Fjern mørke pletter på træ ?
Fra : Finn Ehmsen

Dato : 07-02-02 22:01

Hvordan fjerner man mørke pletter på træværk enten finer eller massivtræ,
uden at høvle meget materiale væk ?
Pletterne er opstådet ved/ i Lak skader, jeg har nu fjernet alt den gamle
lak, men en let pudsning hjælper ikke.

På for hånd mange tak !

MVH FE

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-02-02 22:55

Brug noget 2-komp træ rens.

Bjarke

Fra : Bent E.

Dato : 07-02-02 22:39

> [...]
> uden at høvle meget materiale væk ?
> Pletterne er opstådet ved/ i Lak skader, jeg har nu fjernet alt den gamle

Oxalsyre skulle klare problemet.

Mvh
Bent E.

Fra : K.Wermus

Dato : 07-02-02 23:30

Skulle er nok det rigtige udtryk.
Mine personlige erfaringer med pletter på ege træ og oxalsyre er ikke
overbevisende. Lidt hjælper det meeeeen........

Mvh.
Kim wermus
ansø 42

Fra : Mogens Skov

Dato : 08-02-02 00:49

Hej Finn

"Det skal bare have lidt en let slipning med korn 140 og lidt koldpresset
linolie. Det er Leth: " Nej spøg til side.
Her er to gode muligheder. Hvis der er tale om teak, er det muligt, at
oksalsyre kan klare opgaven. Ellers må du have fatte i de skrappe midler. På
apoteket køber du 32% brintoverilte. Påfør det med rund hånd med en plastik
svamp, men pas omhyggeligt på ikke at få noget på huden eller dit tøj, for
det er virkelig skrappe sager. Efter behandlingen renser du omhyggeligt af
med rigeligt vand.
Held og lykke
Mogens

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-02-02 08:39

Jep, den med brintoverilte er god. Det er krasse sager, men ender med at
blive til rent vand og ilt.
Det er, ligesom oxalsyre, et oxideringsmiddel (iltningsmddel), bare meget
kraftigere.

Men lad være med at hælde mere op end du skal bruge, da det hurtigt bliver
svagere da det omdannes til vand og ilt. Husk derfor også at skrue låg på.

Husk at det skal være den stærke udgave. Alm. 3 % eller 9 % er ikke stærkt
nok.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979