MySQL. SELECT og WHERE kriterier på flere ~
Fra : Erik Hansen

Dato : 07-02-02 20:00

Hejsa.

Jeg har en hjemmesider hvor jeg benytter MySQL som database, samme med
PHP.

Min database er bygget op omkring en masse artikler. Jeg har så lavet
en søge funktion så man kan søge globalt i artiklerne med LIKE
operator:

SELECT id,artikel,overskrift FROM artikeldata WHERE artikel LIKE
'%$searchword%' OR overskrift LIKE '%$searchword%'

Nu har jeg lavet det sådan at dem som bruger min hjemmesider kan
skrive kommentar til artiklerne, som så bliver vist efter selve
artiklen.

Nu vil jeg gerne have det sådan at jeg kan søge globalt i den
kommentar brugerne har skrevet. Men det skal fungere på den måde at
den først søger i selve artiklen, og herefter skal den så søge i
kommentaren, inden den begynder at søge i næste artikel. Fandt den
noget i kommentare skal artiklen vises, uanset om den har fundet noget
i artiklen.

Jeg har bygget det op på den måde at hver artikel har en ID, og hver
kommentar har en ID og en REF_ID som referere til artiklen.

Håber jeg kan lave sådan en søgning i en SQL query.

....::Erik

Fra : -Martin-

Dato : 07-02-02 21:28

den Thu, 07 Feb 2002 20:00:18 +0100 skrev Erik Hansen
<ehh@post1.tele.dk> :

> [...]
>kommentar har en ID og en REF_ID som referere til artiklen.
>
>Håber jeg kan lave sådan en søgning i en SQL query.

søge i flere tabeller kan gøres sådan her:

SELECT k.artikel_kommentar, a.artikeldata FROM kommentar k, artikler a
WHERE a.artikel LIKE '%$searchword' OR a.overskrift LIKE
'%$searchword%' OR k.artikel_kommentar LIKE '%$searchword%'

Fra : Erik Hansen

Dato : 08-02-02 19:26

On Thu, 07 Feb 2002 21:28:15 +0100, -Martin- <admin@natten-i.dk>
wrote:

> [...]
>WHERE a.artikel LIKE '%$searchword' OR a.overskrift LIKE
>'%$searchword%' OR k.artikel_kommentar LIKE '%$searchword%'

Jeg er sådan set ikke interesseret i at SELECT kommentar, det jeg vil
er at jeg vil SELECT artikel, hvis den finder noget i artikel eller
kommentar.

Som jeg forstår det der er skrevet vil den SELECT kommentar, hvis den
finder noget i kommentar. Korrekt opfattet.?

....::Erik