Nyt newbie spørgsmål
Fra : Lars

Dato : 05-02-02 21:48

Hej
Jeg har hentet og brændt Reahat Seawolf og installeringen ser rimelig nem ud
indtil jeg kommer til at skulle partionere min disk UDEN det går ud over min
anden fysiske HD som sidder i maskinen.
Hvordan klargør jeg nemmest min disk før installationen ?
Er en disk på 3075 nok til både swap og boot ?
Skal disken deles op ?
Skal boot partitionen sættes til \ eller \BOOT ?
og det er EN fysisk disk vi snakker om

Lars

Det er da svært så hjælpsomme folk er her i denne gruppe

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-02-02 22:00

Lars wrote:

> Jeg har hentet og brændt Reahat Seawolf og installeringen ser rimelig nem
> ud indtil jeg kommer til at skulle partionere min disk UDEN det går ud
> over min anden fysiske HD som sidder i maskinen.

Først: Du skal vælge "Custom Installation" fra hovedmenuen (muligvis
kan du også bruge "Desktop Installation"). Du må /ikke/ vælge "Server
Installation". Den sletter alt på alle dine diske.

Hvis du vælger "Custom Installation" kommer du på et tidspunkt til et
skærmbillede, hvor du kan partitionere harddisken. Du vælger så bare
din tomme harddisk og beder programmet lave en stor partition på den
(med mount point = "/") og en lille partion med ca. dobbelt så meget
plads som du har RAM. Den lille partition sætter du som swap partition.

Normalt lægger man ikke alt i een stor partition, som jeg her beskriver,
men det er nemmest for newbies. Senere, når du forstår funktioner af
de forskellige kataloger, kan du lave noget mere avanceret.

> Hvordan klargør jeg nemmest min disk før installationen ?

Sætter den i ? Og tager backup af den anden.

> Er en disk på 3075 nok til både swap og boot ?

Der er måske lidt i underkanten, hvis du vælger at installere alle
pakker - det fylder nemlig lidt over 2GB. Bruger du så 512 MB på
swap er det ikke så meget, du har tilbage.

> Skal disken deles op ?

Se ovenfor.

> Skal boot partitionen sættes til \ eller \BOOT ?

"\" uf ! Det hedder "/"

Hvis du vil have en boot-menu, hvor du kan vælge mellem windows og
linux, skal du bede installationsprogrammet om at installere boot-
loader i "master-boot partition".

Og husk at lave din startdiskette ! Ikke noget med at springe det
over.

> Det er da svært så hjælpsomme folk er her i denne gruppe

Vi er nemlig rigtigt flinke, ja

-Claus