Konfirmation
Fra : Erik Sørensen

Dato : 06-02-02 14:45

Hvor blev konfirmanderne registreret, i fødesogn eller det sogn de tjente i,
det var vel en del som kom ud at tjene før de blev konfirmeret.
Jeg har været ude for at man ikke kan finde alle som konfirmeret i den sogn
de er født
eller blev ikke alle børn konfirmeret?

MVH Erik

Fra : dannebrog

Dato : 06-02-02 15:35

Som hovedregel er konfirmander anført i KB for den kirke, de blev
konfirmeret i, og det var da som regel den kirke, der hørte til det sogn, de
boede i. Om tjendende børn blev konfirmeret hjemme eller i det sogn, de
tjente afhænger sikkert af, om forældrene havde råd til at tage dem hjem til
konfirmationen - evt. sikkert også af, hvor de havde modtaget forberedelsen.

Hvis et sogn sammen med et, to eller tre andre sogne udgør et pastorat,
altså hvor præsten har mere end ét sogn at betjene, så veksler det meget.
Nogle steder konfirmeres alle fra alle sognene i samme kirke, som kan veksle
fra år til år - andre gange konfirmeres i hver kirke, dens egne konfirmander
etc. - Og endleig vil det svinge, om præsten indfører børnene i hjemsognet
(hvor de boede ved konfirmationen), eller i bogen for den kirke, hvor alle
konfirmationer fandt sted....

Kort sagt: Prøv altid alle kirker i pastoratet.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
Underviser i Slægtsforskning, Forfatter

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 06-02-02 22:03

pøv at se på

http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/saadan/konfirm.htm

Med venlig hilsen

Tom Stryhn Sr.

stryhn@email.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-02-02 23:48

"Erik Sørensen" <box3307@post1.tele.dk> skrev Wed, 6 Feb 2002 14:45:27
+0100

>Hvor blev konfirmanderne registreret, i fødesogn eller det sogn de tjente i,

Normalvis i det sogn hvor de blev konfirmeret. Hvis den unge var ude at
tjene blev de ofte konfirmeret i det sogn hvor de opholdt sig.

Vær også opmærksom på, at der i de små sogne ofte blev holdt konfimation
for 2 eller flere sogne i samme kirke.

>eller blev ikke alle børn konfirmeret?

Da det jo var en betingelse for at kunne blive kirkeligt viet, og for at
kunne stå fadder til et barn, vil jeg formode at stort set alle blev
konfirmeret ihvertfald op til omkring 1855.

Med religionsfriheden og vækkelserne i sidste halvdel af 1800 tallet
opstod der nogle bevægelser der betragtede konfirmationen som et levn
fra katolsk tid, og derfor fornægtede både dåb og konfirmation i
folkekirken. De kunne derfor heller ikke blive viet i folkekirken, men
skulle dog anmelde fødsler og død til præsten.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Anne Bach

Dato : 09-02-02 23:03

Hej
Jeg har læst at:

En forordning i 1759 bestemte, at børn kun i særlige tilfælde måtte
konfirmeres, før de var 14 år. Til gengæld SKULLE de være det, før de fyldte
19. Blev det ikke overholdt, kunne den unge mand eller kvinde komme i
fængsel, indtil vedkommende havde lært nok til at blive konfirmeret.

hilsen Anne