Erfaring med "mormonfilm" fra Tyskland ?
Fra : Familien Kristensen

Dato : 09-02-02 16:55

Hej NG !
Inspireret af et tidligere indlæg i gruppen fik jeg en idé:
Måske kan jeg bestille film over kirkebøger fra Lübeck til gennemsyn på det
nærmeste Jesu Kristi Sidste Dages Helliges slægtsforskningscenter (mod
betaling af ca. 30 kr. pr. film) ?

Jeg ved ikke så meget om arkivalier fra Tyskland (Lübeck) 1800-ca. 1860. Er
der nogen som kan hjælpe med henvisning til litteratur på dansk, som
fortæller om de forskellige kirkebøger/folketællinger/ skifter /til- og
afgangsliser eller hvad der nu findes?

Jeannie Kristensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-02-02 17:26

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote
in message news:a43gq0$en7$1@sunsite.dk...
> [...]
> der nogen som kan hjælpe med henvisning til litteratur på dansk, som
> fortæller om de forskellige kirkebøger/folketællinger/ skifter /til- og

Det kan du lige præcist.
Her kan du se en liste over de danske centre:

Family History Centers in Denmark [refine search]

Aalborg Denmark
Riishøjsvej 20
DK-9000
Aalborg, Nordjylland County, Denmark
Phone: 45-98131157

Aarhus Denmark
Langenæs Alle 31
DK-8000
Aarhus, Aarhus County, Denmark
Phone: +45-86141584

Copenhagen Denmark
Maglegards Alle 83
DK-2860
Søborg, Denmark
Phone: +45-39561890

Esbjerg Denmark
Spangsbjerg Møllevej 34
DK-6700
Esbjerg, Ribe County, Denmark
Phone: +45-75457725

Fredericia Denmark
Kaltoftevej 27
DK-7000
Fredericia, Vejle County, Denmark
Phone: +45-75912672

Frederikshavn Denmark
Nils Juelsvej 51
DK-9900
Frederikshavn, Nordjylland County, Denmark
Phone: +45-98427733

Odense Denmark
Lahnsgade 58
Odense C, Fyn County, Denmark
Phone: +45-66178674

Slagelse Denmark
Skovvejen 50
DK-4200
Slagelse, Vestsjaelland County, Vestsjaelland, Denmark
Phone: +45-53526837

Note: These are not mailing addresses.
Because of limited staff, Family History Centers cannot respond to mail
inquiries.

Vær især opmærksom på det sidste, de kan ikke tage
imod telefoniske eller skriftlige henvendelser.
Ring for at få tiderne, men kom selv derhen for
at få hjælp til at bestille filmene. Du kan bestille
film fra hele verden.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : ErikRN

Dato : 10-02-02 06:44

Lige et lille tip vedr. vielser i Tyskland. Inden man i gamle dage blev gift, skulle man på rådhuset og få tilladelse. Derved blev i de såkaldte "Eheprotokollen" noteret personernes herkomst og hvad parret havde tænkt sig at ernære sig ved - og det hændte ikke så sjældent, at de "glemte" den gejstlige vielse (i.e. du kan finde børnene døbt; men leder forgæves efter forældrenes vielse).

Erik R N
Denmark

Fra : Bo Larsen

Dato : 18-02-02 14:07

Det er stadigvæk sådan. Det står dig frit for at blive gift i kirken
(bagefter), men ikke på "Standsamt" (som regel på rådhuset).
--
Bo Larsen
bolarsen@t-online.de