Lydkort til analoge indspilninger?
Fra : TL

Dato : 08-02-02 00:52

Mine LP-plader skal overføres til CD, udstyr og programmer er på
plads, men nu er jeg kommet i tvivl om det kan betale sig at investere
i et nyt lydkort. Mit nuværende er et gammelt Soundblaster 16 til
ISA-port, der i øvrigt dækker mit behov, men i Audiograbber viser
venstre kanal ca. 0,36% og højre 1.05% volumen, når der ikke er
indgangssignal. Om dette står i online-hjælpen:
"When there is no incoming sound the meter should stay under 0.10%
(Good soundcards should however be able to reach as low values at
0.00% - 0.02%)."
Er det noget, jeg skal tage alvorligt? Måske er signal/støjforholdet
på den analoge kilde dårligere, hvad får man så ud af et nyt kort?
Vil det i givet fald være en god løsning at købe et nyt Soundblaster
16 eller 128 til PCI?
Hvorfor er SB 16 dyrest?
Jeg skal _kun_ bruge almindelig 2-kanals stereo.

--
Venlig hilsen
TL

Fra : LarsS

Dato : 08-02-02 17:41

"TL" <tlaursen@privat.tele.dk> skrev:

> [...]
> 16 eller 128 til PCI?
> Hvorfor er SB 16 dyrest?
> Jeg skal _kun_ bruge almindelig 2-kanals stereo.

Tjae, jeg har godt set at Audiograbber måler i "%" hvor "rigtige"
audio-programmer bruger dB. Men 1% svarer til 40 dB (og 0,1%
svarer til 60 dB). Altså er der en grundlæggende "støj" af en-eller-
anden art 40 dB under max. indspilningsstyrke og derfor kan
signal-støj forhold kun blive 40 dB - og det er IKKE godt nok...
Nu ka det skyldes lydkortets fysiske placering i PC'en, prøv f.eks.
at rykke det (længere) væk fra strømforsyning.
Men et nyt PCI-lydkort er nok værd at overveje, skal det være
rigtig godt (og HiFi) vil jeg anbefale EWX 24/96 (pris ca 1600,-).
Fordele: bl.a. en god analog-til-digital converter, OG at kortet går
udenom windows' lydsystem (det er svjv det billigste lydkort der
gør det).

/LarsS

Fra : TL

Dato : 12-02-02 12:06

On Fri, 8 Feb 2002 17:40:32 +0100, "LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk>
wrote:

> [...]
>anden art 40 dB under max. indspilningsstyrke og derfor kan
>signal-støj forhold kun blive 40 dB - og det er IKKE godt nok...
Hvad er så "godt nok"? Jeg kan ikke høre støj, men da det er et større
arbejde at overføre LP-pladerne til pc'en, skal det være den bedst
mulige kvalitet uden store investeringer.

>Nu ka det skyldes lydkortets fysiske placering i PC'en, prøv f.eks.
>at rykke det (længere) væk fra strømforsyning.
Det sidder så langt væk fra strømforsyningen som muligt. Der er ikke
andre ISA-sokler. Har prøvet at fjerne eksterne tilslutninger og det
interne kabel til cd-drevet uden forandring overhovedet.

> [...]
>Fordele: bl.a. en god analog-til-digital converter, OG at kortet går
>udenom windows' lydsystem (det er svjv det billigste lydkort der
Uden tvivl et godt kort, men for dyrt.

I Cool Edit Pro står om signal/støj:
"You can reduce the noise incurred by your sound board's circuitry
during recording--just record a second of silence before whatever you
want to record and tell the noise reducer to remove the sound of that
silence for another 10dB dynamic range.

The noise reduction works best if the original signal is centered. To
center a signal, highlight it and choose "Center Wave" from the
Amplify function. Centering the wave adjusts the DC offset to zero. If
the wave is not centered, you may hear audible clicking in quiet parts
after processing. Because centering takes out all frequencies below
about 16Hz, it is completely safe to do without any ill side effects."

Det er klart, at støj bør fjernes ved kilden, men er det ellers en
løsning? Og skal Noise Reduction Settings>Reduce by stilles på 40 dB
eller højere? Ved 40 dB fjernes den "synlige" støj, men
støjreduktionen tager sin tid og kunne vel tænkes at påvirke musikken?
Skalaen i Cool Edit viser støj ved -40 dB i den ene kanal og ca. -60
dB i den anden.

--
Venlig hilsen
TL