Borlands bcc55 compiler
Fra : Ricky Møhncke

Dato : 05-02-02 16:18

Hej med jer

Jeg har hentet den gratis compiler bcc55 fra www.borland.com, men jeg kan
ikke få den til at køre.

Når man har installeret den og har læst readme.txt, ser man følgende:
( Nedenstående bliver man meget lidt klog på, hvis man ikke lige selv har
været i samme situation)

1. Run freecommandlinetools.exe; choose the
drive and folder into which you want to
install the free C++Builder 5 command line
tool development system.

- freecommandlinetools.exe er programpakken man henter fra borland, altså
bcc55. og det gik smertefrit.

2. From the bin directory of your installation:
a. Add "c:\Borland\Bcc55"
to the existing path

- Det laver den jo selv når den udpakker, eller hvad betyder det helt
nøjagtigt

b. Create a bcc32.cfg file which will set
the compiler options for the Include
and Lib paths (-I and -L switches to
compiler) by adding these lines:
-I"c:\Borland\Bcc55\include"
-L"c:\Borland\Bcc55\lib"

- Jeg er lidt i tvivl om hvor cfg filen skal ligge henne, så jeg er har
lagt den i bin og i bcc mappen

c. Create an ilink32.cfg file which will set
the linker option for the Lib path by
adding this line:
-L"c:\Borland\Bcc55\lib"

- Det samme som i b.

Det har jeg så gjort Og hva så??

Hvilken exefil skal jeg køre for at få den til køre?
Kan den kun køre DOS, eller kan jeg bruge den i windows?

Håber meget hvis nogen kan hjælpe på det kryptiske og måske OT spørgsmål

På forhånd tak
--
Ricky

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-02 17:15

Ricky Møhncke skrev:

>Jeg har hentet den gratis compiler bcc55 fra www.borland.com, men jeg kan
>ikke få den til at køre.

Jeg har hentet den og sat den op, men bemærkningerne i hjælpen
forudsætter at man ved lidt om DOS.

Bemærk at det er en command line compiler. Den kan ikke en skid -
ud over at oversætte en eksisterende cpp-fil til et køreklart
program.

Jeg synes at MED er en fed editor. Den kan du hente og benytte
til at skrive filerne i, men hvis du selv har en anden er det
sikkert lige så godt.

   http://www.utopia-planitia.de/

>1. Run freecommandlinetools.exe

Det er blot udpakning. I det følgende forudsætter jeg at du har
valgt drev E: og mappen \BCpp til installationen. Da mit valg er
forskelligt fra Borlands, kan du måske lettere se hvilken
betydning det får.

>2. From the bin directory of your installation:
> a. Add "c:\Borland\Bcc55"
> to the existing path

Path sættes ofte op i autoexec, men laves faktisk bedre i
config.sys. Her er et eksempel (jeg kører Win98):

Device = Windows\Himem.sys
Device = Windows\Emm386.exe NoEMS D=64 I=B000-B7FF
Dos = High, UMB
DeviceHigh = Windows\Command\display.sys con=(ega,,1)
Country   = 045,865,Windows\Command\country.sys
Set Path=C:\Windows;C:\Windows\Command;E:\BCpp\Bin
Shell   = C:\Command.com /f /p

Det væsentlige er "Set Path=...", og der må *ikke* være blanktegn
omkring ligmed-tegnet.

> b. Create a bcc32.cfg ...

   -I"E:\BCpp\Include"
   -L"E:\BCpp\Lib"

> c. Create an ilink32.cfg file ...

   -L"E:\BCpp\Lib"

Læg begge filer i E:\BCpp.

>Hvilken exefil skal jeg køre for at få den til køre?

bcc32.exe.

>Kan den kun køre DOS, eller kan jeg bruge den i windows?

Den kører sådan set i DOS, men det behøver du ikke spekulere på.
Du har imidlertid nok regnet med at der starter en editor helt
automatisk, og det gør der bare ikke.

Du kan kompilere f.eks. opgave.cpp ved i en DOS-boks at skrive:

   E:\BCpp\Bin\bcc32.exe opgave.cpp

Det frembringer en fil, opgave.exe.

>Håber meget hvis nogen kan hjælpe på det kryptiske og måske OT spørgsmål

Det er hverken kryptisk eller irrelevant (husk at OT kan betyde
både On og Off Topic - danske ord skrevet helt ud forstås
nemmere).

MED kan sættes op så du kan kompilere en fil med en
tastekombination. Faktisk har jeg lavet et par krumspring så jeg
også kan afvikle den lige så let. Det kan du få hjælp til hvis du
beslutter dig for at benytte den (kik evt. på Tool Manager).

--
Bertel

Fra : Ricky Møhncke

Dato : 05-02-02 18:35

> Jeg synes at MED er en fed editor. Den kan du hente og benytte
> til at skrive filerne i, men hvis du selv har en anden er det
> sikkert lige så godt.
> http://www.utopia-planitia.de/

Jeg vil kigge lidt nærmere på MED editoren. DOS editoren virker basal! Og
jeg havde faktisk regnet med at der sprang en flot editor frem, som jeg
skulle kode i.

> [...]
> også kan afvikle den lige så let. Det kan du få hjælp til hvis du
> beslutter dig for at benytte den (kik evt. på Tool Manager).

Mange tak!

Jeg synes det er underligt at man ikke skal lægge sin "opgave.cpp" fil i
samme mappe som bcc32.exe filen? Jeg skrev "bcc32 opgave.cpp" i prompten,
mens jeg stod i en anden mappe, men det er måske grunden til at man skal
tilføje linien i autoexec.bat filen?

Jeg fandt faktisk en side som forklarer hvad der ikke forklares i readme
teksten og utroligt nok fandt jeg den hos borland selv.
http://community.borland.com/article/0,1410,21205,00.html

--
Ricky

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-02 19:11

Ricky Møhncke skrev:

>Jeg synes det er underligt at man ikke skal lægge sin "opgave.cpp" fil i
>samme mappe som bcc32.exe filen?

Hihi! DOS er snart gået helt i glemmebogen, hvad? Men begrebet
PATH vil nu altid være aktuelt. PATH i DOS og Windows er en liste
over mapper hvis filer automatisk kan findes frem blot ved at man
skriver navnet på dem. Alle andre filer kan kun aktiveres hvis
enten man står i samme mappe eller skriver hele stien (eng.
"path") til deres placering.

Hvis du åbner en DOS-boks og skriver "telnet" eller "tracert",
starter der et program. Selve programmet ligger i C:\Windows, men
da den mappe er listet i PATH, virker det uden sti.

Du kan overveje at lave en særlig mappe til dine exe-filer og så
skrive den ind i PATH. Derved opnår du at alle dine egne
programmer kan bruges overalt.

>Jeg skrev "bcc32 opgave.cpp" i prompten,
>mens jeg stod i en anden mappe, men det er måske grunden til at man skal
>tilføje linien i autoexec.bat filen?

Nemlig.

>Jeg fandt faktisk en side som forklarer ...

Okay.

Vær opmærksom på at hvis du blot skriver "PATH E:\BCpp" i
autoexec, så holder Windows op med at virke fordi den gamle path
bliver slagtet. Kommandoen tager ikke hukommelse fra DOS'
environmentplads hvis den ligger i config.sys.

--
Bertel

Fra : Ricky Møhncke

Dato : 05-02-02 19:24

>Kommandoen tager ikke hukommelse fra DOS'
>environmentplads hvis den ligger i config.sys.

Ok! Jeg flytter den over i config.sys.

MED editoren koster jo penge og det er jeg ikke parat til at betale endnu!

Kender du til andre editorer til win98 som er gratis?

--
Ricky

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-02 22:25

Ricky Møhncke skrev:

>Kender du til andre editorer til win98 som er gratis?

   http://www.freewarehome.com/
   under Programming

   http://www.thefreecountry.com/developercity/editors.shtml

   http://www.winfiles.com/apps/98/html.html

Det skulle være muligt at finde noget brugbart, men jeg kender
ikke ret mange af de andre editorer.

--
Bertel

Fra : Lasse Langwadt Chris~

Dato : 06-02-02 13:24

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in message news:<ih706uc01ih5o07v3mgnc4ecp0hf0vh579@sunsite.auc.dk>...
> Ricky Møhncke skrev:
snip

> Vær opmærksom på at hvis du blot skriver "PATH E:\BCpp" i
> autoexec, så holder Windows op med at virke fordi den gamle path
> bliver slagtet.

så derfor skriver man istedet;

set path=%path%;c:\bcpp

så bliver der appended til den eksisterende path ...

i NT4, win2k gøres det i stedet under system properties

-Lasse