printer problemer
Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 12:13

Jeg har problemer med at installere min printer i RH 7.2. Det er en HP
Laserjet
4.

Jeg gør sådan her:
I KDE : system - printer configuration - new - local - HP laserjet 4 -
edit - driver options - A4 (this is "letter" as standard) - test.... and
then the error message comes, "there was an error printing the test page" or
something like that.

Nogle sagde jeg skulle downloade følgende:
https://www.redhat.com/support/errata/RHBA-2001-155.html
....så jeg prøvede at installere dem men det er stadig det samme.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-02-02 12:43

In article <a43084$2km$1@sunsite.dk>, "Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk>
wrote:

> [...]
> edit - driver options - A4 (this is "letter" as standard) - test.... and
> then the error message comes, "there was an error printing the test

Har du prøvet at bruge Redhat's eget printtool?

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 14:04

> Har du prøvet at bruge Redhat's eget printtool?

nej.. hvordan? jeg er lidt ny

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-02-02 14:19

Jacob Jensen wrote:

> nej.. hvordan? jeg er lidt ny

Start en konsol (konsole eller xterm), kør "su", indtast root-kodeord, kør
"printtool", genstart lpd ("/etc/init.d/lpd restart") og du skulle være
oppe at køre.

Rasmus

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and BSD.
We don't believe this to be a coincidence.
-- Jeremy S. Anderson

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 17:15

> Start en konsol (konsole eller xterm),

er gjort

> kør "su", indtast root-kodeord

Det spørger den ikke om!

> kør "printtool", genstart lpd ("/etc/init.d/lpd restart") og du skulle
være
> oppe at køre.

nix.... den starter bare "printconf" i X og det er det jeg hele tiden har
brugt. Og hvis jeg ikke er i X vil den slet ikke køre "printtool"

fejlmeddelelsen er helt præcist, "There was an error trying to print the
test page".

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-02-02 19:06

Jacob Jensen wrote:

> Det spørger den ikke om!

Så kører du som root i forvejen. Det er en fejl. Opret dig en almindelig
bruger og brug su, når du skal bruge root-adgang.

> være
>
> nix.... den starter bare "printconf" i X og det er det jeg hele tiden har
> brugt. Og hvis jeg ikke er i X vil den slet ikke køre "printtool"

Ups, det var jeg ikke klar over, Jeg har selv brugt tekst-udgaven til at
konfigurere printeren, da jeg har afinstalleret den grafiske udgave (derfor
mangler min ikon åbenbart .

> fejlmeddelelsen er helt præcist, "There was an error trying to print the
> test page".

Har du prøvet at lege lidt med indstillingerne? Er printeren sluttet
korrekt til, tændt, og ikke i fejltilstand?

Har du prøvet alle driverne til din printer (hvis du kan vælge mellem
flere)?

Får du nogen fejlmeddelelser fra kernen ('dmesg' i en konsol,
/var/log/messages)?

Rasmus

There are three kinds of lies:
lies, politics and statistics.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 20:08

> Får du nogen fejlmeddelelser fra kernen ('dmesg' i en konsol,
> /var/log/messages)?

ja... og tak for rådet... nu virker det!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-02-02 04:05

Jacob Jensen wrote:

> ja... og tak for rådet... nu virker det!

Cool, det er fedt at udskrive (hvis man har brug for det og råd til
blækpatroner).

Just out of curiousity - hvad var fejlen?

Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-02-02 12:34

Ja... det ville være temmelig træls at skrive mit document i linux, for så
at skifte til windows bare for at skrive det ud.

> Just out of curiousity - hvad var fejlen?

"hostname Ba1oo bad".... jeg havde lavet mit hostname i etc/hosts om til
"Ba1oo" og det kunne den åbenbart ikke lide når den skulle printe, så jeg
lavede det om igen til "localhost" og så kører den... Jeg må indrømme at jeg
ikke lige kan se hvad det har af betydning for en lokal printer men det
virker nu.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 13:01

Den Sun, 10 Feb 2002 12:33:43 +0100 skrev Jacob Jensen:
> [...]
>ikke lige kan se hvad det har af betydning for en lokal printer men det

lpd er et netværks-udskriftssystem, så det er nok derfor.

"localhost" skal henvise til 127.0.0.1 - dit eget hostnavn lader du
henvise til dit normale ip-nr.

Mvh
Kent
--