Flash, som en bruger kan opdatere
Fra : Bo Dudek

Dato : 06-02-02 17:31

Hejsa

Jeg sidder og tænker og tænker. Jeg har gang i et projekt, hvor der
skal laves et site i flash, som brugeren selv kan opdatere. Brugeren
skal selv kunne opdatere billeder og tekst. Teksten er ikke så svær,
da jeg bare kan lave et PHP interface til at skrive til fx txt filer
eller html filer. Det er billederne, der volder besvær. Brugeren vil
selv kunne tilføje of fjerne billeder fra et billedgalleri, som skal
vises på siden.

Mon der er nogen, som har nogle idéer?? Jeg er vant til at lave PHP /
MySQL sider ud over flash. Måske det kan hjælpe til en løsning.

Hilsner
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : www.FlashFAQ.dk

Dato : 06-02-02 23:26

"Bo Dudek" <bo@cykel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mon der er nogen, som har nogle idéer?? Jeg er vant til at lave PHP /
> MySQL sider ud over flash. Måske det kan hjælpe til en løsning.

Hej Bo

Hvis du vil uploade billeder via php, for du et lille problem med at loade
dem ind i din Flash Applikation, da Flash KUN godtager eksterne .swf-filer.
Der findes dog (også php) scripts, der kan omskrive jpg og gif til .swf
on-the-fly. - ellers må du pænt vente til Flash 6 playeren er publisheret,
det siges nemlig at den understøtter import af Jpeg. Alternativt skal du
have fat i Generator, eller et tilsvarende stykke software til
billede-konverteringen.

Du kan selvfølgelig 'tvinge' dine brugere af interfaces til at oploade
billederne som .swf.
Det er nu ganske enkelt at eksportere til swf fra Illustrator 9.0, så det er
vel bare en vanesag

Mvh/M!chael
Http://www.FlashFAQ.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-02-02 00:26

Hej

>Hvis du vil uploade billeder via php, for du et lille problem med at loade
>dem ind i din Flash Applikation, da Flash KUN godtager eksterne .swf-filer.
det var jeg egentlig godt klar over

> [...]
>det siges nemlig at den understøtter import af Jpeg. Alternativt skal du
>have fat i Generator, eller et tilsvarende stykke software til
jeg leder hermed med lys og lygte

> [...]
>billederne som .swf.
>Det er nu ganske enkelt at eksportere til swf fra Illustrator 9.0, så det er
en bruger er en bruger.. og en bruger har ikke - og skal ikke - have
forstand på Illustrator mm.. det må være min opgave at finde en
løsning

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Peter

Dato : 07-02-02 08:45

http://www.macromedia.com/software/generator/

--
Venlig hilsen / Best Regards
Peter Heinzl

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-02-02 15:02

det var IKKE generator jeg ledte efter.. men for at bruge Generator,
kræver det så ikke, at der er et eller andet specielt installeret hos
hosten?? skal hosten ikke have en version af generator installeret,
for at site indhold kan kreeres dynamisk???
>http://www.macromedia.com/software/generator/

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 08-02-02 11:32

> [...]
> hosten?? skal hosten ikke have en version af generator installeret,
> for at site indhold kan kreeres dynamisk???

Jo!... Generator eller en klon heraf skal være være installeret hos hosten.
Så det er med at find en host der er "fremme i skoene".
Hvis du er til php, så kan det være du kan få noget ud af:
Ming - an SWF output library and PHP module,
http://www.opaque.net/ming/

Har ikke selv gjort brug af dette php-modul, men på vores flash-aften
(jan. 24) var der en gut der havde anvendt det, og han var ikke videre imponeret.
Efter signe skulle det være besværligt og ikke særligt flexibelt.

/peo
Bandage
www.bandage.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 08-02-02 11:34

...Ming-modulet skal selvfølgeligt også være installeret hos hosten.
Men det er gratis/open source, så chancerne er bedre.

/peo

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 13:27

On Fri, 8 Feb 2002 11:32:16 +0100, "Michael Peo" <peo@bandage.dk>
wrote:

>Har ikke selv gjort brug af dette php-modul, men på vores flash-aften
>(jan. 24) var der en gut der havde anvendt det, og han var ikke videre imponeret.

Det var vist mig :)

http://tv2.ter.dk/ er omtrent hvad, jeg har lavet i det. Det er en
omskrivning af et Ming-eksempel.

>Efter signe skulle det være besværligt og ikke særligt flexibelt.

Det ville være synd at sige, at jeg ikke var imponerende - for i sig
selv syn's jeg, Ming er ganske cool, specielt når man kigger på
alternativet (libswf, der er ustabilt, og som det aldrig lykkedes mig
at indsætte et billede med, etc.).

Det rent praktiske problem er så blot, at der ikke er så mange, der
bruger Ming i forhold til alm. Flash, så det er svært at blive meget
bedre hvad angår deling af erfaringer. Dertil kommer så, at meget af
det, jeg gerne ville lave, i virkeligheden også kan laves vha.
LoadVariables(), hvortil man har den fordel, at Flash-filen i det
mindste kan caches.

Hvad angår bare at hælde billeder ind, så er det nu meget simpelt i
Ming, så hvis det alligevel er tilgængeligt, så:

Den helt simple:
http://www.opaque.net/ming/examples/example.php?name=jpegfill

Lidt mere avanceret brug:
http://www.opaque.net/ming/examples/example.php?name=png
http://www.opaque.net/ming/examples/example.php?name=pngalpha
http://www.opaque.net/ming/examples/example.php?name=alphafill

--
- Peter Brodersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-02-02 15:25

>Hvad angår bare at hælde billeder ind, så er det nu meget simpelt i
>Ming, så hvis det alligevel er tilgængeligt, så:

> [...]
Det var lige det jeg skulle bruge.. mange tak :)))

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-02-02 16:54

Der blev anbefalet Ming, men jeg har brug for at det kan køre på en
Apache server under Windows 2000 og på en IIS server, men så vidt jeg
kan finde ud af, kan Ming kun køre under Unix, right??

/Bo Dudek

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 18:33

On Fri, 08 Feb 2002 15:54:05 GMT, bo@cykel.dk (Bo Dudek) wrote:

>Der blev anbefalet Ming, men jeg har brug for at det kan køre på en
>Apache server under Windows 2000 og på en IIS server, men så vidt jeg
>kan finde ud af, kan Ming kun køre under Unix, right??

Ifgl. http://www.opaque.net/ming/install.html kan det også køres som
PHP-modul under Windows (og de arbejder også på at lave en udgave til
MacOS X).

De henviser til http://www.php4win.de/ - så du kan prøve bare at hente
en build herfra. Jeg vil tro at det løser dine problemer.

Måske forvirrer det mere end det gavner, men ovennævnte side henviser
i øvrigt tillige til http://come.to/ming4win/

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Peo

Dato : 08-02-02 21:05

> Det var vist mig :)
[...]
Det er lige det med at huske navnene!

> [...]
> selv syn's jeg, Ming er ganske cool, specielt når man kigger på
> alternativet (libswf, der er ustabilt, og som det aldrig lykkedes mig
[..]
...Og jeg skal selvfølgelig beklage min fejlagtige videregivelse af dit indtryk at Ming.

Så skulle jeg vidst have fået dækket mig ind igen...

Peo out, og go' weekend!

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-02-02 15:22

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det..
> [...]

>Efter signe skulle det være besværligt og ikke særligt flexibelt.
kan man mon få en mailadr. eller icq nummer til denne gut??

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-02-02 15:23

>kan man mon få en mailadr. eller icq nummer til denne gut??
sorry, jeg så ikke postingen lige under.. :/

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 07-02-02 20:33

Hmm kan du evt. præcisere hvor et sådan script kan findes ?

Bo

Fra : www.FlashFAQ.dk

Dato : 07-02-02 22:23

Jeg ved ikke om der findes en open source, men her er et par links du kan
kigge på:
http://chattyfig.figleaf.com/flashcoders-wiki/index.php?jpeg2swf
http://www.zarinmedia.com/software/
http://chattyfig.figleaf.com/flashcoders-wiki/index.php?3rd%20Party%20Tools