Matcing af filnavne med fex. ls [a-z]*
Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-02-02 16:17

Hej. Hvor kan jeg læse om de tilgængelige operatorer
til command line pattern matching?

Fex. [a-z]* eller ^ osv.

Morten

--
Morten Primdahl Caput A/S Phone +45 70 12 24 42
System Integrator Nygade 6 Fax +45 70 11 24 42

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-02-02 16:26

Morten Primdahl <morten@caput.com> writes:

> Hej. Hvor kan jeg læse om de tilgængelige operatorer
> til command line pattern matching?
>
> Fex. [a-z]* eller ^ osv.

I manualsiden til din kommandofortolker.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-02-02 16:42

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> I manualsiden til din kommandofortolker.

Mm.. Andre steder end 'man bash' - fex. synes jeg
ikke at det jeg læser om ^ passer helt med flg. opførsel:

[troi]~/tmp>touch Axxxx
[troi]~/tmp>touch axxxx
[troi]~/tmp>touch Zxxxx
[troi]~/tmp>touch zxxxx
[troi]~/tmp>touch Bxxxx
[troi]~/tmp>touch bxxxx
[troi]~/tmp>ls [a-z]*
axxxx Axxxx bxxxx Bxxxx zxxxx
[troi]~/tmp>ls [^a-z]*
Zxxxx

Specielt forvirrer den selektive case insensitivity mig.

Morten

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-02-02 18:09

Morten Primdahl <morten@caput.com> wrote:

>[troi]~/tmp>touch Axxxx
>[troi]~/tmp>touch axxxx
>[troi]~/tmp>touch Zxxxx
>[troi]~/tmp>touch zxxxx
>[troi]~/tmp>touch Bxxxx
>[troi]~/tmp>touch bxxxx
>[troi]~/tmp>ls [a-z]*
>axxxx Axxxx bxxxx Bxxxx zxxxx
>[troi]~/tmp>ls [^a-z]*
>Zxxxx

allan@progeny$ mkdir slet
allan@progeny$ cd slet
allan@progeny/slet$ touch axxxx
allan@progeny/slet$ touch Axxxx
allan@progeny/slet$ touch bxxxx
allan@progeny/slet$ touch Bxxxx
allan@progeny/slet$ touch zxxxx
allan@progeny/slet$ touch Zxxxx
allan@progeny/slet$ ls [a-z]*
axxxx bxxxx zxxxx

Intet problem her.

>Specielt forvirrer den selektive case insensitivity mig.

For mig ser den ikke spor selektiv ud. Jeg tror nærmere, at din bash
af en eller anden grund kører med rækkefølgen aAbBcCdD...xXyYzZ i
stedet for abc...xyzABC...XYZ.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-02-02 18:11

Morten Primdahl <morten@caput.com> wrote:

>Specielt forvirrer den selektive case insensitivity mig.

Glemte lige:
Hvad siger 'bash --version'? Min siger:

allan@progeny/slet$ bash --version
bash --version
GNU bash, version 2.04.0(1)-release (i386-pc-linux-gnu)
Copyright 1999 Free Software Foundation, Inc.

Fra : frank damgaard

Dato : 06-02-02 18:44

> Mm.. Andre steder end 'man bash' - fex. synes jeg
> ikke at det jeg læser om ^ passer helt med flg. opførsel:

> [...]

Jeg tror det må være noget opsætning eller compiletime dims.
(bash bugs?)

hos mig giver det med GNU bash, version 2.03.0(1)-release (i386-suse-linux)
og en gammel NU bash, version 2.01.1(1)-release (i486-pc-linux-gnu):

Axxxx Bxxxx Zxxxx axxxx bxxxx zxxxx
ls [a-z]*
axxxx bxxxx zxxxx
ls [^a-z]*
Axxxx Bxxxx Zxxxx

Samme resultat med zsh, csh og tcsh.

Men ksh og en ældre tcsh 6.08-1 giver "forkerte/andre" resultater.

Prøv også i bash med "shopt -s nocaseglob" inden du laver "ls []"

--
Frank Damgaard |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-02-02 02:54

> [...]

> [troi]~/tmp>ls [^a-z]*
> Zxxxx
>
> Specielt forvirrer den selektive case insensitivity mig.

Foerste gang beder du om alle filer som starter med et tegn fra a til z.

Anden gang beder du om alle filer som starter med et tegn, som _ikke_ er et tegn fra a til z.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-02-02 02:56

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Foerste gang beder du om alle filer som starter med et tegn fra a til z.
>
> Anden gang beder du om alle filer som starter med et tegn, som _ikke_ er et tegn fra a til z.

Jeg kan ikke laese indenad. Beklager.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 07-02-02 07:42

> [...]

> [troi]~/tmp>ls [^a-z]*
> Zxxxx
>
> Specielt forvirrer den selektive case insensitivity mig.

Argh. i18n kan være en plage. Sorteringsrækkefølgen er i en_US og
adskillige andre localer

aAbBcC.....zZ

dvs a-z indeholder store og små bogstaver *undtagen* Z. Samme sag er
grunden til at dotfiler ikke længere sorteres først i "ls -a".

LANG=C ls [a-z]*

burde hjælpe.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-02-02 16:52

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> I manualsiden til din kommandofortolker.

[Beklager hvis denne post kommer 2 gange, Mozilla er lidt underlig pt.]

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-02-02 19:42

Morten Primdahl <morten@caput.com> writes:

> [troi]~/tmp>ls [a-z]*
> axxxx Axxxx bxxxx Bxxxx zxxxx
> [troi]~/tmp>ls [^a-z]*
> Zxxxx

Desvære er der nogen der har været så inkompetente og pludselig fået
den lyse ide at i den slags tilfælde sorteres der a, A, b, B,...

At det ødelægger alle scripts og alt muligt andet er selvfølgelig
ligemeget, bare man har lov til at være inkompetent.

Vi diskuterede det engang på en sslug-liste for meget lang tid
siden. Hvis bare jeg viste hvordan man skulle finde det igen.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-02-02 20:04

Peter Makholm skrev:

> Desvære er der nogen der har været så inkompetente og pludselig
> fået den lyse ide at i den slags tilfælde sorteres der a, A, b,
> B,...

Ja, og jeg var ved at blive vanvittig en overgang fordi jeg syntes at
bash sorterede hulter til bulter. Jeg kendte ikke (og har endnu ikke
prøvet) nocaseglob, men løste problemet [nogenlunde] ved at sætte
nogle locale-variable:

LANG=da_DK
LC_MESSAGES=en_GB
LC_TIME=en_GB
LC_COLLATE=C

Det er vist mest den der LC_COLLATE der har betydning for sorteringen,
men jeg havde osse brug for de andre fordi jeg ønsker at programmerne
snakker engelsk (har ikke temperament til at kigge på "Ingen sådan fil
eller filkatalog" og lignende tåbelige oversættelser), men at der er
mulighed for at bruge ÆØÅ m.m.

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-02-02 19:53

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> For mig ser den ikke spor selektiv ud. Jeg tror nærmere, at din bash
> af en eller anden grund kører med rækkefølgen aAbBcCdD...xXyYzZ i
> stedet for abc...xyzABC...XYZ.

Det forlyder i mit andet vindue at du måske skal se på 'shopt
nocaseglob'. (Læs den rette del af manualen til bash)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-02-02 18:51

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Det forlyder i mit andet vindue at du måske skal se på 'shopt
>nocaseglob'. (Læs den rette del af manualen til bash)

Øeh, er det ikke Morten Primdahl, der skal det?
Min bash ser jo ud til at gøre det rigtigt.

>--
>Når folk spørger mig, om jeg er nørd,

Skal vi fejre det kommende jubilæum på en eller anden måde?

http://groups.google.com/groups?q=%22bliver+jeg+altid+ilde+til+mode%2C+og+svarer+lidt+undskyldende%22&hl=en&btnG=Google+Search

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-02-02 19:43

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Skal vi fejre det kommende jubilæum på en eller anden måde?

Nåja, vi glemte helt at holde jubilæum for din signatur.

http://groups.google.com/groups?hl=en&selm=8su8jc%245n9%243%40news.inet.tele.dk

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix