For varm fødsel - der for grå ? (Maine Coo~
Fra : Helle

Dato : 09-02-02 17:41

Hej!

Vi har været ud at kigge på en Maine Coon killing til avl. Den så mægtig sød
ud og havde et godt hoved, gode længder osv. Men den skulle være brun tabby.
Det var den også på hovedet, men ned over kroppen blev den helt lysegrå!
Opdrætteren sagde at det var et fænomen, der opstod når det var en for varm
fødsel. Det var et meget stort kuld, 7 killinger var der. Det skulle
forsvinde med tiden - inden vi skulle have den.

Nu er det så jeg gerne vil høre om der nogen der har hørt om dette fænomen
før? Da den skal bruges til avl synes jeg jo, det er vigtigt at den har et
klart mønster og der ikke er tvivl om farven.

Med venlig hilsen Helle

Fra : Grit Wessel

Dato : 09-02-02 18:24

> Nu er det så jeg gerne vil høre om der nogen der har hørt om dette fænomen
> før? Da den skal bruges til avl synes jeg jo, det er vigtigt at den har et
> klart mønster og der ikke er tvivl om farven.

Hej Helle

Der er mange forskellige teorier om den farve. Hvis det er hvad jeg tror det
er, så kalder man det "omvendt sølv" (har ikke noget med sølv at gøre) eller
rafisme.
Nogen mener, at det kommer, hvis moderen har fået medicin under
graviditeten, andre mener, at det er arveligt, andre igen at det er
zinkmangel hos moderen, og så er der teorien om en for varm fødsel (den har
jeg godt nok ikke hørt om før). Men sandheden er, at der ikke er nogen, der
*ved* hvad det skyldes.
Alle de rafister jeg har hørt om, har fået normal farve senere. Jeg ved ikke
præcis hvor lang tid, der går, men ved 3-4 måneders alderen, tror jeg, at
killingerne er normaltfarvet.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke have nogen problemer med at købe sådan en
killing til avl. Men hvis det er arveligt (hvilket er den teori, jeg tror
på), skal du bare være forberedt på, at du også selv kan få rafister. Men
som sagt, det er ikke skadeligt på nogen måder, og det forsvinder rimeligt
hurtigt, så *jeg* mener, at man med god samvittighed kan avle på en sådan
kat.

Jeg har selv seriøst overvejet at bruge en hankat, der har givet flere
rafister (og hvis mor og far også har givet dem). Grunden til at jeg ikke
valgte ham, var ikke pga. farven.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte