vikarjob
Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-02-02 22:07

Jeg har set, at det har været debateret herinde før, men vil høre om jeg har
forstået det rigtigt. (jeg kunne desværre ikke finde det oprindelige
indlæg - skæld mig bare ud for at være doven i min leden )

Man kan som vikar (altså uden nogen anden uddannelse end fx gymnasie, hh,
htx osv.) blive sat til at undervise i alt mellem himmel og jord uanset om
det er noget vikaren er hjemme i? (eller bliver man sat til at agere vikar i
de fag, man selv ønsker?)

Man skal som vikar undervise eleverne i fagene som alm. lærere ville have
gjort, bare som vikar? (eller skal man lege skorsten, læse en bog, spille
tegn&gæt og hygge med eleverne i vikartimerne?)/(eller kan man nøjes med at
være klar med nogle forsk. ark, som man kan udlevere og eleverne så kan løse
og så hjælpe eleverne igennem dem?)

mvh
Michael Sørensen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-02-02 22:30

"Michael Sørensen" <m-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> være klar med nogle forsk. ark, som man kan udlevere og eleverne så kan

Du skal skelne mellem to former for vikar.
1. Løs vikar (cykelvikar)
Her tilkaldes du ved pludseligt opstået lærerfravær og skal bare "passe"
børnene, så de ikke vælter det hele. Du har ikke noget undervisningsansvar.

2. Fast vikar.
Du påtager dig at undervise fagligt forsvarligt i nogle fag i en periode,
hvor den faste lærer er fraværende (evt. barsel eller længere sygdom). Det
er altid lederen som skønner og er ansvarlig for at du gør det
tilfredsstillende.

At så begge systemer er en dårlig nødløsning er en helt anden sag. Allerede
i firserne opfandt man i Søllerød en vikarordning, som sikrede en kompetent
og fuldgod undervisning i alle fraværssituationer. Ordningen er nu sparet
væk næsten alle steder - også hos os.

venlig hilsen Niels Aage