Hvilken mailserver
Fra : Peter Andersen

Dato : 07-02-02 12:19

Jeg skal til at se lidt på en mailserver. Hvad kan anbefales? qmail?postfix?
ander?
Sikkerheden skal self. være i orden. Jeg har installeret en qmail, men den
ser noget vanskelig ud at administrere, er den til at ha med at gøre uden at
jeg skal bruge flere uger på at læse manual?

---
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-02 12:29

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> wrote:

> Sikkerheden skal self. være i orden. Jeg har installeret en qmail, men den
> ser noget vanskelig ud at administrere, er den til at ha med at gøre uden at
> jeg skal bruge flere uger på at læse manual?

Postfix. Den er så dejlig nem at med at gøre.

www.postfix.org

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Operation Desert Ice Storm!" -- Tom Servo

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-02-02 13:04

> [...]
> installeret en qmail, men den ser noget vanskelig ud at administrere,
> er den til at ha med at gøre uden at jeg skal bruge flere uger på at

Det burde ikke være nødvendig, men som med alt andet software er det en
god ide at læse manualen. Om man så bedst kan lide qmail's eller
postfix's konfigurationsmetode er en smagssag.

Har du læst lwq?

http://lifewithqmail.org/lwq.html

/Claus A

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-02-02 15:43

"Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> wrote in message

> [...]
> god ide at læse manualen. Om man så bedst kan lide qmail's eller
> postfix's konfigurationsmetode er en smagssag.

nej ikke endnu, men jeg er lige ved at udskrive den så den er lidt mere
håndterlig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-02-02 13:10

Peter Andersen wrote:

> [...]
> ser noget vanskelig ud at administrere, er den til at ha med at gøre uden
> at jeg skal bruge flere uger på at læse manual?

Jeg har udemærkede erfaringer med qmail. Den er måske lidt besværlig at
sætte op, men den kræver ikke megen vedligeholdelse. Den har til gengæld
nogle særheder, som jeg ikke synes om (den kan åbenbart ikke afvise relay i
SMTP-sessionen).

Jeg har andetsteds prøvet exim og har gode erfaringer med den -
virtualhosts er f. eks. ganske lette at sætte op (det har jeg nu ikke
prøvet på qmail).

Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-02-02 13:21

> [...]
> at sætte op, men den kræver ikke megen vedligeholdelse. Den har til
> gengæld nogle særheder, som jeg ikke synes om (den kan åbenbart ikke

% telnet <host> 25
Trying <ip>...
Connected to <host>
Escape character is '^]'.
220 <host> ESMTP
mail from: test@example.com
250 ok
rcpt to: test@example.com
553 sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)
rcpt to: postmaster@<host>
250 ok

> Jeg har andetsteds prøvet exim og har gode erfaringer med den -
> virtualhosts er f. eks. ganske lette at sætte op (det har jeg nu ikke
> prøvet på qmail).

Med vpopmail er det ganske simpelt.

http://inter7.com/vpopmail/

/Claus A

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-02-02 13:20

Peter Andersen skrev:

> Jeg skal til at se lidt på en mailserver. Hvad kan anbefales?
> qmail?postfix?

Postfix er god og forholdsvis nem at få op at køre. Sikker er den også.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-02-02 13:46

Peter Andersen wrote:
> [...]
> ser noget vanskelig ud at administrere, er den til at ha med at gøre uden at
> jeg skal bruge flere uger på at læse manual?

Hvis du vil have et kommercielt supporteret produkt bør du nok vælge
sendmail. Sendmail leveres med Solaris 8 og er supporteret af Sun. Vi
(Orange A/S) anvender sendmail på vores eksterne relæer og det fungerer
fint.

Vh,

Ole M.

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-02-02 14:24

> [...]
> sendmail. Sendmail leveres med Solaris 8 og er supporteret af Sun. Vi
> (Orange A/S) anvender sendmail på vores eksterne relæer og det

Ifølge http://mirrors.sunsite.dk/qmailwww/top.html#paidsup er der
pt. omkring 35 virksomheder, der tilbyder support på qmail - hvis det er
et krav.

/Claus A

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 07-02-02 17:28

> [...]
> ser noget vanskelig ud at administrere, er den til at ha med at gøre uden at
> jeg skal bruge flere uger på at læse manual?

Vi bruger qmail og er glade for det - men jeg ville ikke vælge qmail,
hvis du ikke er meget teknisk. Den nuværende version er ganske enkelt
forældet, der foregår ikke nuudvikling, og licensen gør det vanskeligt
at pakke en ny version af qmail med de nødvendige patches (smtps,
smtp-auth, etc), hvorfor du selv skal tilføje dem.

Jeg har ikke selv erfaring med alternativer, så ingen forslag herfra.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-02-02 17:32

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Vi bruger qmail og er glade for det - men jeg ville ikke vælge qmail,
> hvis du ikke er meget teknisk. Den nuværende version er ganske enkelt
> forældet, der foregår ikke nuudvikling, og licensen gør det vanskeligt

Jeg havde en fornemmelse af at den strenge licenspolitik fra DJB ville
betyde at der ikke var ngoen der ville roere hans kode med en ildtang,
men hvorfor er den decideret foraeldet? Er koden bare "gammel", eller
er der nogen ting den vitterligt ikke kan?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 08-02-02 14:09

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:
> [...]
> men hvorfor er den decideret foraeldet? Er koden bare "gammel", eller
> er der nogen ting den vitterligt ikke kan?

Du fik lige klippet
: at pakke en ny version af qmail med de nødvendige patches (smtps,
: smtp-auth, etc), hvorfor du selv skal tilføje dem.
ud af mit indlæg. Der er en del andre ting man må forvente at se i en
moderne SMTP-server, som man altså selv må patche ind i qmail-1.03. Det
er ikke noget problem for nogle af os, men det er meget at forlange af
folk med mindre erfaring.

qmail genererer fejlagtig tidsstempel (ingen tidszone) på mails den
skriver på disken, den kan ikke håndtere smtp authentication OOTB, den
har ikke styr på SSL og en del andre ting som vi ikke selv bruger...

Der en omfattende liste af patches på www.qmail.org, men dewt BURDE ikke
være nødvendig at patche et stykke software så omfattende. Et
qmail-1.04 maintenance release ville være en fantastisk ting for qmail,
men DJB lader ikke til at være interesseret.

(Jeg vil gerne lige understrege at vi er meget glade for qmail, efter
den er sat i drift - ingen sikkerhedshuller eller nedbrud i så lang tid
er meget flot.)
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Claus Alboege

Dato : 07-02-02 17:44

> Vi bruger qmail og er glade for det - men jeg ville ikke vælge qmail,
> hvis du ikke er meget teknisk. Den nuværende version er ganske enkelt
> forældet, der foregår ikke nuudvikling,

http://kom.auc.dk/~tractrix/qmail/newqmail.txt
http://cr.yp.to/qmail/future.html

/Claus A

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 08-02-02 13:51

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

> http://kom.auc.dk/~tractrix/qmail/newqmail.txt
> http://cr.yp.to/qmail/future.html

Jeg er naturligvis bekendt med DJBs planer for qmail 2.0, men det var
altså også real-soon-now da jeg startede med qmail for 4-5 år siden...

Man kan ikke installere vaporware.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-02-02 15:17

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Man kan ikke installere vaporware.

Jo da, den kommende Sun QuantumSparc Aleph-1 Scientific Workstation
vil kunne både installere og køre vaporware.