Tovtrækkeri ?
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 10:57

Jeg vil høre om der er andre herinde der som mig ikke mener at der noget i
vejen med at lege trækkeleg med sin hund ?

Jeg føler lidt at der er en generel holdning til tovtrækkeri at det skulle
stresse hunden og være usundt ?jeg har selv læst det i flere af de der
"nybegynderhundebøger" og har ikke leget det med min hund da han var lille
hvalp, måske skal man ikke lege legen hvis man har en problemhund !men jeg
mener at så længe man vinder de fleste gange eller alle gangene "som jeg
gør"og hunden er sund psykisk og fysisk er det sundt for hunden . Vi
hygger os meget med at lege/aktivere med et tov ,og min hund ELSKER det og
bliver skam ikke stresset af det "da ikke mere end jeg selv gør"

Og samtidig kan man benytte tovtrækkeriet til at træne hunden og få mere
kontrol over den ved at lære den "slipkomandoen" som er ret god at kunne i
forskellige situationer og jeg mener faktisk at alle hunde kunne have glæde
af at lære den komando på denne måde !

For der er meget stor forskel på om man kan få sin hund til at slippe et
kødben/pind den kommer gående med ,eller om man kan få den til at slippe et
tov eller en klud som den virkelig kæmper for at få !og på denne måde får
man også bekræftiget sin "lederstilling" samtidig med at man træner
slipkomandoen og samtidig har hunden det herligt og får lov til at bruge
sine kræfter.Det er mit positive syn på trækkelege , håber her er andre som
mig ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-02-02 11:08

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:m6788.428$B43.59388@news000.worldonline.dk...
> Jeg vil høre om der er andre herinde der som mig ikke mener at der noget
> vejen med at lege trækkeleg med sin hund ?

Det er der ikke noget i vejen med.
Faktisk trænes alle hvalpe der skal bruges til figurant arbejde op op denne
måde.

Du skal dog blot være forsigtig mens hvalpen skifter tænder.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 11:14

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.com> wrote in message
> [...]

Det er der ikke noget i vejen med.
> Faktisk trænes alle hvalpe der skal bruges til figurant arbejde op op

Jammen så har jeg jo trænet brugshundearbejde med min hund, tænk det vidste
jeg ikke nu har jeg jo en rigtig brugshund

Du skal dog blot være forsigtig mens hvalpen skifter tænder.

Ja jeg gjorde det ikke da han var så lille for som du siger det med tænderne
og jeg tænkte også på knoglerne der måske var skrøbelige.

Fra : Ulla

Dato : 06-02-02 11:17

> [...]
> Jeg vil høre om der er andre herinde der som mig ikke mener at der noget i
> vejen med at lege trækkeleg med sin hund ?

Hej!

Ja, som jeg lige har skrevet i den andre tråden, så
elsker også Taja at lege med sin tovknude. At det
skulle være stressende for hunden er noget værre
pjat, men går man kun efter bøger og ikke kigger
på virkningen af hunden forstår man ikke bedre ).

Mvh Ulla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-02-02 11:31

Og går man efter andre bøger skulle det gøre hunden aggressiv.

Jeg har altid leget tovtrækkeri med mine hvalpe, og altid ladet hvalpen
vinde, jeg synes det gav dem mere selvtillid.

Men jo det er stressende for hvalpen, og de har lidt svært ved at falde ned
igen bagefter, derfor har jeg praktiseret det i småportioner.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 06-02-02 12:10

> Men jo det er stressende for hvalpen, og de har lidt svært ved at falde
ned
> igen bagefter, derfor har jeg praktiseret det i småportioner.

det er stressende på den måde at de bliver ophidsede og fjollede og har
svært ved at falde ned. Jeg plejer at slutte af med at dække ham af i
køkkenet hvor han ikke kan se stuen, gemme tovet et andet sted i huset, og
sende ham ud at finde det et par gange, så slapper han af igen og lægger sig
så bare og gnaver lidt i det. Hans lyst til at trække har jeg ikke kunnet
kurere uanset hvor meget jeg ignorerede ham (hvilket er svært, når man
gentagne gange får maset en våd tennissok op i ansigtet :)

Det samme gør jeg efter boldleg og når vi kaster pinde i skoven- han glemmer
nemlig at se hvilken retning mors dårlige kastearm vælger og løber afsted
først, og så må han jo ud at finde den rigtige pind. Så går han pludselig i
arbejdsmode, logrende hale, dyb koncentration, næsen i jorden og store
cirkler indtil han kan snævre det ind til det rigtige område. Og han finder
dem, uanset hvor mange andre pinde der ligger og frister. Ved denne
vekselvirkning når vi aldrig op på de helt overskruede niveauer, hvor hunden
helt har tabt hjernen og bare flagrer rundt. Og han hygger sig.

:Pia

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-02-02 12:13

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ned
> igen bagefter, derfor har jeg praktiseret det i småportioner.

Jeg tror du forveksler stress med optændthed og at hunden fysisk får pulsen
op.
Hvis det forholder sig som du siger, så må det direkte være usundt for en
jagthund at være på jagt.
Hvis du nogen sinde har set en Pointer på jagt, vil du opleve at den dirrer
over hele kroppen af spænding, og lur mig om det ikke er fordi hunden er i
færd med det som den er gladest for i hele verden, og ikke et udtryk for
stress.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 12:34

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> Og går man efter andre bøger skulle det gøre hunden aggressiv.

Ja det med at det skulle gøre den agresiv er noget ævl , måske ham/hende der
har skrevet det prøvede på en hund der ikke var rask !?

> Men jo det er stressende for hvalpen, og de har lidt svært ved at falde
ned
> igen bagefter, derfor har jeg praktiseret det i småportioner.

Der er jo nok der den store er fra hund til hund , det kommer vel an på
hundens psyke , min hund falder helt til ro lige når jeg gemmer tovet væk!
han plejer forpustet at smide sig på gulvet og slappe af !

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-02-02 12:12

men går man kun efter bøger og ikke kigger
> på virkningen af hunden forstår man ikke bedre ).

Jo netop hvis man kigger på hunden og læser dens signaler vil man
kunne se hvordan det kan virke stressende på hunden og jeg har aldrig
har brugt det til nogle af mine hunde må jeg tilstå ...
Smil fra Ami ..

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 12:48

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]

> kunne se hvordan det kan virke stressende på hunden og jeg har aldrig
> har brugt det til nogle af mine hunde må jeg tilstå ...

Tror du så ikke at du læser signalerne forkert ? for når jeg læser min
hunds signaler når den trækker ser jeg en konsentreret hund der går op i det
at få tovet ! og konsentration er vel ikke det samme som stres vel !? min
hund elsker det ,og får det rigtig godt bagefter ,han ser virkelig glad ud
og får brugt hele sin krop og sin konsentration ,og samtidig træner vi
slipkomandoen så jeg kan slet ikke se noget negativt ved det !

men jeg er da ikke i tvivl om at hvis man har en hund der er psykisk ustabil
eller svag kan det måske være for meget for den og dermed bliver den sikkert
stresset

Fra : Pernille

Dato : 06-02-02 13:40

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne se hvordan det kan virke stressende på hunden og jeg har aldrig
> har brugt det til nogle af mine hunde må jeg tilstå ...

Hej Ami.

Jeg tror at du læser for mange bøger og har for lidt praktisk erfaring, for
jeg tror faktisk ikke du kan læse en hund, jeg tror at du forveksler stress
med Jagt og Byttedrift.

Claus

Fra : Pia

Dato : 06-02-02 13:50

Ami, bliver du aldrig begejstret, grebet af en stemning?

Du får det efterhånden til at lyde som om dine hunde ikke må være fjollede
og begejstrede, men hele tiden arbejde dybt seriøst og roligt afdæmpet.

Hunde kan ikke tage sig en ordentlig griner som os andre, men de kan dræbe
en gammel sok, få adrenalinen op at køre, trække vejret igennem. Det er
såmænd sundt for os alle sammen. Man er ikke voldsmand fordi man går til
kampsport, men man får sikkert afladet nogen ting istedet for at blive en
knude.

Ja, det er min mening.

:Pia

Fra : pmj

Dato : 06-02-02 23:39

"Pia" skrev d. 06-02-02 13:50 dette indlæg :
> [...]
til
> kampsport, men man får sikkert afladet nogen ting istedet for at blive

Ja det er dejligt at have en glad og fjollet hund og kunne styre
trækkelegen. Det er nok der problemet oftest ligger.
Jeg har en hund, der ofte lærer andre hunde at trække snor, pind eller
andet. Det er utrolig spændende at se, hvordan hun kan få en hund til at
holde fast i den anden ende af noget. Det kan tage lang tid, men har hun
tiden og mener hun at hunden er det værd, stopper hun ikke træningen før
legekammeraten tør holde fast i snoren så hundene står mund ved mund og
fortsat trækker selvom hun sætter lyd på. Resultatet kan ses på min
hjemmeside. Her er billeder af både hendes træning med sine egne hvalpe
og med en 4 måneders Flatter, der lærte det på under en time.

Men det er ikke alle hunde hun vil lege trækkeleg med, så måske er det
ikke alle hunde der har godt af det, men det bør da ikke gå ud over de
hunde og mennesker, der har det godt med trækkelegen.
Mange hilsener

Pia Johnsen
http://home.worldonline.dk/~piasevy/

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 10:46

pmj <pmj.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> ikke alle hunde der har godt af det, men det bør da ikke gå ud over de
> hunde og mennesker, der har det godt med trækkelegen.

Jeg tror at nogle hunde lever sig mere ind i det end andre og for enhver
pris ikke vil slippe pinden igen , jeg vil aldrig lade min hund lege det med
andet end en meget rolig hund af det andet køn , for det kan sagtens
resultere i slåskamp især hvis de som du siger har fat i pinden med munden
lige ved siden af den andens mund ,for så kan de komme til at bide hinanden
i læben ved et uheld og så kan det gå endnu mere galt ! men der er jo
selvfølgelig nogle hunde der leger legen mindre voldsomt end andre og så er
der jo ikke noget problem i det

Fra : Malle-brok

Dato : 06-02-02 15:25

Hej

Du har fuldstændig ret:
================
- en psysisk og psykisk velfungerende hund har godt af at få afreageret
engang imellem.
- trækkelegen kan, hvis den udføres rigtigt give øget kontrol over hunden
bla. vha. slipkommandoen.
- hunden er ret koncentreret når den holder fast i tovet og bliver træt på
en anden måde.
- bagefter er hunden nemmere at få i ro.
- man kan sige noget om hundens psyke ud fra dens evne til at komme i ro
igen bagefter.

> Det er mit positive syn på trækkelege , håber her er andre som
> mig ?

Jo da - nogle skifter bare tovet ud med en sæk med halm inden i, og
så hedder det byttedrifttræning/bidearbejde. Men til trods for et andet navn
er principperne stort set det samme .

Man kan oven i købet gå til konkurrence i øvelsen, men det forudsætter at
man også deltager i en væsentest af hunden samt bla. lydighed, hvor man skal
gå igennem en gruppe af mennesker der bevæger sig rundt samt lave en
opstandsning meget tæt på en for hunden ukendt person.

Hilsen
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Pia

Dato : 06-02-02 14:29

samt lave en
> opstandsning meget tæt på en for hunden ukendt person.

u-HA det ville være svært for os. Max ville med al magt forsøge at komme hen
og logre dem ihjel :)

:Pia

Fra : Malle-brok

Dato : 06-02-02 15:33

Hej Pia

> u-HA det ville være svært for os. Max ville med
> al magt forsøge at komme hen og logre dem ihjel :)

Det er faktisk også det moment i hele programmet jeg har sværest ved - min
vil bare hen at slikke på hånden i stedet for !!!

I DcH-programmet har jeg også oplevet, at hun har afleveret genstandene fra
feltet direkte til dommeren - og nej, det giver IKKE sledske-point, når
hunden sidder med to ører lige i vejret, en sutsko ud af munden og ser
meeeegeet søøød ud *GGGG*.

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-02-02 22:58

en anden måde.
> bagefter er hunden nemmere at få i ro.
- man kan sige noget om hundens psyke ud fra dens evne til at komme i ro
igen bagefter.

Min hund falder til ro med det samme når jeg lægger tovet væk !hvad mener du
så at det siger om dens psyke ? jeg mener jo at det er positivt !?

hvad er det for noget med en sæk med halm i "byttedrifttræning" hvad går det
ud på ?er det også noget med at bide folk i armen ?

Fra : Winther

Dato : 07-02-02 13:38

> Jo da - nogle skifter bare tovet ud med en sæk med halm inden i, og
> så hedder det byttedrifttræning/bidearbejde. Men til trods for et andet
navn
> er principperne stort set det samme .

Ja, og sækken kan tages om armen,-
uha uha Punish, nu begynder dit tovtrækkeri at ligne bidearbejde

Vh. Winther

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-02-02 14:25

Winther <FalkPetersen@adslhome.dk> wrote in message

> navn
> >

> Ja, og sækken kan tages om armen,-
> uha uha Punish, nu begynder dit tovtrækkeri at ligne bidearbejde
> Vh. Winther

Haha ja eller i kunne tage sækken om hovedet , så kunne jeg da i det mindste
begynde at se det underholdende i det !

Fra : Winther

Dato : 07-02-02 14:52

> Haha ja eller i kunne tage sækken om hovedet , så kunne jeg da i det
mindste
> begynde at se det underholdende i det !

Rart der er nogen der nemt fornøjes, men det ændrer ikke på, at det er de
samme drifter du bruger, hvad enten du bruger trækketov eller ærme.

Fra : janniehalloe

Dato : 06-02-02 22:29

Hej
Jeg har læst alle bøger om hunde, (sådan ca.) og de advarer næsten alle
sammen mod træklege. Men at se min hund kæmpe, trække mig eller ungerne
gennem stuen, det er en sand fryd. Og hun slipper alt på komando, også
kødben. Selv de små besøgende der kommer her kan lege træk og slip. Jeg
tror at det netop er på grund af denne leg at jeg kan "kører" hende helt
op og på en kommando ned igen.
Det bedste er når 40 kilos hunden trækker et eller to børn gennem stuen.
Hunden nyder og ungerne nyder det. Iøvrigt gemmer vi aldrig tovne væk
herhjemme, de ligger altid fremme. Dette har betydet et tit besøg hos
dyrhandleren for at købe nyt, fordi at, når der virkelig slappes af og
stornydes, øjenene halvt lukket, en stille gnasken og et sløvt slik, tja
så ryger tovet ganske langsomt. Og det der kommer ud i den anden ende er
nogle gange på snor.
Jannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-02-02 08:58

"janniehalloe" <janniehalloe.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stornydes, øjenene halvt lukket, en stille gnasken og et sløvt slik, tja
> så ryger tovet ganske langsomt. Og det der kommer ud i den anden ende er

Jeg kan fint genkende hvad du skriver.
Min hund kommer ofte selv og skubber tovet ind i hånden på hvem der nu er
nærmest, hvis den har lyst til at lege.
Men jeg er ganske sikker på at hunden ikke er stresset, og tillige helt har
styr på situationen. For når det er mig det "Går ud over", så bliver der
trukket igennem af alle kræfter (Er væltet på en stol en gang , men er
det min treårige søn der er "ofret", kan han uden det mindste besvær trække
hunden, der vejer 4 gange så meget som ham selv, gennem gennem hele huset.
Hunden ser ud til at nyde begge scenarier lige meget, selvom drengen hver
gang "vinder" uden kamp, mens jeg må lægge kræfterne i.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jesper Hammer

Dato : 07-02-02 23:09

Hej Punish!

Jeg ser hellere ikke noget ondt i tovtrækkeri, men hvis man hidser hvalpen
op og bliver ved med dette, så man glemmer at sætte en grænser kan det gå
galt. Alt med måde.

Hilsen

Jesper

Fra : Max Larsen

Dato : 08-02-02 13:12

Jeg har været med til mange hvalpetests, hvor man tester hvalpene i 8
ugers alderen, og der er stor forskel på deres lyst til at lege
trækleg. Så det er nok svært at finde 2 hunde der er ens med hensyn
til om det er godt eller dårligt.

Adfærdsbehandlere vil normalt sige at trækleg og boldkast ikke hører
med til et aktiveringsprogram for en "problemhund", der skal der
bruges noget mere "hovedarbejde", problemløsning, lydighed og
næsearbejde.
Men hvis du ikke har nogle problemer med din hund, og du kan få hunden
til at slippe når man siger "slip" til den, så ser jeg ingen problem i
træklegen

Kærlig hilsen

Max Larsen