Brand i Nykøbing F. - Pinsedag 1930
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 05-02-02 13:26

I min bedsfars lommebog fandt jeg dette korte notat:

"Pinsedag 1930 - Største Ildebrand i Nykøbing F."

Er der nogen, der tilfældigvis skulle vide, hvilken brand dette drejer sig
om?
Ellers vil jeg prøve lokalarkivet.

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
(Skrevet d. 05/02-2002 klokken 13:26)

Fra : Poul Petersen

Dato : 05-02-02 22:30

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Pinsedag 1930 - Største Ildebrand i Nykøbing F."
>
> Er der nogen, der tilfældigvis skulle vide, hvilken brand dette drejer sig

Pinsebranden opstod den 7. juni 1930 hen mod midnat og startede hos Lütken
Frigast´s tømmerlager ved havnen. Ilden var så voldsom at der gik ild i
bolværket. Derudover til vognmand Thomsens hestestald og sejlmager Ohrbergs
værksted. Også Tesdorfs magasin, hvor Nobel havde tobakslager samt købmand
Madsens æglager. Facaden mod Toldbodgade på A.Nielsens 7 etagers pakhus
faldt - heri lå 1500 t. korn. Julius Bernths herreekviperingsforretning gik
heller ikke fri.
At ildebranden fik så stor udbredelse skyldtes bl.a. at Nyk.F´s stor
motorsprøjte var under reparation - og i ventetiden med at få hjælp udefra
kunne ilden brede sig - ialt var ti sprøjter i brug under branden, der først
kom under kontrol ved 3 tiden. Årsagen til branden er aldrig fundet.

Venlig hilsen
Poul Petersen.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 06-02-02 11:54

Beklager meget, men mit første svar røg desværre afsted som privat mail.

Den 05/02-2002 klokken 22:30, skrev "Poul Petersen" <poulina@mail.dk> i
<a3piso$6uv$1@sunsite.dk>:

> Pinsebranden opstod den 7. juni 1930 hen mod midnat og startede hos
> Lütken Frigast´s tømmerlager ved havnen.
<klip>

Tusind tak for svaret.

Med venlig hilsen,
Kjeld