HJÆLP!! XP 1800+ og NoiseControl SERIØSE ~
Fra : Conny Rosgaard

Dato : 06-02-02 15:13

Hej alle sammen!

Jeg har lige købt en ny computer. Det er en AMD XP 1800+, som sidder på et
ASUS A7V266E - RAID bundkort. Der er 256 MB PQI DDR RAM. CPU-køleren er en
ThermalTake Silent Viking. Kabinettet er et NoiseControl BigATX MagicFleece
med WhisperBox. I kabinettet er der installeret 2 x 80 mm. Papst køler på 12
dB.
Desuden er der Asus V8200 GeForce 3 Ti200 Deluxe, Soundblaster Audigy Player
og et 3Com netkort.

Når jeg starter computeren op, og går ind i BIOS, og ser min XP 1800+'s idle
temp. så kommer den lynhurtigt op på de 65 grader, med lukket kabinet.
Åbner jeg kabinettet falder temperaturen til omkring 50 grader.
Når jeg prøver at installere Windows 2000, så laver den en masse læsefejl
fra CD-Rommen, som jeg aldrig har haft problemer med tidligere på den gamle
computer. Desuden stiger temperaturen på CPU'en til omkring 75-80 grader med
lukket kabinet, og 70 grader med åbent kabinet.

Jeg har endnu ikke fået installeret Windows på den, da den konstant bryder
ned med utallige læsefejl. Jeg har lige bestilt en Thermaltake Volcano 7 og
en coppershim til processoren, da jeg håber at det kan løse problemet.

Men jeg vil meget gerne vide, om der er andre der har haft lignende
varmeproblemer, og hvad jeg eventuelt ellers kan gøre?

Thomas Rosgaard
Rosgaard@mail.dk

Fra : Mads Stetter

Dato : 06-02-02 16:31

"Conny Rosgaard" <conny.rosgaard@morsteam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> en coppershim til processoren, da jeg håber at det kan løse problemet.

Hvis ikk det er fordi din silent viking er monteret forkert så kommer den
volcano7 ikk til at hjælpe! (Har du brugt en bette smule kølepasta? artic
silver 3)

Men ellrs prøv at smid den magic whisper box af Hel.... til og så om det
hjælper lidt?

MVH Mads Stetter

Fra : Deaster

Dato : 06-02-02 16:51

> [...]
og
> en coppershim til processoren, da jeg håber at det kan løse problemet.

Hmmm, jeg mener ikke at en Volcano er mere effektiv end Silent Viking, men
det lyder som om dit airflow er helt af h****** i kabinettet.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Henrik Dissing

Dato : 06-02-02 19:03

On Wed, 6 Feb 2002 15:13:12 +0100, Conny Rosgaard wrote:

> [...]

>Men jeg vil meget gerne vide, om der er andre der har haft lignende
>varmeproblemer, og hvad jeg eventuelt ellers kan gøre?

Du leverer næsten selv svaret: Bedre udluftning i kabinettet.

Jeg vil ikke udelukke at du kan finde nogle grader med en bedre CPU-køler,
men når temperaturen falder 15 grader med åbent kabinet, er kraftigere
og/eller flere kabinetsblæsere det første du bør kigge på. Det nytter jo
ikke meget at din heatsink suger varmen godt til sig og at din CPU-blæser
arbejder effektivt hvis den omgivende luft er ligeså varm som heatsinken.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Stefan Rosgaard

Dato : 06-02-02 20:21

Hej igen!

Selvom jeg fjerner Whisper-Boxen, og piller siderne af kabinettet, for at få
mest muligt airflow, så er den stadigvæk for ustabil, til at jeg kan
installere Windows på den.

Desuden er der sat en 80 mm. PAPST blæser, til at blæse lige ind på
CPU-køleren, og i toppen af kabinettet er der en 80 mm. PAPST blæser, til at
transportere den varme luft ud igen.

Thermaltake Silent Viking, er installeret korrekt, men jeg har ikke benyttet
kølepasta. Jeg satte den bare på, med dette der elendige tyggegummi noget,
der er under køleren.

Nu ser vi i morgen, om en ny køler, kan afhjælpe problemet. Men alle forslag
er MEGET velkomne.

Med venlig hilsen

Thomas Rosgaard

Fra : Thomas Bowers

Dato : 06-02-02 23:08

"Stefan Rosgaard" <eskimo@morsteam.com> wrote in message
> [...]

> der er under køleren.
>

> Nu ser vi i morgen, om en ny køler, kan afhjælpe problemet. Men alle

Til at starte med, kan du vende blæseren der sidder ved cpu'en, så den suger
luften ud af kabinettet istedet. Det vil give dig langt bedre køling !!!
Din øverste blæser skal du så rykke ned i fronten af kab. til luftindsugning
(med et støvfilter på !!). Dette giver ikke en mærkbar lavere temperatur,
men modarbejder det undertryk der dannes af udsugningsblæseren (du hindre
derved støv i at komme ind)

Faktisk vil ovenstående løsning formentlig give dig en lavere temp. end hvis
du har kabinettet åbent -> fordi den hele tiden har kold luft over cpu'en
vha. blæseren. Ved et åbent kabinet, er luften mere stillestående, og er
derfor varmere omkring cpu'en.

Hilsen Thomas Bowers

Fra : Thomas Bowers

Dato : 06-02-02 23:16

"Thomas Bowers" <BowersNOSPAM@ostervold.dk> wrote in message

> [...]
> vha. blæseren. Ved et åbent kabinet, er luften mere stillestående, og er

Efter at have læst din post igen, så kunne det virke som om du muligvis er
kommet til at knække et hjørne af cpu'en ved montering -> medfører meget
høje temp. og derved ustabilitet
Ved åbent kabinet SKAL den være stabil med den køler.

Prøv at tage køleren og kig på kernen. Hvis den er ok, så rengør køler og
cpu for pasta-rester og påfør et tyndt friskt lag. Mens du har køleren ude,
så test lige om den er helt plan og uden ridser

Har du evt. prøvet teste systemet med en anden ram-kreds ? (PQI-ram har det
med at være fejlbehæftigede)

Hilsen Thomas Bowers

Fra : LinuxFreak

Dato : 08-02-02 01:36

On Wed, 6 Feb 2002 23:15:41 +0100, "Thomas Bowers"
<BowersNOSPAM@ostervold.dk> wrote:

>Har du evt. prøvet teste systemet med en anden ram-kreds ? (PQI-ram har det
>med at være fejlbehæftigede)
NÅ ?!?!?!?
Der gives da ellers 10år's garanti på PQI ram.....

--
Jan Jensen

Fra : Thomas Bowers

Dato : 08-02-02 08:31

"LinuxFreak" <linuxfreak__@hotmail.com> wrote in message

> NÅ ?!?!?!?
> Der gives da ellers 10år's garanti på PQI ram.....
>
> --
> Jan Jensen

Ja, det gør der stort set på alle mærkevare-ram. Det er jo ikke ensbetydende
med at de ofte er fejlbehæftede. Hvis den først virker (oftest) skal den
såmen nok også holde de 10 år.

Hilsen Thomas

Fra : Deaster

Dato : 08-02-02 16:08

"LinuxFreak" <linuxfreak__@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> NÅ ?!?!?!?
> Der gives da ellers 10år's garanti på PQI ram.....

Og? Der er 3 års garanti på min bil, går den så ikke i stykker indenfor de 3
år eller hvad ?

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 08-02-02 00:53

Jeg har sel en AMD XP1800+ på et ASUS A7V266-E, og jeg har opdaget at den
som default stod til Vcore på 1,85.

Dette skal ændres til 1,75.
Da min strømforsyning var meget "gavmild" med strømmen (også købt hos
webconsult) måtte jeg tvinge den ved at sætte motherboardet væk fra
JUMPER-FREE-MODE og manuelt sætte Vcore jumperen på 1,7-1,675 (de to øverste
jumper på 1&2 i stedet for alle fire jumpere på 2&3)

Det nedsatte temperaturforskellen mellem Motherboard-føleren og CPU-føleren
til 23 grader (fra 30+).
At min CPU så stadig er 64 grader skyldes dårlig udluftning. Det må jeg så
gøre noget ved nu.

Hvad siger BIOS'en om temperaturen på dit MB?

Rune