Problemer med cdrom-drev
Fra : Henry Vest

Dato : 05-02-02 22:49

I aften installerede jeg Redhat 7.2 på en pc. Installationen gik fint, men
bagefter kunne jeg ikke mounte mit cdrom-drev. "mount /mnt/cdrom" gav

/dev/cdrom is not a valid block device.

/dev/cdrom peger hen på /dev/hdc.

Hvad kan der være galt?

/Henry

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-02-02 23:23

Henry Vest wrote:

> I aften installerede jeg Redhat 7.2 på en pc. Installationen gik fint, men
> bagefter kunne jeg ikke mounte mit cdrom-drev. "mount /mnt/cdrom" gav

> [...]

Mange ting

Prøv at kigge i /boot/grub/grub.conf og se, om der står noget med
"hdc=ide-scsi". Prøv også at lave en lsmod efter at du har forsøgt
at mounte drevet og post outputtet her. Hvad står der i /etc/fstab ?

-Claus

Fra : Henry Vest

Dato : 06-02-02 15:58

Claus Rasmussen wrote:

> Mange ting

Så er det jo lige med at finde den rette

> Prøv at kigge i /boot/grub/grub.conf og se, om der står noget med
> "hdc=ide-scsi".

Jeg bruger lilo. Er der nogle fordele ved grub fremfor lilo?

> Prøv også at lave en lsmod efter at du har forsøgt
> at mounte drevet og post outputtet her.

Ingen linjer med "cdrom".

> Hvad står der i /etc/fstab ?

/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0

/Henry

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-02-02 22:46

Henry Vest wrote:

Jeg ser du har fundet ud af det, så...

> Jeg bruger lilo. Er der nogle fordele ved grub fremfor lilo?

Ikke specielt. men grub bliver nok standard inden for nogle få år, og
det er allerede default på RH 7.2 .

-Claus

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 05-02-02 23:39

On Tue, 5 Feb 2002 22:49:13 +0100, Henry Vest <henry_vest@get2net.dk>
wrote:

>I aften installerede jeg Redhat 7.2 på en pc. Installationen gik fint, men
>bagefter kunne jeg ikke mounte mit cdrom-drev. "mount /mnt/cdrom" gav

> [...]

Prøv at skrive
depmod -ae
og derefter mount dit CD-drev. Det virkede for mig.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Henry Vest

Dato : 06-02-02 15:59

Stefan Bruhn wrote:

> Prøv at skrive
> depmod -ae
> og derefter mount dit CD-drev. Det virkede for mig.

Det gør det sørme også for mig!

/HEnry