Slægten Kappelgaard/Kobbelgaard, Notmark p~
Fra : Leif Sepstrup

Dato : 08-02-02 19:50

Jeg er kommet i besiddelse af en større slægtstavle, her er bl.a. 5
generationer i perioden 1557 - 1680, med navnet Kappelgaard som alle er født
i Notmark på Als, og de fleste omtales som "Skipper i Fynshav".
Findes de noget på skrift om denne slægt på Als som skulle være efterkommere
af Skipper Clement.

Leif Sepstrup

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-02 20:13

On Fri, 8 Feb 2002 19:49:59 +0100, Leif Sepstrup wrote:

> [...]
>i Notmark på Als, og de fleste omtales som "Skipper i Fynshav".
>Findes de noget på skrift om denne slægt på Als som skulle være efterkommere

Bjørn Arne Skinnerup har vist noget. På siden
http://home4.inet.tele.dk/skin_rup/vendsyssel.htm står der ved ane 45:
45. Kristiern Clementsen f. 0 ___ 15??, "Kappelgaard", d. CA___ 158?,
Capelgaard, Sønderjylland.

Det var bare et hint - så må du selv arbejde videre

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : C.F. Scheel

Dato : 09-02-02 00:33

Leif Sepstrup wrote:

> [...]
> i Notmark på Als, og de fleste omtales som "Skipper i Fynshav".
> Findes de noget på skrift om denne slægt på Als som skulle være efterkommere

Ved ikke om dette er relevant, men
på min hjemmeside findes flg. henvisninger:

Kappelgaard Borg, Svend: Slægtsbog - min mors slægt.
Familierne Kappelgaard, Gilling, Lundtoft,
Kirkegaard,
slægte fra Mors. DK 1988. 87bl. 13 tvl. [*fb]

Kappelgaard NN: Peder Pedersen Kappelgaard Slægten fra
Kappelgaard i
Hillerslev sogn. Thybofamilierne Kappelgaard,
Svanborg,
Smed, Sunesen og Kappel; Peder Pedersen,
1752-1823, og h.
Dorthe Cathrine Christensdatter Svanborg,
1764-1832,
gårdfolk i Kappelgaard - deres forslægt og
efterk. 356 pp.,
65 billedpp., 7 tavler. 1981. DK. [DK].

Venlig hilsen
--
Christian F. Scheel (cfscheel@online.no)
PB 108 N-0701 Oslo, Norway

Fra : Lykke Juhler

Dato : 11-02-02 10:16

"Leif Sepstrup" <leifsep@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i Notmark på Als, og de fleste omtales som "Skipper i Fynshav".
> Findes de noget på skrift om denne slægt på Als som skulle være

Hej

Jeg bor i Notmark, og blev faktisk lidt nysgerrig efter at vide, hvad det
her er for noget.

Nu er Notmark jo ikke ret stor, -og tager vi de huse fra, som er bygget bare
de sidste 50 år, så er vi nede på 5-8 gårde/huse vil jeg tro. Så hvis navnet
Kappelgaard stammer fra gården slægten boede på, så må vi kunne stedfæste
den.

Jeg har fundet bogen "Strejftog gennem Notmark Sogn" af Hans Terp, som boede
lige overfor vores hus, men han nævner desværre ingen familie eller ejendom
af det navn.
Det er dog en sjov lille bog med mange små historier om ejendomme og
mennesker gennem tiden.

En mulighed er dog, at gården lå i Fynshav, som er en del af Notmark sogn,
og faktisk også hedder Notmarkskov (hvertfald en del af det nuværende
Fynshav), -siden det er en Skipper er det nok rimelig sandsynligt at de
boede ved vandet og ikke 5 km derfra.

Men jeg vender tilbage såsnart jeg ved noget nyt.

Med venlig hilsen

Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : tweety

Dato : 18-04-02 22:48

<leifsep@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>i Notmark på Als, og de fleste omtales som "Skipper i Fynshav".
>Findes de noget på skrift om denne slægt på Als som skulle være efterkommere

Hej

Jeg sidder selv med noget slægtsforskning og er stødt på Skipper
Clements og Cappelgaard/Kappelgaard.
Denne gård ligger i Thy og du kan finde noget om den i storbindsværket
om Danske Slotte og Herregårde. Tag det bind der dækker Nordjylland,
så skulle det være muligt at finde den.

mvh. Anne Mette