kan man generere variabler?
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-02-02 10:52

Jeg har et site hvor jeg gerne skal have en variabel for hver
kalenderdato som trækkes ud af en db. Da jeg ikke ved hvor mange der er
af slagsen vil det være at foretrække at jeg kan generere variablerne
løbende (i den while-løkke som jeg laver resten af koden med) i stedet
for at jeg skal lave et giga-array med variabler som jeg så kan håbe på
er stort nok

jeg ville gerne kunne noget a la:

$i=0;
while ($i<count(databaseudtræk)){
lav var $u.$i #$u0 første gang, $u1 anden gang osv...
}

kan det lade sig gøre?

Det hænger sammen med mit andet spørgsmål nedenfor - replace i
querystring, begge dele er for at få siderne på
<http://cepheus.nat.sdu.dk/IT-Vest/kurser.php?id=6&k=1&Sem=FS2002&p=2>
til at virke... (hvis nogen vil vide hvad det skal bruges til)

venligst

Jesper Brunholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-02 13:29

On Wed, 06 Feb 2002 10:52:05 +0100, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> [...]
>
>$i=0;
>while ($i<count(databaseudtræk)){
>lav var $u.$i #$u0 første gang, $u1 anden gang osv...

http://dk.php.net/manual/en/language.variables.variable.php

Men hvis nu alle variablerne skal hedde 'u<tal>' så er det nemmere med
et array. Og da et array ikke skal erklæres i php så er der ikke noget
med at 'håbe det er stort nok' - du fylder bare i.
(Der er så selvfølgelig en begrænsning mht. mængden af ram i serveren
vil jeg tro, men den er der nok ligegyldigt om du bruger et array eller
en hel flok variabler.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-02-02 17:15

Mads Lie Jensen wrote:

> http://dk.php.net/manual/en/language.variables.variable.php

det var faktisk lige det jeg skulle bruge - så jeg takker og bukker

> Men hvis nu alle variablerne skal hedde 'u<tal>' så er det nemmere med
> et array. Og da et array ikke skal erklæres i php så er der ikke noget
> med at 'håbe det er stort nok' - du fylder bare i.

Se, det tænkte jeg også - men jeg har det grumme problem at jeg skal
have variablerne med op i URL'en på et tidspunkt - og det kan man mig
bekendt ikke med array-elementer (?) (men - man kan hive dem ud af
arrayet og lægge dem op i querystringen - hmm - jeg takker mange gange
for at du fik mig til at se lyset!)

(hvis der er nogen som gerne vil se den løsning som jeg ender med at
lave på problemet så sige I vel til?)

venligst

Jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-02-02 18:15

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> Se, det tænkte jeg også - men jeg har det grumme problem at jeg skal
> have variablerne med op i URL'en på et tidspunkt - og det kan man mig
> bekendt ikke med array-elementer (?)

Hvis de elementer er strenge, så er der intet problem.
Hvis det er noget, som gerne må blive til strenge, så er det heller ikke
noget problem.

> (men - man kan hive dem ud af
> arrayet og lægge dem op i querystringen - hmm - jeg takker mange gange
> for at du fik mig til at se lyset!)

Oh, du snakkede om selve arrayet før?
En mulighed er, at serialize dit array, og så overføre det som en streng. På
den næste side kan du så unserialize strengen, og så har du et array igen.

Men hvis det er interessant, så er det måske mere interessant, at gemme det
i sessionen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper Brunholm Scha~

Dato : 08-02-02 10:22

> Hvis de elementer er strenge, så er der intet problem.
> Hvis det er noget, som gerne må blive til strenge, så er det heller ikke
> noget problem.

true! - jeg havde prøvet på at lave noget i retning af:
index.php?id=6&u[2]=2
- og det kan man ikke. Men jeg kan godt gøre det ved at lave noget a la
$URL="index.php";
for ($i=0; $i<count($u); $i++) { # der er ikke performance-forskel på while
og for - vel? $u=arrayet med mine querystring-elementer
$URL .= $u[$i];
}

> Oh, du snakkede om selve arrayet før?
> En mulighed er, at serialize dit array, og så overføre det som en streng.

> den næste side kan du så unserialize strengen, og så har du et array igen.

Ja - men det vil vist ikke give mig effekten af at man kan lave præcis
URL-reference til enhver side som man har været på(?)

> Men hvis det er interessant, så er det måske mere interessant, at gemme
det
> i sessionen.

_Det_ er det sikkert - men der har jeg det problem at jeg ikke er nået til
at arbejde med sessions endnu - hvilket også er et problem idet vi har
måttet basere vores login på cookies i st. for.

Jeg har (meget) travlt med at nå deadline på projektet her, så jeg er
desværre nok nødt til at vente med at tilføje sessions til min php-viden
selv om det piner mig da jeg efterhånden er stødt på det som anvendeligt
flere gange

Venligst

Jesper Brunholm