Nyt sort tøj - forbehandling
Fra : Casper G Thomsen

Dato : 06-02-02 17:23

I en tøjbutik fik jeg engang at vide, at man kunne lægge sit
nyindkøbte sorte tøj i blød i en blanding af vand, eddike og - hvist
nok - salt inden, man vaskede tøjet første gang. Det skulle binde
farven bedre til stoffet og dermed holde tøjet sort længere.

Men jeg husker ikke opskriften på blandingen, ej heller hvor længe
tøjet skulle ligge i blød.

Nogen her der kender proceduren - eller en ligende?

Casper G Thomsen

Fra : Britta og Torben

Dato : 07-02-02 10:18

Hej Casper.
Jeg har hørt at man bare kan bruge eddike i stedet for skyllemiddel i
maskinen det skulle binde farven til tøjet så det heller ikke smitter af i
de efterfølgende vaske. Jeg gør det selv og synes det virker godt nok.
Hej fra Britta

Fra : Casper G Thomsen

Dato : 07-02-02 21:50

Hej Britta

Tak for dit svar. Jeg har i mellemtiden lavet en forespørgsel hos
Forbrugerinformation (fi.dk). Her fik jeg følgende svar:

"Der er formentlig tale om et gammelt husråd. I hvert fald har jeg
fundet
følgende opskrift i bogen "Husligt arbejde" fra 1958: 1 dl eddike pr.
10
liter vand. Derimod er der ikke nævnt noget om tilsætning af salt."

Og mens jeg ventede på svar her og fra fi.dk søgte jeg videre vha
Google. Da jeg gik over til at søge på engelsk fandt jeg en side med
følgede knap så opmuntrende svar:

"A: Black is back -- in fact, it never left, and we still have that
"fading" problem! The old wives' tale of using vinegar or salt to help
"set" colors unfortunately does not hold up today. Yes, I know, it's
even in some of my older books! But recent research shows -- no go.
Adding a cup or two of vinegar to the rinse water may help remove any
detergent residue, which might make black clothing look better. Your
best bet is to turn the clothing inside out, wash it in cold or warm
water only, and wash with other dark clothes. Don't hang it in the sun
to dry. You can try dyeing items with black dye to give them a darker
look."

Det fandt jeg her: http://magazines.ivillage.com/goodhousekeeping/experts/heloise/articles/0,12873,284583_290017,00.html

Jeg tror nu nok, jeg vil prøve alligevel. Det kan i hvert fald ikke
skade.

mvh
Casper G Thomsen

Britta wrote

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 26-02-02 17:41

Hej
Kommer tøjet ikke til at lugte når man bruger eddike istedet for
skyllemiddel. Skal man brude det hver gang man vasker eller bare første
gang. Hvis det kun er 1. gang kan man så bruge skyllemiddel de efterfølgende
gange?
VH LKP