Nemmest at lave en "du er her"
Fra : -Martin-

Dato : 07-02-02 13:48

Hvordan er det nemmest at lave en "Du er her" funktion? noget ala
"Du befinder dig i Home - Vælg kategori - Computer"

Tænkte på det må være nemmere at lave det en sådan her:

<em>".$varegrp_navn."</em>";

til hver eneste side!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-02-02 15:25

"-Martin-" <admin@natten-i.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Du befinder dig i Home - Vælg kategori - Computer"
>
> Tænkte på det må være nemmere at lave det en sådan her:

kig evt. på:

http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php
http://dk.php.net/manual/en/function.basename.php

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jesper Brunholm Scha~

Dato : 08-02-02 16:03

Jeg kan kun være enig - og egentligt undrer det mig at det ikke er den
første kode man støder på i mange at bibliotekerne med tilgængelig
sourcekode rundt omkring - jeg har selv bøvlet lidt med det men fik travlt
med noget andet og måtte efterlade det halvt gjort...

> http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

se ikke mindst
$REQUEST_URI
hvis er på en apache-server - split den op i elementer så er du halvvejs
kørende...
du kan splitte op med no get a la det her:

# split urlen op i directories, filnavn og evt query-string, alle adskilt af
"/" eller "?"
$current = split("[/?]", "$REQUEST_URI");
# det netop kreerede array gennemkøres og currentpage sættes lig _filnavnet_
for($i=0; $i<count($current); $i++){
$her = ($i-1);
if(preg_match("/.php/", "$current[$i]")){
$currentsection=$current[$her];
}
else if (preg_match("/.html/", "$current[$i]")){
$currentsection=$current[$her];
}
};

- det skal siges at jeg siden er blevet så meget klogere så jeg vil anbefale
at bruge stristr <http://dk.php.net/manual/en/function.stristr.php> i stedet
for preg_match (som er overkill til formålet)

Venligst

Jesper Brunholm