Vedr. kastration af tæver .. af dyrlæger k~
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-02-02 23:43

tillader mig lige at henvise til nedenstående link som jeg fik i
nyhedsbrev fra netdyrdokteren ...

http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Neutralisering_af_taev
er_0202/neutralisering_af_taever_0202.html

Smil fra Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-02-02 00:02

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> tillader mig lige at henvise til nedenstående link som jeg fik i
> nyhedsbrev fra netdyrdokteren ...
>
> http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Neutralisering_af_taev
> er_0202/neutralisering_af_taever_0202.html

'Og ?.

Den artikel har været at finde på netdyredoktor de sidste par år så nogen
nyhed er det vel næppe.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ulla

Dato : 07-02-02 12:25

Jeg er relativt nyt "medlem" ... både på netdyredoktor og her i
ng, så jeg synes, det er udmærket at blive henvist.
Vi kan jo ikke alle sammen være gamle i gårde, selv om
dåbsattesten er det!!!

Hilsen
Sannie

Fra : ulla

Dato : 07-02-02 12:24

Hvorfor kalder I/du det kastration? Jeg troede (som du skriver,
dyrlægerne "kalder" det) sterilisering!

Er det ikke afhængigt af, hvordan indgrebet er foretaget?

Kendte forresten engang en hundeglad dame med to gravhunde. Hun
havde "kun" ladet strengene på hanhunden kappe, så hundene
"risikofrit" kunne hygge sig. Sød tanke, og det fungerede så
godt.

Hilsen
Sannie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-02-02 12:32

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor kalder I/du det kastration? Jeg troede (som du skriver,
> dyrlægerne "kalder" det) sterilisering!
>
> Er det ikke afhængigt af, hvordan indgrebet er foretaget?

Når man bare kapper forbindelsen .. hedder det hos både hanhund og
tæver sterilisering og når man fjerner hele gøjemøget hedder det og
begge køn kastration .. altså du ser det der beskrives når du går ind
på linket faktisk er kastration af tæven ...
Smil fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 19:38

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> begge køn kastration .. altså du ser det der beskrives når du går ind
> på linket faktisk er kastration af tæven ...

Og hvad er så forskellen på de to indgreb ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-02-02 20:35

Ved sterilisation kapper man forbindelsen så sæd- og ægceller ikke kan komme
gennem sædstrengen og æggelederen, dvs der kan ikke finde befrugtning sted,
men alt andet fungerer som på et intakt dyr.

Når du kastrerer fjerner du æg- og sædcelleproduktionen, du fjerner også
produktionen af kønshormon, i hvert fald det meste af den. Det betyder at
tæven ikke kommer i løbetid, og at langt, langt de fleste hunde mister
interessen for det modsatte køn.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:pPz88.1369$B43.179675@news000.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-02-02 11:34

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> [...]
sted,
> men alt andet fungerer som på et intakt dyr.

Har hanhunden så stadig sine testikler hængende ? Vil det sige at den
stadig vil være helt vild hvis den møder en tæve i løbetid ,og at den stadig
vil intersere sig for lugte o.s.v. altså bare lige så jeg har forstået det
rigtigt , der kommer ingen indgreb i hundens hormonbalance ? for så er det
jo egentlig ret smart på den måde hvis man ikke vil have hvalpe !

Men det er da ikke så almindeligt at lave en sterilisation så, vel ? de
fleste vælger vel at kastrere ? Jeg har altid troet at det hed kastration på
hanhunde og sterilisation på tæver !men sådan er det åbenbart ikke !?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-02-02 13:25

meddelelse news:WRN88.3058$5L3.168821@news010.worldonline.dk...

> [...]
> rigtigt , der kommer ingen indgreb i hundens hormonbalance ? for så er det
> jo egentlig ret smart på den måde hvis man ikke vil have hvalpe !

Du har forstået det helt rigtigt.

> Men det er da ikke så almindeligt at lave en sterilisation så, vel ? de
> fleste vælger vel at kastrere ? Jeg har altid troet at det hed kastration

> hanhunde og sterilisation på tæver !men sådan er det åbenbart ikke !?

Nej normalt steriliserer man ikke. I almindeligt sprogbrug bruger man
sterilisation om tæver, selv mange dyrlæger gør det, men det er normalt en
kastration der foretages.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kosmonauten

Dato : 07-02-02 15:59

> [...]
>
> http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Neutralisering_af_taev
> er_0202/neutralisering_af_taever_0202.html

Ja, det er en god og gammel artikel, en søgning på nettet frembringer jo en
masse af den slags artikler, men jeg synes godt nok det bliver trådt vande i
dette emne.
Uanset hvad dyrlægerne skriver om det ene og det andet, satser jeg nu mere
på min egen erfaring med hunde og så længe det er gået godt, vil jeg følge
min egen "snude".

M & L