default email i php?
Fra : Thomas Purkaer

Dato : 05-02-02 12:21

Hej

Hvilket php_value er det nu lige man skal sætte hvis man ønsker at alle
email som ikke har en afsender som sendes fra php kommer fra etc
test@domain.dk

/Thomas

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 05-02-02 12:41

Hvorfor ikke bare bruge "From: mig@mitdomæne.dk" i mail() ?

--
Mvh. Mogens
Bach.scient. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 12:48

On Tue, 5 Feb 2002 12:41:12 +0100, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

>Hvorfor ikke bare bruge "From: mig@mitdomæne.dk" i mail() ?

Return-Path'en vil ikke blive ændret af den grund, og det er den
adresse, bounce's bliver sendt tilbage til.

Fra og med PHP4.0.5 kan man dog som femte parameter til mail() angive
options til sendmail, fx:

-fmig@mitdomæne.dk

Man kan også sætte det i sin php.ini, fx:
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail -t -fmig@mitdomæne.dk

Under Windows kan man i stedet forsøge med:
sendmail_from = mig@mitdomæne.dk
.... men det vil kun være en default From-adresse. Ved dog ikke om
Return-Path'en bare bliver sat til den samme under Windows, ved brug
af en egentlig SMTP-server.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 05-02-02 13:12

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Return-Path'en vil ikke blive ændret af den grund, og det er den
> adresse, bounce's bliver sendt tilbage til.

ÆV du har ret :-/

From: nobody@momech.dk

> Fra og med PHP4.0.5 kan man dog som femte parameter til mail() angive
> options til sendmail, fx:
> -fmig@mitdomæne.dk

Ja, men det ville ikke skade at det var platformuafhængigt...

Jeg prøvede lige, og jo det gør den:

From: nobody@momech.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 17:13

On Tue, 5 Feb 2002 13:11:56 +0100, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

>Ja, men det ville ikke skade at det var platformuafhængigt...

Tjah, der er jo en fundamental forskel, hvor man på unix-systemer i
højere grad forventer, at der kører en eller anden form for service
(fx sendmail), man kan kaste mails i hovedet på, og så tager den sig
af det, hvor man under Windows ikke på samme måde lige har et program,
man kan kaste ting efter.

Selv hvis man under Windows har en lokal SMTP-server, kunne jeg
forestille mig, at man langt oftere her så blot forbandt til
SMTP-serveren på localhost.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 17:16

<mmc@nospam.dk> wrote:

>ÆV du har ret :-/

Hvad er det i øvrigt for en kommentar?!? :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 05-02-02 18:18

> Hvad er det i øvrigt for en kommentar?!? :)

Du har jo altid ret! ;)

- næh det jeg blev ærgerlig over var mere at det er upraktisk at man ikke
kan sætte "Return-Path" fra PHP-scriptet! ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 18:51

On Tue, 5 Feb 2002 18:18:03 +0100, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

>- næh det jeg blev ærgerlig over var mere at det er upraktisk at man ikke
>kan sætte "Return-Path" fra PHP-scriptet! ;)

Det kan man jo med den femte parameter til mail() - men det kræver, at
man kender "hemmeligheden".

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan E

Dato : 07-02-02 00:01

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote
> - næh det jeg blev ærgerlig over var mere at det er upraktisk at man ikke
> kan sætte "Return-Path" fra PHP-scriptet! ;)

Det kan man også...
Det fjerde argument til mail() er ikke bare "From : bla@bla", men angiver
faktisk alle de headers man ønsker at sende med mailen.
Følgende ex. er klippet fra manualen:
[klip]
mail("nobody@example.com", "the subject", $message,
"From: webmaster@$SERVER_NAME\r\n"
[/klip]

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-02-02 00:53

On Thu, 7 Feb 2002 00:00:39 +0100, "Allan E" <ege@per_fjern_son.dk>
wrote:

>Det fjerde argument til mail() er ikke bare "From : bla@bla", men angiver
>faktisk alle de headers man ønsker at sende med mailen.

"Return-Path" vil dog blive overskrevet, hvis man blot forsøger at
sætte det som fjerde argument. Så det vil ikke være nok.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan E

Dato : 07-02-02 23:56

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> "Return-Path" vil dog blive overskrevet, hvis man blot forsøger at
> sætte det som fjerde argument. Så det vil ikke være nok.

Hmm, har lige afprøvet følgende eksempel:

mail("test@egebjerg.org", "the subject", "Test for Reply-To!!!",
"From: webmaster@$SERVER_NAME\r\n"

Det virker fint, både From, Reply-To, og Return-Path bliver sat i emailen,
så umiddelbart kan jeg ikke se problemet??

Allan E

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 00:53

On Thu, 7 Feb 2002 23:56:06 +0100, "Allan E" <ege@per_fjern_son.dk>
wrote:

>Det virker fint, både From, Reply-To, og Return-Path bliver sat i emailen,
>så umiddelbart kan jeg ikke se problemet??

Hvilket OS taler vi om?

I Windows-tilfældet er det ikke det store problem, da man snakker med
en SMTP-server, og således alligevel selv har helt adgang til at
craft'e e-mailen.

I Unix-tilfælde hælder man det videre til fx sendmail, der selv har en
mening om tingene (og som skal overbevises fx med "-fadresse" som
femte argument til mail())

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan E

Dato : 08-02-02 01:35

> [...]
>
> I Unix-tilfælde hælder man det videre til fx sendmail, der selv har en
> mening om tingene (og som skal overbevises fx med "-fadresse" som

Eksemplet fra før blev afprøvet på en Redhat Server.
Nu ved jeg ikke set store om sendmail, bare det virker
Men iflg. phpinfo så bliver sendmail kaldt med '-t -i' som parametre, så
jeg ved ikke om det kan have noget at sige. Det virker i hvert fald

Allan E

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-02-02 00:18

On Fri, 8 Feb 2002 01:34:36 +0100, Allan E <ege@per_fjern_son.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php with:
>Men iflg. phpinfo så bliver sendmail kaldt med '-t -i' som parametre, så
>jeg ved ikke om det kan have noget at sige. Det virker i hvert fald

Fandt lige der her på man siden for sendmail...

-i Ignore dots alone on lines by themselves in incom­
ing messages. This should be set if you are read­
ing data from a file.

-t Read message for recipients. To:, Cc:, and Bcc:
lines will be scanned for recipient addresses. The
Bcc: line will be deleted before transmission.

Så det ser ikke ud til, at de betyder det store.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564