sikkerhed på hd!
Fra : Gimmer

Dato : 09-02-02 11:23

jeg ved der findes et program som laver power on password... skriver man det
forkert brænder den hd´en af!
dette program ligger på begge hd´s som dog aktiveres med kun et password!
dette program gør også at selv om man fysiks fjerner hd´en fra den originale
maskine og sætterden i en anden vil man stadig ikke se indholdet på hd´en!
hvad hedder det og hvor kan de fåes fra?
vh Gimmer

--
//Gimmer
Email: Gimmer19@hotmail.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 11:37

Gimmer wrote:

> jeg ved der findes et program som laver power on password... skriver man det
> forkert brænder den hd´en af!

Hvor grader skal en hd op på, før den brænder?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 11:37

Gimmer wrote:

> jeg ved der findes et program som laver power on password... skriver man det
> forkert brænder den hd´en af!

Hvor mange grader skal en hd op på, før den brænder?

Fra : Gevaldi

Dato : 09-02-02 14:39

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en meddelelse news:3C64FBD6.1080104@example.net...

> [...]

Du kan sætte power on password
i bios, og der er intet der brænder af

> Hvor mange grader skal en hd op på, før den brænder?

Kan man så ændre den i enhedshåndtering
til en brænder?

/Gevaldi

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 14:51

> Du kan sætte power on password
> i bios, og der er intet der brænder af
Ja, men så kan jo sætte harddisken ind i en anden pc.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Alex Holst

Dato : 09-02-02 15:43

   http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte

   http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#benytter

Fra : Gimmer

Dato : 09-02-02 19:09

tak for jeres svar.... men det skal være sådan at hdén ikke kan læses
(brændes af) ved forkert password!
det findes det ved jeg. jeg aner bare ikke hvad det hedder!
vh Gimmer

Fra : Alex Holst

Dato : 09-02-02 20:48

Gimmer <gimmer19@Hotmail.com> wrote:
> tak for jeres svar.... men det skal være sådan at hdén ikke kan læses
> (brændes af) ved forkert password!

Jeg tvivler meget staerkt paa, at du har *brug* for saadan et system
hvis du ikke allerede ved hvor du kan faa fat i det. OSS'en taler om
permissive action link systemer. Det er saadan et system du skal have
fat i.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 21:23

Gimmer wrote:

> tak for jeres svar.... men det skal være sådan at hdén ikke kan læses
> (brændes af) ved forkert password!
> det findes det ved jeg. jeg aner bare ikke hvad det hedder!

Jeg tror du har set for meget "Impossible Mission" :)*

Fra : Morten Pedersen

Dato : 09-02-02 23:37

Eller også er man ved at blive lidt for paranoid, de er efter mig !

Kan du ikke lige se en dag man står op og vil tænde pc'en man er lidt træt
fordi man ikke lige har fået sin morgen kaffe og taster forkert... DOH...
GODMORGEN

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3C658519.1060005@example.net...

Fra : Gimmer

Dato : 10-02-02 12:09

tak tak... det er da veldig fint i laver grin med mig..... men kan i ikke
holde jeres subjektive holdninger for jer selv, så kan i skrive hvis i har
noget konstruktivt og eller et navn på et sådan program?
vh Gimmer
PS ang mission impossilbe så har jeg set programmet i aktion hos en bekendt,
det virker fint OG DET EKSISTERE!

Fra : Thomas

Dato : 10-02-02 12:27

Gimmer wrote:
> [...]

[...]

> PS ang mission impossilbe så har jeg set programmet i aktion hos en bekendt,
> det virker fint OG DET EKSISTERE!

Du fik sendt dit indlæg 50 dage for tidligt...

--
Don't waste space

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-02-02 12:30

Gimmer wrote:

> PS ang mission impossilbe så har jeg set programmet i aktion hos en bekendt,
> det virker fint OG DET EKSISTERE!

To forslag, siden du ikke har fået nogen hjælp i denne gruppe:

1) Spørg din ven.

2) Søg på Google, www.google.com

Hjælp til selvhjælp.

--
"...in Spain!"

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-02-02 12:41

Gimmer wrote:

> tak tak... det er da veldig fint i laver grin med mig..... men kan i ikke
> holde jeres subjektive holdninger for jer selv, så kan i skrive hvis i har
> noget konstruktivt og eller et navn på et sådan program?

Jeg kan ikke se formålet med sådan et program.

Ved power-on vil den spørge om et password, ved forkert password vil
disken brænde af.

Ved hvilken temperatur, kan du ikke oplyse, men der eksitere faktisk
firmaer der kan reetablere diske der er brændt af. Selvsamme firmaer
sælger software der kan slette harddisken, men dette skal gører op til
17 gange for at de ikke selv kan reetablere dataerne.

17 gange overskrivning af en harddisk kan nemt tage en dag for en stor
disk, gad vide om tyven vil vente så lang tid.

Et andet problem, er at jeg kan tage denne disk over i en anden maskine
og boote den fra en bootdisk, for derefter at læse din disk.

Jeg tror ikke der er implementeret i software. Er det ikke en hardware
implementation du leder efter?

> vh Gimmer
> PS ang mission impossilbe så har jeg set programmet i aktion hos en bekendt,
> det virker fint OG DET EKSISTERE!

Og måske arbejder din bekendt hos Impossible Mission, siden han ikke kan
fortælle dig hvad det hedder? (sorry, jeg kunne ikke lade vær')

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-02 23:59

On Sun, 10 Feb 2002 12:09:13 +0100, "Gimmer"
<gimmer19@Hotmail.com> wrote:

> PS ang mission impossilbe så har jeg set programmet i aktion hos en bekendt,
> det virker fint OG DET EKSISTERE!

Hvordan ved du, at det virker? Tastede I forkert?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 00:05

Ikke nok med det...sende i bagefter disken ind til http://www.ibas.no/ ?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-02-02 00:11

Hej "Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net>

>Ikke nok med det...sende i bagefter disken ind til http://www.ibas.no/ ?

Kan de egentlig noget? Jeg var ikke imponeret af dem, da vi prøvede
dem for nogen tid siden.

Svaret efter x antal dage og y antal kr: "Kan ikke løse det, vi kan
prøve videre, men det koster z kr. pr. dag og vi aner intet om vi kan
gendanne data eller hvor lang tid det i givet fald tager."

Data skal være *MEGET* kritiske for at man har lyst til at give ibas
en blanco-check for at redde dem.

Rigtige mænd tager backup.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 00:27

Lars Kim Lund wrote:

> [...]

> prøve videre, men det koster z kr. pr. dag og vi aner intet om vi kan
> gendanne data eller hvor lang tid det i givet fald tager."

Hvad skal de ellers?

1) Bruge en tidsmaskine, for at se om det lykkes at redde data.

2) Bruge y dage, uden at fakturere kunden?

> Data skal være *MEGET* kritiske for at man har lyst til at give ibas
> en blanco-check for at redde dem.

Ja, men typisk er den type data de redder også meget mere værd for deres
kunder.

Problemet er blot at en sikkerhedspolitik ikke bør bringe en ud i den
situation hvor man ringer til Ibas.

En nøgle til en banksboks i en bank i nærheden koster ca. 200 kr om året.

> Rigtige mænd tager backup.

Rigtige mænd har styr på deres sikkerhedspolitik!

(Jeg arbejdede i sin tid på en skole, hvor vores backup der havde kørt i
flere år, var uden data, efter diskene var reformateret i et RAID der
skulle udvides. Administratoren havde dagligt skiftet bånd og læst
logfiler fra backupen....Hmmm de sente båndene til Ibas men ikke
diskene. *suk* det er først nu jeg tænker over den mulighed :)

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 00:13

On Mon, 11 Feb 2002 00:04:54 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Ikke nok med det...sende i bagefter disken ind til http://www.ibas.no/ ?

Mener du at Ibas kan genskabe data, der er overskrevet 17 gange?
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 00:24

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Mener du at Ibas kan genskabe data, der er overskrevet 17 gange?

Har jeg givet udtryk for det?

Definere "overskrevet 17 gange" (man kan overskrive data på mange måder).

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 00:26

On Mon, 11 Feb 2002 00:23:53 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Har jeg givet udtryk for det?
>
>Definere "overskrevet 17 gange" (man kan overskrive data på mange måder).

OK. Min fejl. 16 gange overskrivning med ascii 0? 1 gang overskrivning
med ascii 0? Jeg kan så røbe, at svaret er at det kan Ibas ikke.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 00:35

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> OK. Min fejl. 16 gange overskrivning med ascii 0? 1 gang overskrivning
> med ascii 0? Jeg kan så røbe, at svaret er at det kan Ibas ikke.

Hvad bygger du dette på?

Nu bliver jeg lidt useriøs... Hvis de oprindelig data også var 0, kan de
godt :)

Fra : Jonas Sommer Nielsen

Dato : 11-02-02 01:46

> Nu bliver jeg lidt useriøs... Hvis de oprindelig data også var 0, kan de
> godt :)

Useriøs hva snakker du om ? ;)

Just becaus your paranoid it dosn't mean they ain't following you ...

Jeg mener hvorfor ikke bare lade den gå i selvsving, han fanger den vel
alligevel ikke før vi får fundet et passende LART frem.

/Hvid

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 11:19

On Mon, 11 Feb 2002 00:34:38 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Hvad bygger du dette på?

Det ved jeg bare. Og jeg synes måske også det ville være mere rimeligt
om alle dem der skriver at overskrevne data kan genskabes,
underbyggede det med andet end luft. Et konkret eksempel for eksempel.
Eller reference til et recovery firma, der tilbyder at gendanne
overskrevne data.

Dermed ikke sagt, at man ikke i nogle tilfælde også skal tage højde
for hvad fremtiden måtte bringe.

--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 19:26

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Det ved jeg bare. Og jeg synes måske også det ville være mere rimeligt
> om alle dem der skriver at overskrevne data kan genskabes,
> underbyggede det med andet end luft. Et konkret eksempel for eksempel.

Et konkret eksempel kommer her:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=12189

> Eller reference til et recovery firma, der tilbyder at gendanne
> overskrevne data.

Teknikken bag:

http://www.ibas.dk/teknologi/patan.htm

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 23:03

On Mon, 11 Feb 2002 19:26:07 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Et konkret eksempel kommer her:
>
>http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=12189

Jeg var tæt på at afvise det som sludder uden at kigge efter, men
kiggede dog. Der står ikke noget om at Ibas kan eller tilbyder at
gendanne data, der er overskrevet. I det konkrete tilfælde var disken
"formatteret", hvilket ikke overskriver nogle data. "Slettet" betyder
heller ikke at data er overskrevet, men at data er markeret som
slettet.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 23:22

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
> "formatteret", hvilket ikke overskriver nogle data. "Slettet" betyder
> heller ikke at data er overskrevet, men at data er markeret som

En formatering kan godt være en overskrivning af alt!

Ordet "slettet" kan defineres på mange måde...

Men om hvad der er tilfældet i artiklen, fremgå ikke klart.

Fra en tråd på dk.edb.sikkerhed,

http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=370d3424.16686184%40news.inet.tele.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Dibas%2Bdata%2Bsletning%26hl%3Dda%26selm%3D370d3424.16686184%2540news.inet.tele.dk%26rnum%3D3

kan jeg godt se dit argument med at Ibas forklarer alt det de kan, men
ikke nævner reetablere af overskrevne data.

Jeg vil give dem et kald i morgen, så kan vi få den sag ud af verden :)

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 23:32

On Mon, 11 Feb 2002 23:21:56 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>En formatering kan godt være en overskrivning af alt!

Jo, men det er det ikke når datagenskabelsesfirmaer skal beskrive
deres tilbud.

>Ordet "slettet" kan defineres på mange måde...

Ligeså.

>Men om hvad der er tilfældet i artiklen, fremgå ikke klart.

Hvad så med:

"Han havde brugt den, og han havde ikke gjort noget synderligt for at
slette sine spor. Jeg vil helst ikke kommentere den konkrete sag, men
man efterlader jo masser af spor, hvis man for eksempel indtaster sit
navn, når man installerer operativsystemer og programmer, siger Guro
Bye. En uge efter, at El-giganten havde sendt den pågældende pc til
Norge, kom den tilbage igen."

> [...]
>

>kan jeg godt se dit argument med at Ibas forklarer alt det de kan, men
>ikke nævner reetablere af overskrevne data.

Det er blot noget jeg påpeger.

>Jeg vil give dem et kald i morgen, så kan vi få den sag ud af verden :)

OK. Men vær forberedt på at jeg ikke vil tro på en telefonsamtale som
kilde, hvis den går mig imod.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 23:42

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> OK. Men vær forberedt på at jeg ikke vil tro på en telefonsamtale som
> kilde, hvis den går mig imod.

Jeg har fundet en af deres ansatte på nettet, han bekræfter i grove træk
hvad du siger.

*suk* Hvordan kan en marketingsafdeling snyde mig og alle andre....

Fra : Morton P. Christians~

Dato : 12-02-02 06:37

> Jeg har fundet en af deres ansatte på nettet, han bekræfter i grove træk
> hvad du siger.

Jeg ved ikke om dette holder hvis dataerne er vigtige nok. Ibas danske
direktør skrev en artikel i DataSikkerhedsBladet nr. 30 omhandlende emnet.
For at citere en central pointe i artiklen så gør "overskrivning af disken
det sværere at læse de underliggende data, men bestemt ikke umuligt. Der er
fysiske årsager til dette, idet der altid vil være en rest tilbage af det
gamle signal, som kan læses af avanceret udstyr".

Den omtalte rest af magnetiske signaler synes således kun at kunne ødelægges
ved at disken brændes ved 500 grader Celsius (iht. empiriske forsøg, samme
kilde), el. ved at anvende et program - a la det fra Ibas - der overholder
den fremgangsmåde for gentagne overskrivning som det fremgår af DoD
5220.22-M.

-- Morton

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-02 00:10

On Mon, 11 Feb 2002 23:21:56 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> En formatering kan godt være en overskrivning af alt!

Det er det imidlertid typisk (dvs. m. Windows-software) ikke.

> Ordet "slettet" kan defineres på mange måde...

Ja, jeg har også lavet 'undelete' i FAT med en hex-editor. (Og
brugt Sv. Olafs fremragende FINDPART/EDITPART-utilities mere end
én gang[1]).

-A
[1] Tak er kun et fattigt ord.
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 08:16

Den Tue, 12 Feb 2002 00:09:55 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

>Det er det imidlertid typisk (dvs. m. Windows-software) ikke.

>Ja, jeg har også lavet 'undelete' i FAT med en hex-editor.

Det skal man passe på med. Jeg har forsøgt det en gang, og den disk blev
ikke brugbar igen før jeg formaterede den...

Linux'en blev ved med at brokke sig over "unexpected inconsitency,
remounting readonly" - så putter man den naturligvis i en W2k maskine
for at køre scandisk... og får en BSOD ud af det (og scandisk løste
ikke noget).

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-02 21:02

On Tue, 12 Feb 2002 07:15:36 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

> Det skal man passe på med. Jeg har forsøgt det en gang, og den
> disk blev ikke brugbar igen før jeg formaterede den...

Nå, du vidste ikke, hvad du lavede?

> Linux'en blev ved med at brokke sig over "unexpected inconsitency,
> remounting readonly" - så putter man den naturligvis i en W2k maskine
> for at køre scandisk...

OK, hvor smart er man så?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-02 21:37

Den Tue, 12 Feb 2002 21:01:55 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

>Nå, du vidste ikke, hvad du lavede?

Jeg troede jeg vidste det.

>OK, hvor smart er man så?

Jeg ville ikke have gjort det, hvis ikke det var fordi at jeg vidste at
jeg kunne hente indholdet igen lige så hurtigt som jeg kunne få disken
i en maskine med en undelete kommando.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 23:08

On Mon, 11 Feb 2002 19:26:07 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Teknikken bag:
>
>http://www.ibas.dk/teknologi/patan.htm

Den overså jeg i første omgang. Bemærk at der ikke står noget om
overskrevne data. En teknik som den beskrevne kan tænkes brugt i sager
hvor disken er fysisk medtaget, men ikke hvor data er overskrevne.

At kalde dette teknikken bag en sag hvor disken er formatteret er ikke
rigtigt, da man i sådanne tilfælde ikke behøver andet end et program
til at analysere data.
--
Svend Olaf

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 23:40

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Den overså jeg i første omgang. Bemærk at der ikke står noget om
> overskrevne data. En teknik som den beskrevne kan tænkes brugt i sager
> hvor disken er fysisk medtaget, men ikke hvor data er overskrevne.

Ja.

Jeg sidder og søger internale nyhedsgrupper igennem for at finde noget
interessant.

Ibas har en teknikker der hedder Thos Arne Johansen, som er meget aktiv.

Han skriver at gamle harddiske er mulige at reetablere, men nye har en
for stor tæthed, og derfor meget sværer og dyre at reetablere.

http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=335F6DB9.713ABF18%40ibas.no&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Dibas%2Bdisk%26hl%3Dda%26selm%3D335F6DB9.713ABF18%2540ibas.no%26rnum%3D7

http://groups.google.com/groups?q=Thor+Arne+Johansen+ibas&hl=da&selm=32E74F30.36B8274A%40ibas.no&rnum=8

http://groups.google.com/groups?q=Thor+Arne+Johansen+ibas&start=10&hl=da&selm=335F6DB9.713ABF18%40ibas.no&rnum=12

http://www.ibas.ch/news/001120.htm

http://groups.google.com/groups?hl=da&q=Thor+Arne+Johansen+ibas

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-02-02 23:41

Christian E. Lysel wrote:

[lange links]

http://www.makeashorterlink.com

--
"...in Spain!"

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 23:47

Eller, http://makeashorterlink.com/?A2D33176

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-02-02 00:27

On Sat, 9 Feb 2002 11:22:54 +0100, "Gimmer" <gimmer19@Hotmail.com>
wrote:

> [...]
>maskine og sætterden i en anden vil man stadig ikke se indholdet på hd´en!
>hvad hedder det og hvor kan de fåes fra?

Man kan godt lave et system, så fremtidig adgang til data på diske er
praktisk taget umuligt for en selv og andre, hvis der ikke gennemføres
en procedure under boot. Det kan bestå i at diskene er krypteret, og
at nøglemateriale slettes under boot, hvis der tastes et forkert
kodeord.

Det vil ikke forhindre at man kan boote på anden vis, og analysere
diskene med sædvanlige metoder.

Det med at brænde diskene af med et program lyder som noget sludder.
Man kan sætte en sletning i gang, men det vil tage tid, og man kan
ændre diskens sikkerhedsindstilling. Men det kan omgås.
--
Svend Olaf

Fra : Karsten H.

Dato : 11-02-02 22:57

Thus spake Gimmer in news:3c64f86b$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> jeg ved der findes et program som laver power on password... skriver
> man det forkert brænder den hd´en af!

Må jeg foreslå en fribryder med en mukkert, en flaske tændvæske og en
lighter?
Så kan han banke dig med mukkerten, mens hele maskinen brænder lystigt,
fordi du tastede den forkerte kode ind.

--
Karsten H. (Public PGP key at www.egotrip.dk/pgp.php)
Som har skrevet delen før @ baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Anime

Dato : 19-02-02 17:00

Hej Gimmer

En ganske sjob tråd, men nu skal jeg nok give dig et seriøst svar.
Jeg kender ikke et program der "brænder" diskene af, men jeg går ud fra, at
dit primære ønske er at beskytte indholdet på diskene, hvis de "onde"
pludselig banker på din dør.

Benyt programmet PGP Disk, som kan hentes i en gratis trialversion fra
www.pgp.com. Du sætter selv størrelsen på det drev/folder der skal være
krypteret, og så er det ellers bare, at flytte dine filer her over. Alt data
ligger krypteret hele tiden, og filerne krypteres/dekrypteres on-the-fly.
Ved opstart taster du en kode, for at få adgang til de kryptere diske. Er
dette forkert kan du blot ikke se diskene. Krypteringen står pgp for, som du
sikkert kender, så du kan vælge at en nøgle på op til 4000 bits. Med mindre
at du er leder af Tvind tvivler jeg på, at nogen vil bruge de enorme
resourcer der kræver, at dekryptere dine diske.

Du er godt beskyttet med dette program, men som altid er det eneste der er
sikkert, at intet er sikkert!

Håber at dette hjalp dig lidt på vej!

Hilsen
Anime