Netværk og båndbreddesugning
Fra : Rander

Dato : 07-02-02 20:51

Jeg har et lille delt hjemmenetværk med naboen... Grafisk ser opbygningen
nogenlunde sådan her ud:

_________ __________ __________
| PC 1 | | ADSL- | | PC 2 |
| Win98 | | router | | Linux |
|________| |________| |________|
\ ____|_____ /
\_____| Switch |______/
| 10/100 |
|________|
____|_____
| Switch |
| 10/100 |
|________|
_________/ _\_______
| PC 3 | | PC 4 |
| Win98 | | Win98 |
|________| |_______|

Routeren (Cisco 677) kører 1024/512Kb.

Problemet er så, at hvis jeg (på PC1) begynder at downloae et eller andet,
så går alt trafik på PC3 og 4 fuldstændig i stå. Browser timeouter, pings
ryger typisk over 1000 ms - kort sagt er de nærmest ubrugelige, og så er
det ligegyldigt om de i forvejen var ved at downloade noget eller ej.

Her kan jeg dog fint surfe videre på PC1, og Linux-kassen har heller ingen
problemer med båndbredden.

Der er bare INGEN af os der kan se hvorfor at PC1 suger al båndbredde til
den anden switch? Jeg har luret lidt på at det muligvis var et dårligt
kabel mellem de to switche, men burde det ikke komme til udtryk på andre
måder også?

Det skal lige siges at kablet mellem de switche er ca. 20 meter - kan det
have noget at sige? Alle kabler er Cat5, så jeg tvivler...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har aldrig mødt en mand, der var så ignorant, jeg ikke kunne lære
noget af ham. (Galileo Galilei)