har I gode ideer, så jeg ikke skal til at rende frem og tilbage med
disketter eller til at brænde sikkerheds-CDer - jeg har ingen brænder på
kontoret

Poul Erik

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-02 18:50

Den Sat, 9 Feb 2002 18:42:38 +0100 skrev Poul Erik Jørgensen:

> [...]
>Jeg vil ikke risikere at hun går hen og laver ulykker med filer, som jeg
>bruger jævnligt. Selv ved read-only kan de jo slettes.

Opret en ny bruger til hende, og sørg for at hun ikke har adgang til
de filer det drejer sig om.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Alex Holst

Dato : 09-02-02 18:39

Poul Erik Jørgensen <JR@fc.aalborghus.dk> wrote:
> Findes der under Win 2000 en funktion, hvor man kan sikre en mappe eller
> enkeltfiler mod sletning?

Du kan beskytte dine egne filer mod uheldig sletning ved at hoejreclicke
paa filen, vaelge egenskaber og clicke "read-only" (eller hvad det nu er
oversat til paa dansk).

> F.eks. ved at sikre med password.

Hvis du oensker at beskytte dine filer mod sletning af andre brugere
skal du blot saette et kodeord paa din konto i Windows 2000, og give de
andre brugere deres egne kontoer.

Se ioevrigt denne case study i OSS'en:

   http://a.area51.dk/sikkerhed/w2k_workstation

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 12-02-02 23:39

"Poul Erik Jørgensen" <JR@fc.aalborghus.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der under Win 2000 en funktion, hvor man kan sikre en mappe eller
> enkeltfiler mod sletning? ...

Tak for jeres venlige svar.

Poul Erik