"Redigering" af mySQL-database i windows
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 05-02-02 21:41

Hej NG

Ved ikke helt om dette spørgsmål kan stilles så let. Først lidt intro.
Jeg har før brugt lidt asp/acces - men aldrig php/mySQL. Jeg skal dog til at
bruge php og mySQL nu, og har derfor brug for jeres hjælp. Jeg bruger winXP
og den nyeste IIS. Jeg har fået installeret php4 og mySQL (det siger
phpinfo();).

Har fået oprettet en mySQL-database via "mysqladmin -u root create mydb".
Men hvordan opretter jeg tabeller i denne?

(hvordan) Kan jeg flytte databasen mit en internetudbyder (som naturligvis
understøtter php/mySQL) engang senere når jeg har fået lavet den på min egen
computer?

På forhånd tak for hjælpen.
/Jeppe

PS: Findes der nogen lettilgængelig php-tutorial ala asp-tutorialen på
html.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 05-02-02 22:07

On Tue, 05 Feb 2002 21:41:01 +0100, Jeppe Vesterbæk wrote:

> Har fået oprettet en mySQL-database via "mysqladmin -u root create
> mydb". Men hvordan opretter jeg tabeller i denne?

Følgende burde starte MySQL-konsollen op på en Windows-computer:

   C:\mysql>mysql -uroot

Her kan du fyre alle de kommandoer af du har lyst til. (Du vælger
database med "use")

> (hvordan) Kan jeg flytte databasen mit en internetudbyder (som
> naturligvis understøtter php/mySQL) engang senere når jeg har fået lavet
> den på min egen computer?

Du kan dumpe din database (med mysqldump) til en foo.sql-fil. Den kan du
så smide over i din mysql-konsol:

   C:\mysql>mysql -ubrugernavn -ppassword -hhostname database < foo.sql

Jeg er dog ikke sikker på at du kan bruge "<" i windows, anyone?

--
Christian Jørgensen | The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk | yourself at the ground and miss.

Fra : -Martin-

Dato : 05-02-02 22:25

den Tue, 05 Feb 2002 22:07:27 +0100 skrev Christian Joergensen
<mail@phpguru.dk> :

> [...]
>
>   C:\mysql>mysql -ubrugernavn -ppassword -hhostname database < foo.sql
>
>Jeg er dog ikke sikker på at du kan bruge "<" i windows, anyone?

Jo da. ... < virker fint ... ihvertfald på min Win2000!

Jeg vil da anbefale MySQL-Front <www.mysqlfront.de> til admin af mysql
databaser ... ja så er der jo også den "online" version ... phpmyadmin
som MANGE sikkert anbefaler!

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 05-02-02 23:19

> Jeg vil da anbefale MySQL-Front <www.mysqlfront.de> til admin af mysql
> databaser ... ja så er der jo også den "online" version ... phpmyadmin
> som MANGE sikkert anbefaler!

Mange tak Martin. Det var lige sådan et program jeg ledte efter.

/Jeppe

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 05-02-02 22:25

> Følgende burde starte MySQL-konsollen op på en Windows-computer:
>
> C:\mysql>mysql -uroot

ok, tak .... ja det virker fint (har ikke prøvet nogle kommandoer endnu)
Men findes der ingen programmer som kan klare dette grafisk? (Det er lidt
lettere her i starten - især når man før har brugt access)

> Jeg er dog ikke sikker på at du kan bruge "<" i windows, anyone?

Nej, det mener jeg ikke man kan, men det gør heller ikke noget, da databasen
skal lægges op på en unix-server når jeg nu engang har fået lavet noget der
virker lidt ;).

/Jeppe

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-02-02 15:40

"Jeppe Vesterbæk" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> wrote in message
> Nej, det mener jeg ikke man kan,

Dos er en meget handikappet shell, men piping har nu været understøttet helt
tilbage fra dos 3. Kan ikke huske om det var med i 2'eren, og har
(heldigvis) aldrig prøvet dos 1. :)

> men det gør heller ikke noget, da databasen
> skal lægges op på en unix-server når jeg nu engang har fået lavet noget
der
> virker lidt ;).

Jeg kan ikke lige se hvordan det ændrer noget?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : John Larsen

Dato : 07-02-02 19:20

Jeppe Vesterbæk wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> ok, tak .... ja det virker fint (har ikke prøvet nogle kommandoer endnu)
> Men findes der ingen programmer som kan klare dette grafisk? (Det er lidt
> lettere her i starten - især når man før har brugt access)

Jeg bruger Artronic fra http://www.artronic.hr/ den virker upåklageligt, er
meget grafisk, men (jeg kan i hvert fald ikke få den til det) den kan ikke vise
blobfelter derfor bruger jeg den sammen med phpmyadmin - så kør det bare :)

John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne