Rendegraveren
Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 08:40

Hej NG

Jeg har fået et problem med min Bernhard som jeg ikke har haft med mine
andre hunde, nemlig at den graver _STORE_ huller i min græsplæne.
Det er ikke fordi den keder sig, for det kan lige såvel forekomme efter 2
timer i skoven, som når den lige er lukket ud. Men så snart den ser noget
der ligner mudder eller vand, så har jeg fluks et kikhul til New Zealand.

Hunden er udmærket klar over at den er på gale veje, for jeg behøver ikke
længere at sige "Fy" når jeg tager den på fersk gerning - Den smutter selv
lige så hurtigt den kan når den er "opdaget".
Og hvis jeg først opdager det når jeg lukker en temmelig mudret hund ind, så
går den selv med bøjet hoved hen og lægger sig i kurven, hvilket den ellers
aldrig gør.

Nogle gode råd til hvordan jeg kommer dette graveri til livs?
Det er efterhånden livsfarligt for mine unger at spille fodbold i det
månelandskab

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-02-02 09:05

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> Nogle gode råd til hvordan jeg kommer dette graveri til livs?
> Det er efterhånden livsfarligt for mine unger at spille fodbold i
det
> månelandskab

Jeg ved flere der har lavet en speciel form for sandkasse og lært
vovse kun at grave i denne .. men det skal jo så være en mega
sandkasse du skal have bygget ... Sandra elskede også at grave men
hvis jeg ellers ikke faldt i søvn i haven lykkedes det mig at holde
gravelysten nede ved at sige :"nej"

smil fra Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 09:17

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved flere der har lavet en speciel form for sandkasse og lært
> vovse kun at grave i denne .. men det skal jo så være en mega
> sandkasse du skal have bygget ...

Ja jeg må vist købe lidt af nabomatriklen
Men ideen er værd at afprøve, så jeg vil lægge lidt af min græsplæne i
"brak", og se om hun vil nøjes med at grave i et tilladt område. Vi kan jo
altid flytte det lidt år for år, så er jorden i den kommends sæsons
køkkenhave da kultiveret efter alle kunstens regler

> Sandra elskede også at grave men
> hvis jeg ellers ikke faldt i søvn i haven lykkedes det mig at holde
> gravelysten nede ved at sige :"nej"

Nu er det ikke altid jeg sidder og ser på, når hunden vil et smut ud kl. 23
en regnfuld vinteraften

vh
Alex

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-02-02 09:08

> [...]

> Nogle gode råd til hvordan jeg kommer dette graveri til livs?
> Det er efterhånden livsfarligt for mine unger at spille fodbold i det

Selvfølgelig

Skt. Bernard hund er jo en redningshund som bl.a bruges i Alperne og dette
arbejde som dens forfædre lavede det savner den selvfølgelig og er nu i gang
med at omdanne din have til et Alpelandskab så den kan få dækket sine
egenskaber og drifter.

Det du skal gøre Alex er at hænge en cognag tønde omkring halsen på hunden
og derefter gemme dig i et af hullerne mens du med svag stemme siger
"Hjæææææææælp"

Så vil din hund få et herligt liv og du en undskyldning for at få "en lille
en".

Venlig hilsen
C. Aenis, Skt. Bernardsforsker

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 09:18

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Hjæææææææælp"
>
> Så vil din hund få et herligt liv og du en undskyldning for at få "en

LOL

Jeg skal lige have undesøgt om fruen er med på at have en permanent
"nødstedt" mand

Alex

Fra : Lone og Makker

Dato : 10-02-02 15:29

ha ha ha, den var go.

Det er længe siden, at jeg har grint så meget over et indlæg her i
dk.fritid.dyr.hund.
Hvilken undskyldning skal jeg så bruge, nu hvor jeg har border collies og
ikke sct. bernhard, som graver huller i min have ?

Mange smilene hilsener Lone og Makker

Fra : Alex Linaa

Dato : 11-02-02 15:58

"Lone og Makker" <makker@soerensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilken undskyldning skal jeg så bruge, nu hvor jeg har border collies og
> ikke sct. bernhard, som graver huller i min have ?

Køb dig 1 stk. fåreskind. Tag det over dig og løb rundt på alle fire og sig:
"Mææææhhh".
Det skulle nok kunne holde en border collie beskæftiget, så den ikke
interesserer sig for de får den åbenbart tror er nedgravede i haven. Du skal
nok være lidt forsigtig hvis naboen er fåreavler, og der er væddere i
farvandet

Alex

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-02-02 18:47

> Du skal nok være lidt forsigtig hvis naboen er fåreavler,
>og der er væddere i farvandet

Så så Alex...nu skal du ikke give kvinderne nogle gode idéer

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ann K

Dato : 11-02-02 23:00

Nej, nej, nej... nu stopper I, inden jeg bliver kvalt af grin
Mvh Ann

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 11:18

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> wrote in message
> [...]

> Nogle gode råd til hvordan jeg kommer dette graveri til livs?
> Det er efterhånden livsfarligt for mine unger at spille fodbold i det

Jeg tror ellers at du kunne tjene penge på at fremvise det hul der går helt
ned til new zealand
du kunne give hunden et hjørne af haven hvor den godt må grave og så går du
bare ud og graver et par gode kødben dybt ned, så graver den kun derovre
)

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-02-02 14:15

Selvom jeg godt kan se, at du har et reelt, og at jeg ingen
løsningsforslag har til dig, synes jeg lige, jeg ville kommentere, at
det er dejligt at opleve at gruppen også har humor! Det har det ellers
skortet med på det sidste. Jeg ligger flad af grin over at se for mig at
du ligger i disse huller og råber om hjælp for eksempel.
mvh Camilla

Fra : Louise Kragh

Dato : 07-02-02 15:43

Jeg har heller ingen løsning, men en lille historie mine gudforældre har
en new foundlænder som er meget glad for haven - SOM DEN ER. Hver gang de
planter en busk, graver blomsterløg ned, planter et træ el. lign. bliver det
pænt fjernet og lagt ved havelågen...
mvh
Louise

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 17:22

Louise Kragh <louise@trolle.dk> wrote in message
> [...]
> planter en busk, graver blomsterløg ned, planter et træ el. lign. bliver

Jeg husker også mange sjove historier om vores Bernhard ,især de par gange
hvor den kunne lugte new foundlænderen på nabovejen der var i løbetid så
tonsede den bare igennem alle hækkene i villahaverne og væltede altting, til
den var dernede og så stak de af sammen og min far tog altid derned for
at høre om deres hund også var stukket af , og så ledte vi allesammen efter
de to kæmpebamser som vi så fandt luntende afsted rigtig glade side om side
et andet sted i byen Men den del af haven han havde var der lagt fliser
,jeg kan ikke huske om den nåede at grave nogle huller men jeg kan sagtens
forestille mig at sådan en kan nå at flytte det halve af haven på et par
timer men den havde et kæmpehundehus med tæpper og dyner og puder ,så den
hyggede sig derinde . så fliser er også er råd ..

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 14-03-02 10:47

Louise Kragh <louise@trolle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c629234$0$62898$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej Alex

Det burde være muligt at lære hunde, at det er tilladt at grave indenfor et
bestemt område, og udenfor dette område er det forbudt. Prøv at spørg Søs og
Hanne Maria (brevkassen på www.hundeskolentrofast.dk) om en opskrift på,
hvordan man bærer sig med at lære hunden det.

Venlige hilsener
Hanne Hjelmer Jørgensen

Fra : Katja Law

Dato : 07-02-02 16:19

*LOL*
Nej hvor er I altså underholdende. SKØØNT.

Jeg tror nok du får mest sucses med de nedgravede kødben, selvom jeg synes
den med cognacen lyder mest tiltalende
Tak for en gó latter.
K.h.
Katja og Shas.

Fra : Ann K

Dato : 07-02-02 17:23

Hej Alex.
Har haft samme problem med begge mine tæver - også selv om de ikke er
Bernhard'er
Vores løsning var temmelig ækel - men den virkede!
Tag vapsens høms'er og læg ned i hullerne... Du kan være sikker på at
den holder op med at grave lige dér...
Sif benyttede ganske vist blomsterbedene, så det gjorde jo ikke noget
med et par høms'er fra eller til derinde (hun brugte også bede til at
gøre sig ren)...

Hvis så den også får et tilladt graveområde, så kan det jo være at den
vil holde op...
Aner det faktisk ikke...

Men Manden herhjemme er nu også mest for den løsning, at du bør udnytte
din hunds fremavlede evner... Han forslår dog en god Whisky i stedet

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-02-02 10:23

Hej alle

Tak for alle de gode råd og historier.

Jeg vil forsøge at kombinere jeres løsninger, og se om de tilsammen kan
komme problemet til livs:

1. Et tilladt område at grave i (evt. med nedgravede kødben)
2. Smide høm'er i de huller der ellerede er (Jeg læste det først som høner,
og syntes det var lige drastisk nok
3. Købe en tønde til hunden, just in case
4. Øve mig i at se _meget_ nødstedt ud, og i at råbe "hjæææælp" med svag
stemme
5. Overveje hvordan jeg skal hjælpe ungerne med at slå deres telt op, ifald
der kommer fliser på hele matriklen. (Hunden har faktisk gravet en
40x40-flise fri en gang)

Jeg vil nok ikke undlade at give en opdatering af hvordan der går, hvad
enten det lykkes med en af de første muligheder, eller det bliver skrevet
gennem en alpin tåge af 1½ liter Cognac.

Hygge
Alex (Lavineoffer)

Fra : Pia

Dato : 08-02-02 10:35

hvis det ikke lykkes, kan du jo altid underholde os med et par billeder i ny
og næ...

Jeg tror grunden til at hunden "dæmper" dig, når den bliver opdaget ikke er
fordi den skammer sig, men fordi den ved der er et møgfald på vej. Som med
at stjæle mad på bordet, er det meget nemt at komme til at lære hunden, IKKE
at det er forkert at gøre det, men at det er farligt og ubehageligt at gøre
det når floklederen er til stede. Derfor venter man til man er alene...

Det har jeg så ikke nogen løsning på, for hvis man ikke skal sige nej, når
de gør det første gang, hva så?

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-02-02 11:22

Pia <x@x.com> wrote in message news:a405sm$3fh$1@sunsite.dk...
> hvis det ikke lykkes, kan du jo altid underholde os med et par billeder i
ny
> og næ...

Ja det kunne være sjovt med en hjemmeside med billeder af haven og
opdateringer, måske et webcam så man kunne følge hunden når den gravede
imens man var på arbejde )

> [...]
IKKE
> at det er forkert at gøre det, men at det er farligt og ubehageligt at

Ja men det som er farligt og ubehageligt at gøre er vel også forkert at gøre
ikke !?sådan er det jo også i menneskeverden at det der er ubehageligt at
gøre er forkert "for det meste"det kan jo ikke lade sig gøre at lære en hund
at det er forkert at grave store huller i en have, ved at få den til at
forstå at det er forkert for hvem siger at det er forkert ? Hunden syntes
sikkert at det er langt mere rigtigt med månelandskab ,og den mener sikkert
også at den ejer haven

Fra : Katja Law

Dato : 08-02-02 18:17

Hej Alex.
Jeg glæder mig allerede til opfølgeren og jeg må tilslutte mig forslaget om
billeder....det kú være rigtig godt
K.h.
Katja og Shas