Franskmænd og amning ?
Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-02-02 21:50

Vi skal en tur til paris i Påsken.

Hvordan har franskmændene det med amning, og er det til at komme rundt med
en klapvogn ?

Jeg har forsøgt mig i dk.fritid.rejser men der er ikke den store respons, så
nu prøver jeg her.

mvh
Bendt

Fra : Per S.

Dato : 05-02-02 00:32

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en klapvogn ?
>
> Jeg har forsøgt mig i dk.fritid.rejser men der er ikke den store respons,

Hej Bendt

Jeg kan huske at jeg har set et program om at amning er et sjældent
foretagende i Frankrig. De er på en eller anden måde blevet "opflasket" med
at det er bedre at give flaske. Så det er vist de færreste der ammer i
Frankrig. Men jeg har ikke været der, så jeg har ikke personlige
erfaringer...
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Nyberg

Dato : 05-02-02 09:11

Hej Bendt.

Jeg har selv rejst lidt rundt i Frankrig, med vores søn da han var 16. mrd
vintern 2001 og så i sommere 2001 - hvordan de har set med amning ved jeg
ikke helt, for det er sjældent at man ser små franske børn, men på dit
spørgsmål om klapvogne kan jeg fortælle at vi ikke havde de store problemer,
og vores klapvogn er rimlig stor ( Simo Bertini), men jeg kunne fornæmme på
franskmændende at de synes den var enorm stor i forhold til deres, da de
bruger meget babyjogger eller tilsvarende.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt!

mvh
Malene
Per S. <sydel@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5f18d4$0$22334$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lonnie

Dato : 06-02-02 10:05

Hej Bendt!

Min mand og jeg er lige flyttet til Frankrig, og skal bo her i 1½ år (er
planen...). Derudover er jeg gravid (37. uge), og her er hvad jeg har fundet
ud af:

Som en anden også skriver, er det ikke normalt at man ammer hernede, men man
bruger derimod flaske. Jeg har lige været på et franskkursus inde i byen,
hvor min lærer bl.a. spurgte mig hvad jeg havde tænkt mig. Vi havde så en
lang snak om det med at amme kontra det at bruge flaske, og han forklarede,
at det dybest set har noget med "forfængelighed" at gøre (det var godt nok
ikke det ord han brugte). Kvinderne mener, at deres egen krop har bedre af
at de ikke ammer. Der er selvfølgelig kvinder der ammer, men langt
størstedelen bruger flaske. Og det er helt acceptabelt hernede. Da min
jordemoder så spurgte mig, hvad jeg havde tænkt mig, hev hun straks nogle
plastik-dippedutter frem, der skulle hjælpe baby til at få bedre fat om
brystet, forhindre at brystet blev "skadet" når det bliver vådt når mælken
løber osv. For mig at se en måde at gøre det at amme mindre "naturligt" på.
Hm... jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men ihvertfald har
jeg ikke set nogen hernede, der ammede deres baby offentligt, men man ser i
det hele taget ikke så mange babyer...

Ang. klapvogn: Jeg bor i Toulouse, og jeg er godtnok spændt på hvordan jeg
skal komme rundt med barnevogn... fortovene er meget smalle!!

Håber mit svar kan bruges til noget, selvom det jo ikke just er Paris jeg
bor i.

Venligst Lonnie.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 06-02-02 21:04

"Lonnie" <thomas.KAEREGAARD@wanadoo.fr> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min mand og jeg er lige flyttet til Frankrig, og skal bo her i 1½ år (er
> planen...). Derudover er jeg gravid (37. uge), og her er hvad jeg har

Tak for dit svar.

Vi var selv i sydfrankrig (Maubec) forrige år, og der havde vi ingen
problemer med en klapvogn men det er jo heller ikke de helt store byer der
ligger i det område.

Jeg tror nu heller ikke at vi får problemer i Paris med klapvognen, men jeg
er i tvivl om det kan svare sig at tage den med ned i metroen.

mhs. til amning så findes de der plastic-tutter også herhjemme, men anvendes
hovedsageligt til at beskytte hvis du har fået sår på brystet.
Jeg vil helst undgå at støde folk, hvis der ikke er kutyme for at amme
offentligt, så vi tager en flaske med derned.

Turen er i øvrigt en surprice-gave til min bedre halvdel. Hun fylder 40 her
i februar, og tror at vi skal ud og spise på en restaurant i nærheden. Jeg
har lejet et selskabslokale hvor der venter ca. 50 venner, naboer og
kolleger. Turen til Paris aner hun ikke noget om endnu !

mvh
Bendt

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 06-02-02 22:56

m.h.t. klapvogn rundt i Paris:

Det er godt nok en del år siden jeg har været i Paris (og det var før jeg
fik børn, så jeg så ikke Paris med "børnebriller" på), men jeg tror ikke det
er noget problem for jer at komme rundt med klapvogn i Paris til fods.
Selvfølgelig er der et par få steder hvor fortovene er noget smalle, men så
må man jo bare ha' lidt tålmodighed

Men Metro'en bliver nok sværere. Jeg husker ikke at der var elevatorer på
samme måde som der er ved de fleste S-togs stationer herhjemme efterhånden
(hvis de virker ). Nogle steder vil det dog være muligt med en let
klapvogn at bære den op og ned ad trapperne, men lad i så fald være med at
tage afsted i myldretiderne, da der så er MEGET proppet. Men husk at nogle
af Metro stationerne ligger ret dybt under jorden, så det kan blive til en
del slæberi. Omvendt kan enkelte af stationerne også strække sig meget langt
under jorden, hvis man skal skifte linje. Så kan man af og til skulle gå
MEGET langt og så kan det være træls uden klapvogn.

Som sagt er det en del år siden og måske er der sket noget siden. Måske
kunne du spørge på Det Franske Turistbureau om Metroen er blevet mere
klapvognsvenlig ?

I øvrigt var busserne ikke spor klapvognsvenlige !

Eller også var det måske noget med en GOD paraplyklapvogn (alt efter barnets
alder). De fås jo også i ret god kvalitet, med udemærket støtte i
ryggen............

Henriette

Fra : Per S.

Dato : 06-02-02 23:32

--

> [...]

> har lejet et selskabslokale hvor der venter ca. 50 venner, naboer og
> kolleger. Turen til Paris aner hun ikke noget om endnu !

Hej Bendt

Ja de der plasticdupper er der ikke noget ved, men det er nok rigtigt at det
hovedsagligt er forfængelighed der gør at franske kvinder ikke ammer. Det
kan være det ville give nogle undrende blikke, men måske kan I finde en
diskret krog, når barnet skal ammes.
Det er en dejlig overraskelse du har fundet på til hende, God fest og god
rejse.

Charlotte

www.heartnsoul.dk