Beste utviklingsverktøy opp mot databaser?
Fra : Lars Foleide

Dato : 06-02-02 02:38

Hei!

Vi er 2 personer som skal lage et bestillingsystem som hovedprosjekt, uten
spesielt mye
programmerings-erfaring fra før - bare litt Java og C (SDK og MFC).

Men vi har store problemer med å bestemme oss for hva vi skal bruke
i hovedprosjektet, for vi er ikke spesielt glad i å programmere, og vil ta
i bruk noe som er lett å sette seg inn i, med gode muligheter for support.
Noe som vil si at det bør være et RAD (Rapid Application Development)
verktøy og som lett lar seg bruke opp mot en SQL server...

De alternativ vi har komt frem til er:
- Visual Basic (det ligger ann til å bli dette)
- Visual C++ (MFC)
- Visual C#
- Visual J++

Vi holder en finger på Visual Basic, siden vi tror det blir enklest,
selv om vi allerede har litt erfaring fra C og Java.

Ei anna gruppe skal bruke C# og der blir det mulighet for å få hjelp om vi
skulle trenge det, så vi vurderer det også.

Men det hadde vært fint om vi kunne ha fått noen råd,
for vi skulle helst ha skaffet oss noe relevant erfaring
til senere i arbeidslivet også..

På forhånd takk!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-02-02 07:00

"Lars Foleide" <lars@eid.online.no> wrote in message

> De alternativ vi har komt frem til er:
> - Visual Basic (det ligger ann til å bli dette)

Visual Basic .NET er sikkert et udemærket bud, hvis man kender Visual Basic.

> - Visual C++ (MFC)

Ikke det mest velegnede.

> - Visual C#

Et udemærket bud vil jeg tro. Det har et glimrende udviklingsmiljø.
Specielt er det nemt, hvis man kender Java.
Jeg har ikke selv prøvet database programmering med det, men der findes et
bibliotek der hedder ADO.NET til det formål.

> - Visual J++

Er og har længe været et dødt produkt. Er tildels genopstået som J# på .NET
platformen, men C# vil typisk være mere oplagt at bruge på .NET.
J# kunne dog være et bud, hvis I vil bruge den Java viden i allerede har.

Er der nogen grund til at I udelukkende kigger på sprog og værktøjer som
produceres af Microsoft ?

Traditionelt har netop GUI front-end mod en database været Borland Delphi's
store styrke (www.borland.com). Det regnes almindligvis som værende bedre
til den opgave end Visual Basic.
Den findes også i en udgave til Linux, hvis man har brug for det, som hedder
Borland Kylix.
Begge anvender programmeringssproget Object Pascal, som Borland de facto
ejer.
Delphi findes i en udgave, som anvender C++ som programmeringssprog, som
hedder C++Builder. Den findes til MS-Windows platformen og kommer snart til
Linux.

Når I kender Java, vil det vil også være et godt bud - specielt kombineret
med et RAD miljø som f.eks. Borland JBuilder

Hvis I ikke er specielt glade for at programmere og MS-Windows er target
platformen må C# eller Delphi være 2 gode bud.

> Men det hadde vært fint om vi kunne ha fått noen råd,
> for vi skulle helst ha skaffet oss noe relevant erfaring
> til senere i arbeidslivet også..

C# er nok det mest hotte at have på sit CV.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Truls Tveoy

Dato : 06-02-02 20:30

Lars Foleide wrote:
> - Visual Basic (det ligger ann til å bli dette)

Hvis du skal ha noe opp å gå fort er vel VB det beste valget.
Databaseprogrammering md VB går ihvertfall kjempefort. Men Java er vel
strengt tatt like enkelt, og lettere å holde oversikt i når programmet plir
stort (synes nå jeg da). Så VB eller Java, velg det du får det beste
førsteintrykket av.

Truls

Fra : Frode Tennebø

Dato : 07-02-02 23:11

On Wednesday 06 February 2002 20:30 Truls Tveoy wrote:

> Hvis du skal ha noe opp å gå fort er vel VB det beste valget.
> Databaseprogrammering md VB går ihvertfall kjempefort.

Men skalerer ikke oppover.

> Men Java er vel
> strengt tatt like enkelt, og lettere å holde oversikt i når programmet
> plir stort (synes nå jeg da).

Men med Java må man ha med seg hele OO paradigmet som ballast selv om
det ikke alltid er optimalt.

Uten særelig programmeringsbakgrunn ville jeg ha styrt klart de c++, c#
og Java. Hvis databasen i tillegg skal skalere litt mer vil jeg tittet
på Borland Delphi som en annen også påpekte.

-Frode

--
^ Frode Tennebø | email: frode@tennebo.com | Frode@IRC ^
| with Standard.Disclaimer; use Standard.Disclaimer; |

Fra : Harald Eilertsen

Dato : 07-02-02 12:36

"Lars Foleide" <lars@eid.online.no> wrote (Wed, 6 Feb 2002 01:38:24):

> Vi er 2 personer som skal lage et bestillingsystem som hovedprosjekt, uten
> spesielt mye programmerings-erfaring fra før - bare litt Java og C
> (SDK og MFC).

Sjekk ut Simplicity:
http://www.datarepresentations.com/

Det er både kraftig og lever opp til navnet sitt. Skrevet i Java, og
plattformuavhengighet og databasetilgang er det de er gode på.

Take Care!
--
Harald Eilertsen
OS/2 Developer