helium
Fra : jakob

Dato : 04-02-02 21:18

hej alle sammen.
jeg har et lille spørgsmål og det komme her :
hvor stor løfteevne har helium eller sagt på en anden måde hvor mange liter
helium skal der bruges til at løfte 1 kg

mvh Wonko The Sane

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-02-02 21:31

Scripsit "jakob" <jakob_lejb@hotmail.com>

> jeg har et lille spørgsmål og det komme her :
> hvor stor løfteevne har helium eller sagt på en anden måde hvor mange liter
> helium skal der bruges til at løfte 1 kg

Atmosfæren består hovedsageligt af kvælstof med molekylvægt 28. Helium
har molekylvægt 4. 1 mol helium (som fylder omkring 22 liter ved
stuetemperatur og atmosfærisk tryk) kan derfor løfte ca 24. Som
groft overslag kan man altså regne med at 1 m³ He kan løfte 1 kg.

(Der er omkring 20% ilt i atmosfæren men ilt har molekylvægt 32, så
det forbedrer blot løfteevnen en anelse).

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-02-02 22:25

Hej
Vha. Archimedes lov får jeg : V = M(lod) / (rho(luft) - rho(He)) = 888 L
(ved stuetemp og normale betingelser)
--
Hilsen
Regnar Simonsen