Datoen i php
Fra : Frank Madsen

Dato : 09-02-02 14:52

Hej NG,

Hvordan skriver man dags dato på sin hjemmeside i dette format "13. marts
2002" ??

Hilsen Frank

Fra : Anders Johannsen

Dato : 09-02-02 15:27

> Hvordan skriver man dags dato på sin hjemmeside i dette format "13. marts
> 2002" ??

Kig på funktionerne strftime() eller date()

/A

Fra : Frank Madsen

Dato : 09-02-02 16:02

> Kig på funktionerne strftime() eller date()

Ja det er sikkert rigtig nok, men jeg fatter MINUS af det her, så er der en
venlig sjæl der vil poste hele koden her, jeg er med på at den skal stå
indenfor <? og ?> men resten er WAGGA WAGGA i mine ører....

HIlsen Frank

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 16:16

> [...]
> venlig sjæl der vil poste hele koden her, jeg er med på at den skal stå
> indenfor <? og ?> men resten er WAGGA WAGGA i mine ører....
Hej,
Jeg ved ikke om du kan bruge det her:
<?
$a = getdate();
$date = $a["mday"]. ".". " ". $a["month"]. " ". $a["year"];
echo $date;
?>

Den skriver godt nok det engelske navn for måneden, men jeg
er ikke god nok til at ændre det endnu.

Jeg er også lidt nybegynder, så ret mig endelig.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 16:27

> $a = getdate();
> $date = $a["mday"]. ".". " ". $a["month"]. " ". $a["year"];
> echo $date;
> ?>

Dette er vist kortere:
<?
$a = date("j. F Y");
echo $a;
?>

Men det er stadig med engelske månedsnavne.

Du kan også få forkortede navne (Jan., Feb., etc.), så er det næsten ikke
til at se forskel på dansk og engelsk.
<?
$a = date("j. M Y");
echo $a;
?>

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-02-02 17:15

"Frank Madsen" <ng@nospam.anakin.dk> skrev

> [...]
> venlig sjæl der vil poste hele koden her, jeg er med på at den skal stå
> indenfor <? og ?> men resten er WAGGA WAGGA i mine ører....

http://dk.php.net/manual/en/function.date.php - det fremgår endda af et af
eksemplerne, hvordan du får printet lige præcist det, du ønsker

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Frank Madsen

Dato : 09-02-02 19:44

Det hjælper altsammen....... men hvad hvis man vil have datoen på dansk ?!?
findes der et script ligesom til java hvor man kan definere månederne ved
navn ?!?

Hilsen Frank

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 23:20

> Det hjælper altsammen....... men hvad hvis man vil have datoen på dansk
?!?
> findes der et script ligesom til java hvor man kan definere månederne ved
> navn ?!?
Nå, jeg skriver dog for tredje gang, selvom du ikke har svaret på mine to
andre indlæg.
Jeg har nu delvis selv lavet lidt kode (oversat fra spansk) der kan det du
ønsker:

<?
function dd ()

$dato = getdate(); // Get today's date

$dagsnummer = $dato[wday]; // Weekday number
$dag = $dato[mday]; // Day number
$måned = $dato[mon]; // Month number
$år = $dato[year]; // Year number

if ($dagsnummer == 1) echo "Mandag"; // Monday
if ($dagsnummer == 2) echo "Tirsdag"; // Tuesday
if ($dagsnummer == 3) echo "Onsdag"; // Wednesday
if ($dagsnummer == 4) echo "Torsdag"; // Thursday
if ($dagsnummer == 5) echo "Fredag"; // Friday
if ($dagsnummer == 6) echo "Lørdag"; // Saturday
if ($dagsnummer == 7) echo "Søndag"; // Sunday

echo " d. $dag ";

if ($måned == 1) echo "Januar"; // January
if ($måned == 2) echo "Februar"; // February
if ($måned == 3) echo "Marts"; // March
if ($måned == 4) echo "April"; // April
if ($måned == 5) echo "Maj"; // May
if ($måneds == 6) echo "Juni"; // June
if ($måned == 7) echo "Juli"; // July
if ($måned == 8) echo "August"; // August
if ($måned == 9) echo "September"; // September
if ($måned == 10) echo "Oktober"; // October
if ($måned == 11) echo "November"; // November
if ($måned == 12) echo "December"; // December

echo ", $år";

}

dd();
?>

Er det godt nok?

Fra : Jesper Langhoff

Dato : 12-02-02 11:07

On Sat, 9 Feb 2002 23:19:54 +0100, "Andreas Kryger Jensen"
<xylofonius@hotpop.com> wrote:

<snip klodset kode>

>Er det godt nok?

Det kan gøres noget simplere.

Opret nogle arrays som indeholder de danske navne.

F.eks.

<?php
   $maaneder =
array(1=>"januar",2=>"februar",3=>"marts",4=>"april",5=>"maj",6=>"juni",7=>"juli",8=>"august",9=>"september",10=>"oktober",11=>"november",12=>"december");
   $dage =
array(0=>"Søndag",1=>"Mandag",2=>"Tirsdag",3=>"Onsdag",4=>"Torsdag",5=>"Fredag",6=>"Lørdag");

   $nu = getdate();

   $dag = $dage[$nu[wday]];
   $dato = $nu[mday];
   $maaned = $maaneder[$nu[mon]];
   $aar = $nu[year];

   print("$dag d. $dato. $maaned, $aar");
?>

Giver i dag: Tirsdag d. 12. februar, 2002

--
Jesper Langhoff

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 09-02-02 22:18

"Frank Madsen" <ng@nospam.anakin.dk> wrote in message

> [...]
> venlig sjæl der vil poste hele koden her, jeg er med på at den skal stå
> indenfor <? og ?> men resten er WAGGA WAGGA i mine ører....

Med den indstilling plejer man ikke at få så meget hjælp :(

Hvis du ikke kan finde ud af det overhovedet *og ikke interesserer dig det
mindste* tror jeg det er bedre at få en ven/bekendt med styr på det til at
lave det hele for dig - i stedet for at stille spørgsmål som dette her hver
der skal laves noget.

--
Mvh. Mogens
Bach.scient. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Frank Madsen

Dato : 10-02-02 00:17

> [...]
> mindste* tror jeg det er bedre at få en ven/bekendt med styr på det til at
> lave det hele for dig - i stedet for at stille spørgsmål som dette her

Nu er det jo bare sådan at jeg fatter ikke en skid af at få stukket et par
sider i hovedet, eller "kig i str" jeg skal have koden foran mig før jeg kan
se sammenhængen i det, der er vel ikke noget galt i at spørge, og hvis det
er fordi jeg spørger dumt, .... hov, der findes forresten ikke dumme
spørgsmål, kun dumme svar!!

Jeg takker MANGE gange til jer der har gidet at bøje det i neon for mig,
jeg VIL SÅ GERNE lære det, men jeg skal se det før jeg forstår sammenhængen.

Mange hilsner Frank

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 10-02-02 01:32

> [...]

> Jeg takker MANGE gange til jer der har gidet at bøje det i neon for mig,
> jeg VIL SÅ GERNE lære det, men jeg skal se det før jeg forstår

OK så må du meget undskylde at jeg misforstod dit indlæg (det gør jeg tit
når folk bare vil have kode de bare kan copy'n'paste ind så "det bare
virker" ;).

Men manualen *er* nu en god ting når man altså har lært det mest basale :)
(Den findes dog ikke på dansk).

Det mest basale kan man så f.eks. lære på www.webcafe.dk eller lign. - helt
gratis! :)

PHP er dog ikke det bedste at lære som første programmeringssprog (IMHO),
men det kan godt lade sig gøre alligevel.

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Dennis Iversen

Dato : 09-02-02 22:28

Anders Johannsen wrote:

> Kig på funktionerne strftime() eller date()

kig kun på strftime og setlocale, da jeg ikke tror date påvirkes af
setlocale; hvilket betyder at man ikke kan få funktionen date til at
skrive fx marts.

<http://dk.php.net/manual/en/function.setlocale.php>

setlocale (LC_ALL, 'da_DK'); //dansk
echo strftime ("%A %e %B %Y", mktime (0, 0, 0, 12, 22, 1978));

- Dennis Iversen