Teknisk Assistent og CAD
Fra : Peter

Dato : 08-02-02 19:57

Der må være nogle arbejds givere her inde, som kan svare mig på nogle
simple spørgsmål:

Jeg tænker på hvad i regner med at få hvis I søger en teknisk
assistent/teknisk desinger der er meget interssert i AutoCAD

1. Hvad regner I af en ny uddannet teknisk assistent, uden yderligere
erfaring? At man bare kan arbejde i AutoCAD og ikke andet. Eller
regner I med at "vi" kan Inventor, Mecanical Desktop m.m.?

2. Er det ikke normalt at de teknsike assistenter arbejer i AutoCAD
også "udvikler" ingenøre eller vidre i Inventor m.m. eller hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-02 20:46

Hej Peter

Som en midaldrende TA'er kan jeg svare på begge spørgsmål således:

1) Benytter arbejdspladsen, hvor du ønsker at komme ind, Autodesk
produkter, så skal du være ganske habil med ACAD 2000 serien,
herunder er det ikke nogen ulempe at kunne en del 3D - MDT / Inventor
er helt fint. Især Inventor er ikke sværere at lære end alm. 2D ACAD!

2) Arbejdsbyrden er ved at ændre fordeling: Tidligere var det alm. at
ingeniørerne "tænkte ideerne" og overlod det til maskinteknikere /
TA'er at slå stregerne. I dag oplever jeg, at mange ingeniører er ganske
gode til CAD, hvorved mange spændende opgaver falder os af hænde.

Faktisk er det desværre min erfaring, at vi tilhører en uddøende "race"; set
i relation til ovennævnte.

Endvidere vil det være et krav, at du, på brugerniveau, kender til Windows
filbehandling, samt Office-pakken. Endelig vil det være helt fint at kunne
et
administrativt program, f.eks. Concorde (XAL).

Der er mange andre ønsker at opfylde: Statik (styrkelære), svejsekundskab,
alm. viden om firmaers økonomiske opbygning. Ligeledes vil det tit ønskes,
at du ved noget om produktions-drift, lagerstyring o.l., da disse ting jo
tit får
indflydelse på dit daglige arbejde.

Kan du indfri disse forventninger, vil du være fint rustet til at træde ind
i det
praktiske arbejdsliv.

Sluttelig et godt råd: Hvis ikke du strammer dig an med stavekontrol, vil
mange
af dine ansøgninger desværre ryge lige i det "russiske arkiv". Simple ting
som "I"
med stort i tiltale-form er stadig velanset. Pas på ikke at skrive
"talesprog" - jeg
tænker på, du mangler "e" og "r" i ordene. Det ser ikke pænt ud - husk på !
din ansøgning er det første indtryk, du gør på din måske kommende
arbejdsgiver.
Det tager dig ikke lang tid at læse korrektur på dine korrespondancer.
(Hvis du lider af ordblind, så benyt og stol på stavekontrollen i dit
tekst-program).

Held & lykke med fremtiden.

Leif Pedersen
TA'er hos BONUS Energy A/S
CAD & MS Office superbruger

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-02 23:33

Jeg er líge blevet færdig uddannet nu og har job og det hele :0) Og da min
primær store interesse er EDB. Arbejder jeg idag med AutoCAD, ProArkiv, MS
Office og lidt Concorde XAL. Men det jeg mangler er svar på er hvad man skal
"skulle kunne"
På skolen lærte vi kun AutoCAD, som jeg da også er blevet rigtig god til.
Men jeg syntes 3D CAD som Inventor+MDT er basert på, vinder mere og mere
frem. Også ville jeg bare høre hvordan arbejdsgivern ser på den tekniske
assistent i dette mønster.
Men jeg kan godt se, at det ikke er et let spørgsmål. Da der findes mange
genre ind for TA'erne. Men hvis vi koncentrer os om de CAD tegnere der er
der ude, og de arbejdsgivere der på et tidspunkt står og skal ansætte en.