Størrelse i bil
Fra : Nielsen

Dato : 09-02-02 00:12

Hej...
hvor stor, altså lang, skal barnet være førend det er ok at sidde uden
selepude ? og på forsædet ? er der regler eller retningslinjer for dette ?
mvh Duddi

Fra : Britta Larsen

Dato : 09-02-02 07:26

"Nielsen" <noname@worldonline.dk> skrev:
> hvor stor, altså lang, skal barnet være førend det er ok at sidde uden
> selepude ?

Jeg har aldrig brugt selepude, så vil ikke mene det er nogen lov om det, men
vil da tro at det er indtil selen sidder ok på barnet og ikke skaver, men
der kan man vel få de der til at sale selen mere (ved ikke lige havd de
hedder).

og på forsædet ? er der regler eller retningslinjer for dette ?

Vil jeg ikke mene, for ellers må du vel heller ikke have små børn til at stå
i en autostol på forsædet.
Jeg har altid måtte side på forsædet hvis jeg har været med min far eller
min mor ude at køre, med mindre min bror altså kom før mig *he*

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 09-02-02 08:21

"Nielsen" <noname@worldonline.dk> skrev:
> hvor stor, altså lang, skal barnet være førend det er ok at sidde uden
> selepude ?

Jeg fandt følgende på FDMs hjemmeside:

Børn over 3 år skal også spændes fast. Indtil dit barn er 3-4 år, bør det
sidde i en barnestol. De lidt større børn sættes på en selepude. Og fra ca.
8 år/25 kg er barnet som regel stort nok til at bruge bilens almindelige
sele.

I 3-4 års alderen er barnet ved at vokse ud af de fleste barnestole, men er
stadig for lille til kun at bruge bilens seler alene. Problemet er, at
skråselen over brystet kommer til at sidde for tæt på barnets hals, og at
barnet ikke sidder stabilt på bilens almindelige sæde. Skift derfor
barnestolen ud med en selepude.

Selepuden løfter barnet op, så det bedre kan bruge bilens seler. Selepuden
skal være forsynet med et såkaldt selestyr. Det er små armlæn, der styrer
selen hen over hoftebenene. Sidder selen hen over maven, er der risiko for
alvorlige skader på de indre organer. Hoftebenene kan bedst modstå de
kraftige påvirkninger, som optræder ved en trafikulykke. I mange tilfælde
vil skråselen over brystet stadig sidde for tæt på halsen. Når selepuden er
forsynet med ryglæn, bliver selen styret gennem anordninger på ryglænet, så
selen sidder rigtigt. Ryglænet beskytter også barnets hoved som en
hovedstøtte og giver en god sidestøtte, især når barnet sover.

Og jeg fandt følgende spørgsmål/svar på Rådet for større færdselssikkerheds
hjemmeside:

Hvornår må børn sidde på forsædet når der er airbag?

Svar:
Svenske og amerikanske undersøgelser viser at mindre børn kan blive
alvorligt kvæstet af airbags. En airbag pustes op med en meget stor kraft,
og den kan blandt andet ramme børnene lige i ansigtshøjde.

Vi anbefaler at børn under 140 cm. ikke sidder på forsædet hvis der er
airbag.

Et 8-9 årigt barn på omkring 140 cm kan sidde på forsædet, hvis barnet kan
anvende bilens almindelige trepunktssele uden ekstraudstyr. Husk at trække
sædet helt tilbage, så afstanden til airbag'en er størst mulig.

Sideairbags
Hvis der er sideairbag, skal barnet undgå at hvile hovedet op ad døren.

Håber at du kan bruge noget af det.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Nielsen

Dato : 10-02-02 00:38

Det var lige sådan nogle facts jeg manglede - tusinde tak
fra Duddi