MALING AF 70' TRÆSKIB
Fra : Ole Kjeldmann

Dato : 08-02-02 14:26

Jeg er den lykkelige (i de fleste tilfælde) ejer af en 70' træskib.
Skroget er lærk på eg.
Den ha været brugt som trawler på Shetland.
Desværre er skroget så medtaget, at det må slibes og males over
vandlinjen.
Har nogen kendskab til et malingssystem, som er velegnet.
Farven skal være en mørk marineblå

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-02-02 19:36

"Ole Kjeldmann" <ole.r.kjeldmann@ekoall.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandlinjen.
> Har nogen kendskab til et malingssystem, som er velegnet.

Havhav.

Hempel har noget, som de kalder Kuttermaling. Engang kom jeg til en bøtte
hvid maling af den slags. Min båd er af glasfiber, derfor gav jeg det til en
ven, som havde en halvgammel spidsgatter. Det var det bedste maling han
nogensinde havde haft, sagde han.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Jesper Sennels

Dato : 11-02-02 13:35

"Ole Kjeldmann" <ole.r.kjeldmann@ekoall.com> wrote in message

> [...]
> vandlinjen.
> Har nogen kendskab til et malingssystem, som er velegnet.

Hej Ole.

Prøv evt. at poste dit spørgsmål i den norske nyhedsgruppe - her er også
mange gode tips.
http://www.mailgate.org/no/no.fritid.maritim/index.html

mvh.
Jesper Sennels

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-02-02 20:51

> Desværre er skroget så medtaget, at det må slibes og males over
> vandlinjen.
> Har nogen kendskab til et malingssystem, som er velegnet.

Når vi taler om maling baseret på olie/alkyd, er der nok ikke den helt store
forskel på de anerkendte produkter. Men brug kun en maling, som er beregnet
til maritim brug. Forskellen er, at den er blødere og mere modstandsdygtig
over for saltvand og sol.

Der er et hollandsk mærke (kan selvfølgelig ikke lige huske navnet) som er
rigtig go´ , men den er sgu dyr. Den er i øvrigt meget tung i forhold til
andre malinger. Men at male en så stor båd med den, bliver nok dyrt. Men det
er nok den utimativt bedste oliemaling..

Så er der internationals maling, den er også god, jeg har selv brugt den til
både træ og glasfiber. Hempels kuttermaling/ farvolin er nogenlunde, men
jeg blander den med linolie, så flyder den bedre. De laver også en maling
som er en blanding af kuttermaling og Yachtemalie. Den er ganske god, men
sælges kun til erhverv. Prisen er i såfald omkring kr 60 pr. liter eller
halv pris af de andre typer. Du må få fat i en fisker til at købe det for
dig....

Men forarbejdet og påføringen er naturligvis det aller vigtigste, malings
typen gør nok ikke den store forskel. Men husk, at du naturligvis ikke må
bruge to komponent systemer til en klinke eller kravelbygget båd.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-02-02 15:10

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse

> Der er et hollandsk mærke (kan selvfølgelig ikke lige huske navnet) som er
> rigtig go´ , men den er sgu dyr. Den er i øvrigt meget tung i forhold til
andre malinger

Efter at have spekuleret i mange timer er navnet dukket op: Epifanes
(sikkert ikke stavet rigtigt)

Claus