Oracle 8 opslag via ODBC driver
Fra : Mogens

Dato : 09-02-02 09:22

Som Newbie håber jeg I kan bære over med dette spørgsmål og måske
guide mig på vej.

Jeg har installeret en ODBC-driver hvor jeg ønsker at læse data fra en
Oracle 8 til et Excel regneark. Enten via MS-Query, ORAXCEL eller
lignende, men det har jeg ikke helt lagt mig fast på endnu.

Typisk arbejder jeg med data fra ét kartotek, eks. faktureringsdata,
men skal bruge eks. varegruppe og debitornavn fra andre kartoteker.
Kan man kun gøre dette ved at "joine" kartotekerne, eller kan man via
SQL lave et direkte opslag uden at joine (eks: Slå kundenavn op i
debitorkartotek ud fra feltet fakturakartotek.debitornr)?

Når man joiner synes jeg ikke helt jeg kan styre resultatet, og
risikerer pludseligt at datamængden fordobles.

Jeg har læst lidt i diverse SQL online manualer, men ikke endnu fundet
de vise sten. Har I forslag til et godt sted at starte, og evt.
forslag til hvordan man som ikke-tekniker enklest kan læse Oracledata
i et regneark.

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen Mogens

Fra : Barnabas

Dato : 18-02-02 09:27

On Sat, 09 Feb 2002 08:22:23 GMT, m_lunde@post8.tele.dk (Mogens)
wrote:

>Når man joiner synes jeg ikke helt jeg kan styre resultatet, og
>risikerer pludseligt at datamængden fordobles.

Måske vokser det mere end bare en fordobling? Det lyder som om du
joiner uden at have angivet en kollone at gøre det på. Derved
kombineres alle rækker i tabel a med alle rækker i tabel b. Det kan
helt korrekt godt give en større datamængde

select a.kol1,b,kol2
from tab1 a, tab2 b
where a.primarykey=b.primarykey

Måske du kunne poste det query, der giver problemer?