Et spørgsmål om C++-bøger
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-02 17:41

Hej alle

Jeg har et hurtigt spørgsmål for jeg kunne forstå på tidligere
tråde at Accelerated C++ og Bjarne Stroustrups bog er gode. Jeg
vil blot gerne vide om det er opslags- eller lærebøger.

Jeg har Kernighan & Ritchie til C, og jeg ønsker mig en lignende
bog til C++. Jeg har allerede anskaffet den lærebog vi skal bruge
(Jan Skansholm: C++ From the Beginning), og jeg er ikke
interesseret i flere af den slags (heri ligger ingen kritik).

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-02-02 19:30

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg har et hurtigt spørgsmål for jeg kunne forstå på tidligere
> tråde at Accelerated C++ og Bjarne Stroustrups bog er gode. Jeg
> vil blot gerne vide om det er opslags- eller lærebøger.

Accelerated C++ er en lærebog, som giver en ualmindelig god introduktion til
ISO C++.
Den dækker således ikke alle aspekter af C++, og giver sig heller ikke ud
for det. Den dækker hvad der børe være de mest anvendte dele af C++.
Den dækker heller ikke emner, der ligger uden for C++ Standarden, men som
måske alligevel er relevante såsom database, multithreaded programmer, GUI
programmering etc.
Det er en forholdsvis kort bog, som jeg syntes man hurtigt får læst.
Øvelserne er velvalgte. Selvom det ser lette ud, er der en del at lære.
Den kan ikke betegnes som en opslagsbog.

The C++ Programming Language syntes jeg både er en opslags- og lærebog.
Den dækker formodentligt stort set hele C++ sproget. Den indeholder også en
fantastisk del om "Design using C++", som rækker videre end "blot" C++. Den
er vel den væsentligste bog om C++.
Vær opmærksom på at den findes i 2 (relevante) udgaver: "Third Edition" og
"Special Edition". Indholdet er identiske, for optryk efter foråret 2000,
men indbindingen og papirkvaliteten er bedre i "Special Edition" og prisen
højere.
Du kan downloade 2 appendix fra Bjarne Stroustrup's hjemme-side
http://www.research.att.com/~bs/ for at få et indtryk af bogen, og jeg mener
også at du kan se nogle få uddrag af bogen på www.informit.com.
Det er ikke en decideret reference manual.
Der findes andre bøger, som i højere grad er reference manualer, f.eks.:
STL Tutorial and Reference Guide
David R. Musser, Atul Saini
ISBN 0-201-63398-1
og
Standard C++ IOStreams and Locales, Advanced Programmer's Guide and
Reference
Angelika Langer and Klaus Kreft
ISBN 0-201-18395-1

men der er også andre udemærkede.