Anne Elisabeth Wedege, Hans Wigelsens "Bro~
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 08-02-02 12:17

I FT 1801 for Aalborg Købstand finder jeg hos købmand og stadthauptmand
Hans Wigelsen (1754-1813) bl.a. hans "Broder Datter" Anne Elisabeth
Wedege (el. Wedæge):

Hans Wigelsen, 47, Gift, Hosbonde, Kiøbmand,
Marie Elisabeth Thygesen, 36, Gift, hans Kone, ,
Niels Wigelsen, 17, Ugift, deres Søn, ,
Jens Wigelsen, 15, Ugift, deres Søn, ,
Marthe Wibroe, 29, Ugift, Konens Søsters Barn, Huusjomfrue,
Anne Elisabeth Wedæge, 23, Ugift, Hosbondens Broder Datter, Huusjomfrue,
Søren Wincel, 23, Ugift, , Kiøbsmands Karl,
Hans Severin Obel, 24, Ugift, , Kiøbsmands Karl,

Præcis hvordan er hun beslægtet med Hans Wigelsen? Hans Wigelsen var søn
af skipper i Store Nygade Jens Wigelsen (død 1756) og dennes 2. hustru
Ingeborg Joensdatter (gift 25. okt. 1748 i Vor Frue K.). Yderligere
forslægt el. evt. søskende til Hans Wigelsen kender jeg ikke.

Marthe Wibroe, der kaldes "Konens Søsters Barn", er helt præcist hendes
fasters barn. Kan man forestille sig at Anne Elisabeth Wedæge er Hans
Wigelsens morbrors barn, at Ingeborg Joensdatter altså er en Wedege? Alt
andet får mig til at tro, at Anne Elisabeth da skulle have heddet
Wigelsen til efternavn!

Et tillægsspørgsmål: Fruen i huset er datter af købmand Niels Thygesen
(1717-83) og Johanne Wibroe (1733-99). Ved en af de mange ombygninger af
Vor Frue Kirke i Aalborg blev der fundet en stor ligsten. Af indskriften
kunne kun læses: "Denne sten og begravelse tilhører NIELS THYGESEN, f.
13. august 1717, d. 29 oktober 1783". Hvor er denne ligsten nu, og er
der nogen der iøvrigt kender Niels Thygesens forslægt? Ligstenen skulle
have været at se ved kapellets nordmur i hvert fald endnu i 1950'erne.

med venlig hilsen
Tom Brøndsted

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 09-02-02 15:23

Nu fik jeg for en sjælden gang skyld vrøvlet lidt i mit indslag :

Tom Brøndsted wrote:

> [...]
> forslægt el. evt. søskende til Hans Wigelsen kender jeg ikke.
>
> Marthe Wibroe, der kaldes "Konens Søsters Barn", er helt præcist hendes

... er helt præcist hendes MORBRORS barn, altså "Søsters Barn" = morbrors
barn.
Så må "Broder Datter" vel være fasters eller farbrors datter. Og da hun
hedder
Wedege og ikke Wigelsen, kan man vel udelukke farbrors datter.

ALTSÅ: Kender nogen en datter af skipper i Aalborg af Jens Wigelsen (d.
1756) der blev gift
Wedege og fik en datter Anne Elisabeth f. ca. 1778?

mvh tb