Skolebestyrelsesvalg
Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-02-02 14:04

hej NG,

Er der nogen der ved hvad der sker, såfremt der kun opstiller én liste til
et skolebestyrelsesvalg og der til (på) denne liste er flere kandidater, end
der skal "vælges" - eller sagt på en anden måde: hvad sker hvis man ikke kan
blive enige om "opstillingsrækkefølgen" til denne ene liste. Taler man om en
valgsprocedure i forbindelse med denne ene liste of såfremt man ikke bliver
enige, ja så stiller man op på en anden liste eller selv tager initiativ til
at lave en liste ?

venlig hilsen Torben Brøndum

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 05-02-02 15:18

Torben Brøndum wrote:

> [...]
> valgsprocedure i forbindelse med denne ene liste of såfremt man ikke
> bliver enige, ja så stiller man op på en anden liste eller selv tager

Hej Torben

Normalt vil man afholde et opstillingsmøde, hvor man med eller uden
afstemning fastsætter rækkefølgen. Kan det slet ikke lade sig gøre er
der vel ikke baggrund for et fredsvalg.

Bekendtgørelsen om valg til skolebestyrelser siger
<citat start>
Kapitel 7
Fredsvalg
§ 14. Er der ved udløbet af fristen for indlevering af kandidatlister,
jf. § 11, stk. 1, kun modtaget 1 gyldig liste, skal der ikke holdes
afstemning. Det fornødne antal af de opførte kandidater erklæres for
valgt i den rækkefølge, hvori de står på listen, jf. § 11, stk. 2, På
skoler, hvor der skal udpeges en særlig specialklasserepræsentant, jf.
§ 12, tilfalder det 7. mandat dog altid den repræsentant for
forældregruppen, der står øverst på listen. De ikke valgte kandidater
betragtes som stedfortrædere for de valgte i den rækkefølge, hvori de
er opført på listen. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes
tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for
forældregruppen. Valgbestyrelsen underretter de valgte og
stedfortræderne om valget. <citat slut>

Det betyder at man i hvertfald ikke kan afholde et egentligt
skolebestyrelsesvalg, hvis der kun er een liste.

Resten af bekendtgørelsen kan du finde på

http://www.uvm.dk/lov/bek/1997/0000784.htm

Med venlig hilsen

Peter Hindsgaul

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-02-02 15:43

Hej "Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspace.dk

> [...]
> skolebestyrelsesvalg, hvis der kun er een liste.
>
> Resten af bekendtgørelsen kan du finde på

Det var de informationer jeg søgte - tak for det.

Hilsen Torben Brøndum