Hund og Cykel
Fra : Søren H. Wind

Dato : 09-02-02 09:51

Er måden hvor Asterix 3.5 årig Golden Retriever og jeg 29 årig doven
mandsperson i fremtiden skal motionere noget mere..... er der nogen tricks
til at lære det, da vi begge er uøvede i at køre "sammen" og jeg må indrømme
at jeg er lidt nervøs for projektet for Asterix er af den type at han gerne
vil være 1 krop foran, og da det skulle forsøges med mine rulleskøjter skete
der følgende.

Vi triller stille igang, men efter få sec. opdage asterix at jeg er på siden
af ham, og han tænker.... HOV jeg er ikke forrest... HURTIGERE.. og sådan
blev det ved indtil vi havde opnået en hastighed hvor jeg ikke kunne nå at
tælle fliserne på fortorvet mere, og jeg kunne ikke få ham til at standse
for det var bare sjovt det her og jo stærkere han løb, lige så meget fulgte
far med, det endte med at jeg måtte tage beskutningen at kaste mig ned over
Asterix for at stoppe ham, inden vejen stoppede....

Hvilken line kan med fordel bruges, og hvor på mig / cyklen skal den
monteres ?
Starter man stille op, eller er det bare på jernhingsten og afsted ?

Fra : Louise Kragh

Dato : 09-02-02 11:50

Hej Søren,

Sikke en skøjtetur! Din hund er vist lidt fartgal? ;0)

Det er vist ikke så godt for Asterix at løbe på asfalt ved siden af din
cykel. jeg har i hvert fald hørt at det er skidt for trædepuderne, idet det
slider iforholdsmæssigt meget på dem.
Mvh
Louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-02-02 12:08

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
din
> cykel. jeg har i hvert fald hørt at det er skidt for trædepuderne,

At lade hunden løbe på asfalt er generelt hård ved hele hunden idet
det giver nogle stød op gennem det hele når man løber på hårdt
underlag som asfalt .. det bedste er steder hvor det fjedrer f.eks
græs eller grusvej eller simpelthen lade den løbe i rabatten ... smil
fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-02-02 12:12

"Søren H. Wind" <s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Starter man stille op, eller er det bare på jernhingsten og afsted ?

Når jeg begynder med at cykle med en hund vælger jeg altid at starte
stille og roligt op dvs. korte ture og i begyndelsen blot hvor hunden
skridter og lærer at at dens plads ikke er lænere fremme end ved dit
knæ ..og så vælger jeg en stille sti, hvor der er så lidt trafik som
muigt .. efterhånden bliver turene længere og kommer til at foregå i
afvekslende tempi hvor hunden veksler mellem skridt, trav og galop ..
.... men husk at det er umuligt at cykle en hund træt den vil bare få
mere og mere kondition .. smil fra Ami

Fra : pmj

Dato : 09-02-02 19:07

"Anne-Marie Prange Madsen" skrev d. 09-02-02 12:12 dette indlæg :

> [...]
> afvekslende tempi hvor hunden veksler mellem skridt, trav og galop ..
> .... men husk at det er umuligt at cykle en hund træt den vil bare få

Det er rigtigt at starte med korte turer. Nøjes med 50 meter.

Tag fx. hund og cykel med ud i skoven (så behøver du ikke tænke på
bilerne).

Start med at lære Asterix at blive siddende på højre side af cyklen mens
du stiger på og først sætte i gang når du giver kommandoen (cykle). Kør
50 meter og stop. Stå af cyklen og start forfra. Hvis han begynder at
ræse så stop helt op og start forfra.
Når Asterix kan trave 50 meter ved siden af cyklen uden at trække, kan
du gøre cykelturerne længere.
Jeg holder selv linen løst i min højre hånd så den glider ud ved det
mindste træk.
Målet må være at Asterix kan løbe løs ved siden af cyklen.

I dag cykler jeg i det indre København og kan bekræfte at asfalt tager
på poterne. Jeg kan se sliddet, hvis vi cykler mere end 8 kilometer.

Et træningsprogram på 5 kilometer i trav 2 - 3 gange om ugen er nok til
at hunden let kan klare en Udholdenhedsprøve (20 kilometer på 2 timer)

Venlig hilsen

Pia Johnsen
http://home.worldonline.dk/~piasevy/

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren H. Wind

Dato : 10-02-02 09:43

Tak for alle inputs.... det er jo ikke andet for end at komme igang, og se
hvor det bærer hen ad.
Jeg glemte at sige at det er en mountain bike der køres på, så det er ikke
nødvendigvis asfalt der skal køres på.

Fra : ulla

Dato : 10-02-02 10:10

Pøj Pøj eller held og lykke eller ... go´ Wind!!!

Sannie ... der osse stemmer for medwind på cykelstierne