mbox
Fra : Jesper

Dato : 04-02-02 22:24

Jeg sidder og skriver på et mail hente program og skal der kunne gemme i
mbox formatet.. men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde nogen officielt
specifikation nogen steder. Det nærmeste er nogen der beskriver hvordan de
har implementeret det.

--
Jesper

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 05-02-02 15:24

Jesper <news@skydiver.dkk> writes:

> [...]
> specifikation nogen steder. Det nærmeste er nogen der beskriver hvordan de

Jeg tror ikke der er en officiel beskrivelse.

Det består af en række text filer (typisk RFC 2822 formaterede, men
det er irrelevant for mbox formattet, alle filer kan principielt
gemmel i en mbox). med en linie der begynder med strengen "From " før
hver besked. Efter "From " kommer typisk "konvolutmodtageren" (RCPT
fra RFC 2821) efterfulgt af et mellemrum, og et tidsstempel for
modtagelse i "Date: " format, men det er ikke et krav for mbox
formatet.

Alle linier der begynder med "From " i de enkelte tekstbeskeder får
indsat en ">" i starten. Linier der i forvejen starter med ">From "
bliver ikke rørt. Så man kan ikke skelne mellem linier der starter
med "From " og linier der starter med ">From" (f.eks. fra citeret
tekst). Det betyder at det ikke generelt er muligt at genskabe den
oprindelige besked fra en mbox fil, hvilket er grunden til at formatet
sutter stortid.

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 05-02-02 16:13

Fornylig konverterede jeg mine mail foldere fra Outlook Express så de
kan bruges f. eks. i Netscape på Linux. Til den ende brugte jeg
mbx2mbox, som kan findes på sourceforge.

Måske den kode kan give nogen hints. Det er lavet i perl.

--
mdc at manbw dk - MAN B&W Diesel A/S, Copenhagen
www.manbw.dk - Electronics & software dept.

Fra : Jesper

Dato : 05-02-02 17:03

Per Abrahamsen wrote:

> Jeg tror ikke der er en officiel beskrivelse.

Hmm..

> [...]
> tekst). Det betyder at det ikke generelt er muligt at genskabe den
> oprindelige besked fra en mbox fil, hvilket er grunden til at formatet

Somsagt har jeg fundet beskrivelser af hvordan det kan implementeres fx.
http://www.qmail.org/qmail-manual-html/man5/mbox.html, som fx. ikke stemmer
helt overens med din beskrivelse. De prepender alle '>*From_' linier med
'>'. Det var derfor jeg spurgte efter en "RFC", jeg vil hellere gøre det på
den rigtige måde end en måde jeg selv synes virker fornuftig. Standerder er
godt, åbne standarder bedre, åbne standarder der bliver fulgt er helt
fantastisk.. men jo, det er da også det bedste ved mbox, at det er en eller
anden form for en standard.

--
Jesper

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 05-02-02 18:38

Jesper <news@skydiver.dkk> writes:

> De prepender alle '>*From_' linier med
> '>'.

Det er gbox format, en Dan Bernstein opfindelse. Desværre er det ikke
det rigtige mbox format, men jeg vil anbefale at bruge det alligevel.
Det er reversibelt, og den skade man gør ved at blande applikationer
der forventer bruger mbox og gbox format er meget mindre end den skade
man gør ved at bruge mbox alene.

Det er i hvert fald meget bedre end Suns forsøg på at rette mbox
formatet, nemlig brug af en Content-Length header i stedet for quoting
af "^From ". Det er for det første temmelig skrøbeligt, og for det
andet spiller det slet ikke sammen med applikationer der forventer et
rigtigt mbox (eller gbox) format.

> Det var derfor jeg spurgte efter en "RFC", jeg vil hellere gøre det
> på den rigtige måde end en måde jeg selv synes virker fornuftig.

Det nærmeste til en standard er kildeteksten til /bin/mail i Version 7
Unix.

Fra : Jesper

Dato : 05-02-02 21:08

Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> Det er reversibelt, og den skade man gør ved at blande applikationer
> der forventer bruger mbox og gbox format er meget mindre end den skade

OK. Så må jeg se hvad min mailklient siger til det. Jeg synes dog ikke han
(Dan Bernstein) nævner nogen steder at han har lavet sin egen udvidelse.

> Det nærmeste til en standard er kildeteksten til /bin/mail i Version 7
> Unix.

Jammen så vil jeg da finde på min egen version af mbox som umiddelbart
virker kompatibel med andre mboxe og når jeg så har fået en masse brugere
ændre jeg lidt så det helt sikkert ikke er kompatibel, senere kræver jeg så
en masse penge for at de fortsat kan bruge mit program og så vil jeg
overbevise regeringen om at de skal lave en lov der gør det ulovligt at
forsøge at konvertere mails fra mit format til et andet, som ender i at det
er ulovligt at have andre formater end mit. Derefter at jeg skal have en
bagdør i deres OS så jeg kan kontrollere om de forsøger.. men den
forretnings-teknik har Microsoft nok allerede taget patent på.

--
Jesper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 22:54

On Tue, 05 Feb 2002 21:08:01 +0100, Jesper <news@skydiver.dkk> wrote:

>Jeg synes dog ikke han
>(Dan Bernstein) nævner nogen steder at han har lavet sin egen udvidelse.

Mon ikke, det snarere er reglen end undtagelsen i hans tilfælde?

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-02 00:06

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in

> Mon ikke, det snarere er reglen end undtagelsen i hans tilfælde?

du mener, hvis han ikke specifikt nævner at hans ting overholder en
given standard, så skal man regne med at han har ændret på noget ? ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Claus Alboege

Dato : 06-02-02 00:43

> Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in

> du mener, hvis han ikke specifikt nævner at hans ting overholder en
> given standard, så skal man regne med at han har ændret på noget ? ;)

Måske er det bare mig, men hvor er den mbox "standard" djb "afviger"
fra?

/Claus A

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-02 21:21

On Tue, 05 Feb 2002 21:08:01 +0100, news wrote:

> Jeg synes dog ikke han (Dan Bernstein) nævner nogen steder at han
> har lavet sin egen udvidelse.

Han er rimeligt mærkelig...

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 06-02-02 13:44

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Han er rimeligt mærkelig...

Mere mærkelig end rimelig men han laver nogen gode ting. Han var
f.eks. nøglepersonen til at få ophævet USA's forbud mod eksport af
krypteringssoftware, ved at få USA's højsteret til at erklære det for
"free speech".

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 06-02-02 13:45

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

> Måske er det bare mig, men hvor er den mbox "standard" djb "afviger"
> fra?

Som sagt, /bin/mail i Unix Version 7.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-02-02 16:59

On Wed, 06 Feb 2002 13:43:47 +0100, Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> var f.eks. nøglepersonen til at få ophævet USA's forbud mod eksport
> af krypteringssoftware, ved at få USA's højsteret til at erklære det

Ok, det tager jeg hatten af for. Selvom han er urimeligt mærkelig.

,

Fra : Claus Alboege

Dato : 06-02-02 17:14

> Ok, det tager jeg hatten af for. Selvom han er urimeligt mærkelig.

http://export.cr.yp.to

/Claus A

Fra : Byrial Jensen

Dato : 08-02-02 21:42

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev om mbox:

> [...]
> fra RFC 2821) efterfulgt af et mellemrum, og et tidsstempel for
> modtagelse i "Date: " format, men det er ikke et krav for mbox

Mutt distribueres med en mbox man-side som påstår at både
addressen og tidsstemplet er obligatorisk. Mutt selv accepterer
dog hvis adressen mangler, men insisterer på at der skal være et
korrekt formateret tidsstempel for at genkende linjen.

Man-siden slutter med disse henvisninger:

HISTORY
The mbox format occured in Version 6 AT&T Unix.

A variant of this format was documented in RFC 976.