Computer til Moaar..
Fra : Vivet

Dato : 07-02-02 11:57

Hey..
Jeg skal til at sammensætte en PC til min Mor, hvordan ser denne
konfiguation ud?

CPU: AMD Duron 900 Mhz 900,-
Motherboard: Asus A7V/266 1250,-
Grafikkort: Gforce 2MX 400 64mb/TVout 700,-
Harddisc: 40Gb Seagate barracuda 950,-
CD brænder: NEC 16/10/40 750,-
Ram: 256 Mb DDR-ram 750,-
Monitor: 17" Orion 1280/1024 1400,-
Lydkort: Soundblaster live 400,-
Kabinet: Miditower 300,-
Højtalere: 300,-
Mus: 200,-
Tastatur: 150,-
Flobby: 150,-

Det skal jo ikke være noget fancy, bare så hun kan bruge den til lidt
netbank og pinball.
Har fundet disse priser i en DataTel butik.
På forhånd tak for hjælpen,

Vivet

Fra : Eivind Andreassen

Dato : 07-02-02 12:38

Du kan godt nøjes med billigere Mobo,HD og lydkort, hvis det altså kan
fås.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 07-02-02 13:56

> [...]
> netbank og pinball.
> Har fundet disse priser i en DataTel butik.

Det ser da fint ud, men med det behov du skitserer er der vist rig mulighed
for at spare yderligere.

Jeg kender ikke noget til DataTel butikker. Samler de PC'en for dig eller
har du tænkt dig at gøre det selv?

Hvis de samler den for dig er du selvfølgelig begrænset til udvalget hos dem
eller anden forhandler der vil samle den.

Motherboard: ECS K7S5A med onboard lyd of net kan du få til ca. 600,-
(besparelse ca. 1000,- inkl. lydkort)

CPU'en kan fås 3-400 biligere andre steder.

Egentlig behøver din mor vel ikke 256MB RAM - Hun mærker næppe nogen forskel
med 128MB.

Claus

Fra : Devast8or

Dato : 07-02-02 14:37

Sjovt, jeg skal også til at sætte en maskine sammen til min mor :)

Som de andre har sagt kan du godt spare på nogle af delene. Du har dele for
8200,- der, den jeg har sammensat bliver til omkring 6500,- for næsten det
samme (altsammen hos shg.dk). CPU'en koster helt ned til 504,- ifølge
edbpriser.dk og motherboardet kan også snildt være et andet (billigere)
fabrikat, selv har jeg valgt et Soltek til 800,-. Har hun brug for en
brænder? Hvis ikke kan du nøjes med et CD-ROM drev til 300,-. Harddisken og
grafikkortet kan du spare en smule på, men ikke noget vildt (måske 200-250,-
ialt). RAM har jeg valgt at spare lidt på og kun købe 128MB med de priser
RAM har i øjeblikket. Så kan man jo altid udvide når/hvis priserne falder.
Lydkortet kan der også spares på hvis ikke hun har brug for amdet end at det
kan sige 'ding' når windows går kold, eller endda hvis hun vil høre musik.
Selv har jeg et SoundBlaster PCI 128 til 163,- og det er helt fint hvis ikke
man går meget op i lyd. Well, der kom din mors maskine lige under
sparekniven engang :). En ting jeg til gengæld ikke vil spare på er musen.
Sørg for at det er en hun kan lide at holde på og bruge. Der er intet værre
end en lousy mus IMO. Held og lykke med at få lavet maskinen.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-02-02 14:41

Jeg tør næsten ikke foreslå det... men hvad med at tjekke tilbud i det
lokale Bilka?
Min søster købte sin maskine dér. Delene var selvsagt langt fra fancy, men
den var billig - og ingenlunde af decideret dårlig kvalitet. Desuden var
alle manualer, drivere og anden dokumentation samlet på betryggende vis i
en mappe. Den har kørt uden vrøvl i tre år nu... og jeg slap for alt
besværet med at samle delene.

Ben

Fra : Henning

Dato : 08-02-02 21:45

On Thu, 07 Feb 2002 14:40:31 +0100, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

>Jeg tør næsten ikke foreslå det... men hvad med at tjekke tilbud i det
>lokale Bilka?

Enig - du er fri for alle problemerne med hensyn til support, bed
hende ringe til supportlinien, der sikkert følger med! Reetablering af
sw er heller ikke noget problem - men selvfølgelig kan man ikke sige
til mor, at man selv byggede den!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-02-02 15:36

SPAMSPAMSPAMSPAMdevast8or@idontlikespam.systembl.bloodyvikings.dk writes:
>En ting jeg til gengæld ikke vil spare på er musen.
>Sørg for at det er en hun kan lide at holde på og bruge.

Rørende enig. Anstændig mus, anstændigt tastatur og ordentlig skærm skal
man bare aldrig, aldrig spare på...

Ben

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-02-02 16:38

On Thu, 7 Feb 2002 11:57:08 +0100, "Vivet" <vivetsect@hotmail.com>
wrote:

>Det skal jo ikke være noget fancy, bare så hun kan bruge den til lidt
>netbank og pinball.

Så synes jeg det er overkill - hellere noget i retning af denne:

<http://www.proconsult.dk/katalog/comp/pc-office/pc-office1/pc-office-cel-1k.html>

Kurt Brixen

Fra : Hanzen

Dato : 07-02-02 16:56

> [...]
> netbank og pinball.
> Har fundet disse priser i en DataTel butik.

Du kan få en køreklar AMD 1200 med bl.a 20 Gb HD - 256 SDram og 17" skærm
for 5345.-

hos http://www.bjtrading.dk/

--
hilzen
Hanzen

Fra : Vivet

Dato : 07-02-02 18:08

Mange tak for alle svarene.
Det blev til de dele jeg havde sammensat. Dog lige et par enkelte
modifikationer..
Lydkortet skulle helst være nogenlunde, da hun gerne ville kunne bruge den
til musik i det ene værelse.
Hun bestemte sig selvfølgelig for en eller anden elendig noname mus, dog med
hentydning til at hun snart havde fødselsdag..
Desuden er jeg godt bekendt med motherboardet, og vi havde ikke brug for at
der ville komme komplikationer ved samliningen.. (Kender min mor)
Så nu er den samlet og den kører.. ingen problemer indtil videre!
Men I skal ha mange tak for svarene.
Vivet

Fra : Prost

Dato : 07-02-02 17:46

Check da evt www.mariendals.dk

der købte jeg swigermutti en spritny pc, for 3500 excl. skærm
ikke det vilde hardware, men hun er ligeglad, det skal bare kunne lidt
syvkabale og sådan.

/Rune

Fra : Devast8or

Dato : 08-02-02 21:29

Det ser da ret interresant ud. Hvad er dine erfaringer med firmaet og med
computeren? Var de ok at handle med eller er kun nogen man gider handle med
fordi tingene er så billige? Er computeren noget værd? Er der noget man skal
være særlig opmærksom på? Jeg/vi påtænker lidt at købe den Duron 850 de har
til 4495,- (med skærm), så jeg kunne godt tænke at vide lidt mere.

Og så lige et generelt hardware spørgsmål: Der står "Max 64MB grafikkort
onboard" udfor computeren, betyder det at grafikkort RAMen snuppes fra de
almindelige RAM (ligesom nogle bærbare gør)? Jeg mener da at jeg har hørt
det er ekstremt skidt, kan det så betale sig at sætte 256MB RAM istedet for
de 128MB den kommer med?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-02-02 17:49

"Vivet" <vivetsect@hotmail.com> skrev....

> Jeg skal til at sammensætte en PC til min Mor, hvordan ser denne
> konfiguation ud?

Lyder mere som om du har sammensat en maskine til hendes søn...

> CPU: AMD Duron 900 Mhz 900,-
> Motherboard: Asus A7V/266 1250,-

Her er der rig mulighed for at spare nogle kroner. Køb f.eks. et
Soltek SL75DRV2 til under 1000,- kr, og få udemærket onboardlyd med i
prisen. Du sparer 6-700,- kr.

> Monitor: 17" Orion 1280/1024 1400,-

Brug hellere lidt flere penge på en ordentlig monitor. Viewsonics
G75F til under 2500,- kr. er et godt bud.

Altfor mange sparer helt unødigt på skærmen. Man afsætter et bestemt
beløb til en computer, sammensætter al hardwaren og ser hvad der er
til overs til skærm. Skærm og grafikkort skal passe sammen. Hvorfor
købe et grafikkort der kan vise et kanont flot billede ved en
relativt høj opløsning, hvis skærmen alligevel ikke kan producere
det?

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Karsten Olesen

Dato : 08-02-02 22:26

"Vivet" <vivetsect@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> CPU: AMD Duron 900 Mhz 900,-
> Motherboard: Asus A7V/266 1250,-
> Grafikkort: Gforce 2MX 400 64mb/TVout 700,-

******************

Køb en duron 800.
Køb et billigt all-in-one SOLTEK board.
Køb et billigt grafikkort med 32 MB ram, gerne TNT2.
40 GB er fint, glem barracuda, og køb en 5400 omdr.
Brænderen er OK.
Ram..128 burde være rigeligt.
17" lyder også OK.
Live er i overkanten. Køb et PCI-128 eller anden billig PCI kort.
300 for højttalere..vildt...DALLAS 80 til 80 + moms bør være rigelig til
pinball...
Mus til 200,-...100 kan gøre det.

MVH