Tre-Flasker kro
Fra : Hanne Jespersen

Dato : 07-02-02 21:03

Kroen lå på den nuværende Lyngbyvej (København) nr. 54, matr.nr. 156 (lod
15a). Den blev i 1876 købt af Mathias Larsen. I 1929 blev den revet ned.

Det er hvad jeg ved. Mere om kroens historie eller henvisning til litteratur
om den vil være meget velkommen.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-02-02 06:17

"Hanne Jespersen" <svip@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kroen lå på den nuværende Lyngbyvej (København) nr. 54, matr.nr. 156 (lod
> 15a). Den blev i 1876 købt af Mathias Larsen. I 1929 blev den revet ned.

"Før og Nu" - Historisk Topografisk Tidsskrift og Illustrationsværk udgivet
og redigeret af F. Zachariae, (8. årg. 1922, side 229).
(Udkom første gang i 1915 og sluttede 1923 med supplementer 1924-25)

I dette værk er der - uden jeg umiddelbart i teksten kan finde noget herom -
et billed af omtalte Kro.

Underteksten lyder: "Tre Flasker kro, Lyngbyvej Nr. 54. Aar 1913 (opført
Aar 1776)."

Tidsskrifterne er særdeles rigt illustreret med billeder fra København før
og på udgivelsestidspunktet, ligesom det er forsynet med mange detaljerede
kort over de forskellige kvarterer.

De findes til udlån på Hovedbiblioteket i Krystalgade - selv mangler jeg
1919, 1923 og de to supplementer.

Et tilsvarende billede, taget kort før nedrivningen "i begyndelsen af
1920-erne" som der står, og sparsom omtale findes i Østerbro Lokalhistoriske
Forenings udgivelse fra 1994 af Leif Theilmann Aabels "Mellem Svanemøllen og
Rådmandsmarken" (ISBN 87-985059-4-7 side Nr. 34).

Østerbro Lokalhistoriske Forening
http://www.kkb.bib.dk/oe/lokalhistorisk/index.htm
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 08-02-02 21:34

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil låne årg. 1922 af "Før og Nu" og "Mellem
Svanemøllen og
> Rådmandsmarken".

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen