Apport?
Fra : Ann K

Dato : 05-02-02 10:15

Hejsa.
Der efterlyses spm til brugsfolkene... Ok - her er et
Hvordan katten får jeg Dise -shetland sheepdog - til at lave "den
perfekte apport"? Altså på mit signal rende ud, tage apportbukken, komme
tilbage og Plads...

Lidt forhistorie er vel på sin plads, så man nogenlunde ved, hvad
udgangspunktet for svaret er...
Dise syntes at det var hyleskægt at apportere, da hun var 8 -11 uger...
vi brugte hendes "Spille" (tøjdyr) og ret hurtigt fattede hun, hvad hun
skulle gøre...
Som 11 uger gammel brækkede hun en knogle i bagpoten og alle den slags
fysiske aktiviteter blev lagt i mølposen i ca 5 uger. Da hun igen måtte
bevæge sig, havde hun "glemt" alt... Dvs hun GAD da i hvert fald ikke at
apportere :(
Nå , første skridt var at finde noget, hun rent faktisk ville bære rundt
på... løsningen blev en alm apportbuk, omviklet med et stykke kaninskind
(Dise ælsker at tygge i skind)... lidt efter lidt fjernede jeg mere og
mere skind og idag render hun glad rundt med apportbukken...
Hun synes også at det igen er sjovt, når jeg kaster bukken - og hun
løber også glad ud for at hente den... Dette betyder dog at hun konstant
"knald-apporterer", med mindre jeg (fysisk) holder hende tilbage :(
9 ud af 10 gange kommer hun også fint tilbage med bukken (den 10'ende
gang render hun rundt og fjoller - tydeligt at hun opfordrer til en
lille rask fangeleg - Nej, jeg er aldrig gået med på det!)... Men ca ½
meter fra mig, giver hun et lille kast med hovedet, slipper bukken, der
på den måde slynges præcist foran mine fødder - og så går hun på
plads...

Pt. træner jeg lidt ruskeleg med hende, for at hun skal lære kommandoen
Hold Fast og jeg er begyndt at vende mig om, når hun er på vej tilbage
med apporten - på den måde havner hun jo helt automatisk "på den rigtige
side" :)... Disse to ting virker fremragende... Men hvis jeg forsøger at
lokke hende på Plads med bukken i munden og med min næse i den
oprindelige retning (= den vej apporten blev kastet), så smider hun igen
apporten for mine fødder...
Skal måske også lige nævne at jeg kun træner apport med Dise et par
gange om ugen (5 -10 min)... for selv om hun da synes det er sjovt,
bliver hun hurtigt uinteresseret i øvelsen... og der er jo ingen grund
til at ødelægge det resultat, jeg har hidtil har opnået!

Nogen, der har gode ideer?
Tak

Mvh Ann - der klikkertræner en "brugshund"

Fra : René Kofoed

Dato : 05-02-02 10:31

Hejsa.
Jeg ved ikke om jeg er en af dem du henvender dig til, men jeg drister mig
alligevel med en ide.
Jeg har også problemer med apporten, men ikke det samme. Der hvor jeg
træner, har vi fået af vide at, vi ikke må træne den færdige øvelse, måske
en gang ud af 20.
Måske kunne man prøve at, gå lidt tilbage, og træne drift igen. Man kunne
tage hunden i snor, på plads, kaste apporten ca 2m. væk, sende hunde ud,
løbe med selv,og derefter løbe en "Æresrunde" med hunden, samtidig med at
man roser, når hunden glad og stolt bære rundt på apporten, kunne man så
kommandere hunden på plads, mens man går videre. På den må¨de kan man dele
apportøvelsen op i små deløvelser.
Bare et forslag.
MVH Susanne.

Fra : Pernille

Dato : 05-02-02 11:00

Hej.

Man kan sagtens bruge din metode men du kan ikke kontrolerer om hunden
tygger i apporten. En hund der først er begyndt at tygge i apporten er meget
svær at få til at holde op igen.
"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommandere hunden på plads, mens man går videre. På den må¨de kan man dele

Hej.

Man kan sagtens bruge din metode men du kan ikke kontrollerer om hunden
tygger i apporten. En hund der først er begyndt at tygge i apporten er meget
svær at få til at holde op igen. En anden ting er at hunden får lov til at
løbe rundt med apporten og det er lidt i modstrid med at du senere vil ha'
den til at komme lige ind til dig.

Claus

Fra : Ann K

Dato : 05-02-02 11:41

Hej Rene.
Det der har vi været igennem
Hvordan tror du ellers, jeg overhovedet fik min lille dame til at synes,
det var skægt? ;)
Problemet er blot, at hun, idet hun får Plads-kommandoen, smider bukken!
Og som sagt træner jeg sjældent apport... hverken "den færdige øvelse"
eller de forskellige stadier... Dise bliver hurtigt træt af at slæbe
rundt på noget
Også selv om hun nyder at få ros for "ingenting at gøre" - og jeg tror
faktisk ikke at hun forbinder min ros med at hun har noget i munden :-/
Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 05-02-02 13:41

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:a3ocrq$97o$1@sunsite.dk...

> Problemet er blot, at hun, idet hun får Plads-kommandoen, smider bukken!

nøjagtig det samme som Max. Blot smider han den længere væk, jeg har
efterhånden fået ham til at så samle den op igen og gå 1-2 meter tættere på,
så der kun er ca. 1 meter tilbage. Hvis jeg ikke prøver for mange gange i
træk.

Når jeg så siger plads igen, kommer han næsten på plads, uden apporten, og
står på spring for at løbe, når jeg kaster igen. Hvilket jeg så ikke gør,
jeg går heller ikke hen og henter den...

Sjovt, når han kan lære alt muligt andet på få minutter

:Pia

Fra : Pernille

Dato : 05-02-02 13:49

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a3ojn3$5p3$1@sunsite.dk...

> Sjovt, når han kan lære alt muligt andet på få minutter
>
> :Pia

Hej

Jamen det han gør nu, har han oxo lært på få minutter, du har lært ham det
helt ubevist.
man går og lærer sin hund mange ting uden man er klar over det.

Når jeg får ny hvalp er alt leg med den lagt an på konk.træning, netop for
ikke at lærer den ting der er uønsket senere, det er meget lettere at lære
den nye ting end at ændre gamle mønstre.

Claus

Fra : Pia

Dato : 05-02-02 14:08

"Pernille" <Mito@adslhome.dk> wrote in message news:3c5fd4c7$0$62859
> [...]
> ikke at lærer den ting der er uønsket senere, det er meget lettere at lære
> den nye ting end at ændre gamle mønstre.

Ja, det har jeg fundet ud af! :) Der er mange nye ting jeg skal huske at
(ikke) gøre med nummer 2.

Jeg tror hans aversion mod at aflevere stammer fra nogen situationer, hvor
jeg bare har taget noget istedet for at bytte. Og da han samtidig er lidt af
en stædig kamel... (prøvomdukanfåmigtildet -blikket)

Jeg må bare starte forfra. Kan sådan en "stof fender ting" bruges istedet
for en apportbuk? Jeg tror hans føling med træ er temmelig spoleret.

:Pia

Fra : Pernille

Dato : 05-02-02 14:30

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a3ol8q$bu9$1@sunsite.dk...
> Jeg må bare starte forfra. Kan sådan en "stof fender ting" bruges istedet
> for en apportbuk? Jeg tror hans føling med træ er temmelig spoleret.
>
> :Pia

Hej.

Du kan bruge hvad som helst, den skal jo senere kunne hente alt hvad vi
finder på at smide til den.

Claus

Fra : Pia

Dato : 05-02-02 14:48

> Du kan bruge hvad som helst, den skal jo senere kunne hente alt hvad vi
> finder på at smide til den.

korrekt, jeg tænkte blot det ville være nemmere med en helt anden genstand.
Han tror han EJER samtlige pinde og bolde i verden, har han troet siden han
var helt lille. Han samler og passer febrilsk på dem, ingen må røre dem med
mindre de "dominerer" sig til det. (hunde altså)

Jeg er begyndt at gå rundt med pinde i hånden og svinge med dem, som han
ikke må tage - han får dem heller ikke når jeg er færdig, de bliver måske
lagt op i et træ. Han er totalt fikseret og hyperventilerer nærmest og har
meget svært ved ikke at hugge den ud af hånden på mig - det skulle nødig
være et barn, som kom i kontakt med en hurtig hjørnetand. Så jeg ville
starte med noget som var knap så interessant og så i mellemtiden helt droppe
al leg med pinde indtil det kører bedre. Også for at bruge noget som han
ikke associerer med denne "magtkamp".

:Pia

Fra : Winther

Dato : 05-02-02 15:07

">
> Jeg må bare starte forfra. Kan sådan en "stof fender ting" bruges istedet
> for en apportbuk? Jeg tror hans føling med træ er temmelig spoleret.
>
> :Pia

Mens de er helt små er det godt med en tennisbold. Det var det eneste min
den "gamle" ville have i munden da den skiftede tænder.

Vh. Winther

Fra : Pernille

Dato : 05-02-02 10:45

Hej.

Der hvor du træner , bliver man trukket hvis hunden tygger i Apporten??
Det du skal lære din hund først er at sidde med Apporten i munden, nu er der
nok nogle der vil sige tvangs Apport....det kommer an på øjenene der ser..
Du tager hunden apporten, guffer eller lejetøj, lænestol og Tv'et og til
sidst god tid.
Så mens du hygger dig med Tv'et lærer du hunden at sidde længere og længer
med apporten i munden, i starten genske kort tid, belønning og meget ros,
sådan bliver du ved til den sidder lige så længe du ønsker, jeg behøver vel
ikke sige at det skal foregå over flere dage i små intervaller.

Du må kunne bruge klikkereren til det her ?

På intet tidspunkt kaster du Apporten.

Når H, kan hjemme i stuen, laver du det samme uden for ( uden lænestol og
Tv. )
Når H. sikkert kan sidde med Apportenbegynder du at gå nogle skridt fra den
og tilbage igen, når den kan det begynder du at kalde den hen til deig med
apporten i munden og først til sidst når den kan de her ting sikkert,
begynder du at kaste apporten.

Når man træner sådan her er det ekstremt vigtigt at man ikke kommer
apporten i munden på hunden med vold, hunden skal selv ønske at tage den.!!!

Alle mine hunde lærer at appoterer sådan her, jeg får altid fuld P. i
Apporten og de er glade for at appoterer.

Ved at gøre det på den her måde lærer hunde at den ikke må tygge i apporten
, den har jo lært den at holde fast, den lærer at komme direkte til dig med
apporten den har jo aldrig fået lov til at fjolle rundt med apporten,
samtidig vil den meget gerne ind til dig, der vanker jo ros og glæde når den
kommer.

Den her metode er særlig god til racer der ikke er de fødte appotører, jeg
har lært mange Rotter at appoterer sådan her.

Claus

Fra : Pia

Dato : 05-02-02 10:59

Nu har jeg ikke en apportbuk, men har jeg ret i, at det bør være et objekt
som kun bruges til dette, ikke en tilfældig pind? Min hund (halv rotte i
øvrigt) elsker at jage pind, men er lidt for besidderisk til at aflevere og
prøver at træne mig til at hente den på det sted han vælger at smide den
(den bliver med andre ord ikke kastet særlig tit, for jeg er ikke særlig
lærenem :)

Jeg tror jeg vil kunne bruge den her øvelse, men det vil være nemmere at
starte med et træningsobjekt, ikke en af hans yndlingslegeting (pinde)? Han
kender kommandoerne, men har sin egen mening, som Dise.

Det skal lige siges, at jeg har det fint med at kaste bolde og pinde når vi
går tur i skoven, så hvis det er meget fyfy, så lad endelig være med at
svare

:Pia & Max

Fra : Ann K

Dato : 05-02-02 12:00

Hej Claus.
Hakker og klipper lidt i dit svar....

>Der hvor du træner , bliver man trukket hvis hunden tygger i Apporten??
<>Jeps!

>Det du skal lære din hund først er at sidde med Apporten i munden, nu
er der
nok nogle der vil sige tvangs Apport....det kommer an på øjenene der
ser..
<>Øhhhmmm - sådan som du beskriver det, kan jeg sgu'tte få øje på
tvangen! Især ikke hvis jeg starter med at belønne hende for at have
apporten i munden bare ½ sek - og så laaangsomt hæver (tids-)kravet...
For så vidt er der jo kun tale om en lille tilføjelse til Stå, Sit, Dæk
øvelserne fra lydighedsprogrammet (som Dise allerede kan).

>Du tager hunden apporten, guffer eller lejetøj, lænestol og Tv'et og
til
sidst god tid.
<> Fed træningsmetode!

>Du må kunne bruge klikkereren til det her ?
<> Ja da!

>Når H, kan hjemme i stuen, laver du det samme uden for ( uden lænestol
og
Tv. )
<> Hmmm - jeg vidste at der var en hage ved metoden *sss*

>Når man træner sådan her er det ekstremt vigtigt at man ikke kommer
apporten i munden på hunden med vold, hunden skal selv ønske at tage
den.!!!
<> Tro mig - at bruge vold for noget så ligegyldigt som en
apportøvelse... det kunne jeg ikke finde på! Så hellere acceptere at vi
aldrig vil opnå toppoint i den øvelse...
Men skulle jeg evt prøve at bruge den skinddækkede apportbuk igen? Dise
synes helt klar,t at det er det bedste med skind i munden...

>Den her metode er særlig god til racer der ikke er de fødte appotører,
jeg
har lært mange Rotter at appoterer sådan her.
<> Tja, hvad man end kan kalde Sheltien... født apportør - dét er den
ikke!

Mvh Ann

Fra : Winther

Dato : 05-02-02 13:24

Hej Ann

Vær glad ved, at hun gerne vil gå ud og samle op. At hun smider apporten hos
dig kan tyde på, at hun ikke er helt klar over hvad hun skal. En apportering
består af mange momenter som kan trænes hver for sig, og hvad og hvordan der
trænes afhænger selvfølgelig af hvor problemet er. Det du skal, er at træne
afslutningen, d.v.s. at hunden er på plads med apportbukken i munden til du
siger slip. Metoden kræver ekstrem gode guffere, og en ikke for mæt hund. Nu
skal du nemlig til at mishandle hunden med godbidder For at få det fulde
udbytte, er det vigtig med timing. Hunden skal være i snor. Du sætter dig på
hug foran hunden, holder apporten foran hunden, og godbidden lige bag ved
apporten med den anden hånd. Nu vil hunden selvfølgelig meget gerne have
godbidden, og er den ivrig nok vil den prøve sig frem. Den vil måske både
dække, halse, rulle og hvad du ellers har lært den. Det skulle gerne ende
med at den tager ved apporten, og nu er det, du skal sige slip og give den
en godbid før den selv slipper. Det træner du indtil hunden har fundet ud af
at tage apporten og slippe ved kommando. Hvis hunden slipper før kommando
får den apporten i munden igen. Jeg siger også nej, for mine hunde har lært
hvad nej betyder. Du begynder nu at kræve, at den holder apporten lidt
længere før det udløser godbid. Næste fase er at samle op fra jorden og
sidde med den i munden. Apporten placeres lige ved forbenene og godbidden
holdes stadig lidt længere ude end apporten. Nu skulle den gerne samle den
op fra jorden, og sidde med den i munden til du siger slip. Når det er i
orden, hunden kan samle op medens den sidder på plads, og holde apporten den
tid du ønsker, er den parat til næste skridt. Nu lægger du apporten en
armslængde fra hunden, og ved kommando skal samle op, nu er den nødt til at
rejse sig for at tage apporten, og er du ikke gået for hurtig frem, vil jeg
æde min gamle hat på at hunden går ind på plads og holder apporten til du
siger slip. Hunden har nemlig lært nu, at apport betyder samle op sidde på
plads til du siger slip. At den så skal længere væk for at hente den, er kun
en biting.
At lære den at blive på plads indtil anden kommando gives, her tænker jeg på
starten, skal trænes separat, det er ren lydighed.
Fordelen ved at starte apportering bagfra på denne måde er bl.a. at du
undgår at stresse hunden, og at du har tæt kontakt hele tiden. Indlæringen
kan klares på et par dage, og du kan træne det mange gange hver dag, og det
kan gøres inde.
Metoden tror jeg kaldes "lige for" og du kan læse mer om det i en hæfte der
hedder apportering, tror det er Maria Hansson der har skrevet den. Jeg fandt
den på biblioteket.

Det blev vist lidt rodet, men jeg håber det kan give dig en ide om, hvad det
drejer sig om.

Vh. Winther

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 05-02-02 23:42

Claus's metode er også den metode jeg har brugt med Merlin, dvs, jeg bruger
altså også klikker til projectet.
Han starter med kun at skulle snuse til apporten, så bliver der klikket for
det, derefter skal han skubbe til den, før klikket falder, og så skal han
tage fat i den i få hundrededele sekunder (du holder stadig i apporten), for
at få klikket , så skal han holde den selv og tilsidst øge tidsintervallet
hvor han sidder med apporten i munden.( hver deløvelse skal selfølgelig
gentages flere gange, før man går et skridt videre)

Nu øver vi på at han skal holde fast i den, når jeg hiver/rusker i den,
(uden at sige "TAK", for så skal han jo aflevere den) og det virker også
godt med hjælp fra klikkeren.

vi træner sjældent hele Apport øvelsen, men han finder fornøjelse i at
komme med den og han slipper den aldrig, før der kommer et Tak(eller klik),
som tegn på at øvelsen er færdig.

det bedste bevis for succeen fik jeg en af de første gange vi var til
træning, han havde kun prøvet en fuld apporteringsøvelse 1 gang, og så
skulle vi apportere i mørke. Træneren lagde en apportbuk ud, så lyste han på
den med en laserpind til han var sikker på at hunden var interesseret, så
blev den slukket og jeg skulle slippe hunden, som så selv skulle klare
opgaven uden visuel hjælp fra føreren, Det er svært, ikke at have føling med
hvad hunden laver, fordi det er totalt mørkt, men vi klarede det i 2 forsøg,
som en af de eneste, så jeg var stolt over "krapylet"
Mvh Carina
PS. Marie Hansson's bog Apportering er god læsning

Fra : Ann K

Dato : 06-02-02 09:18

Hejsa.
Ja - så er vi gået i gang med "træningen"... undskyld gåseøjnene, men
noget så simpelt og let, har min hjerne stadig vanskeligt ved at betegne
som træning
Jeg har igen viklet apportbukken ind i kaninskind, for at gøre den
ekstra tiltrækkende...
Dise synes det er rigtig skægt! Tænk sig, man får guffer, bare for at
sidde stille og have noget i munden! God leg.....
Var til træning i brugsklubben i aftes - og fortalte om vores "nye"
metode... min træner slog sig for panden... han kendte den jo godt! Men
havde ikke lige tænkt på den til Dise Men aftalen er nu at jeg ikke
laver apportøvelsen i klubben foreløbig, men kun træner herhjemme til
"den sidder fast" - og så kommer og viser resultatet

Så Tak for hjælpen... Skal nok give en tilbagemelding, når vi kan lave
øvelsen til UG med kryds og slanger!

Mvh Ann