Ordet FIDEIC
Fra : Ronald Christensen

Dato : 04-02-02 20:44

Kære slægtsforskere!

Kan nogen hjælpe med at forklare ordet fideic som optræder i kirkebog fra
under dåb. Først står der snsc - dernæst fideic og navne på fire personer.
Er det det samme som faddere? kommer ordet af fideicommision?

På forhånd tak for hjælpen
Ronald Christensen
ronchr@silkeborg.bib.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-02-02 23:03

"Ronald Christensen" <ronchr@silkeborg.bib.dk> skrev Mon, 4 Feb 2002
20:44:04 +0100

>Kan nogen hjælpe med at forklare ordet fideic som optræder i kirkebog fra
>under dåb. Først står der snsc.

Det er nok nærmere "susc:" = stedfortræder/afløser (Gudmor)

>dernæst fideic og navne på fire personer.
>Er det det samme som faddere? kommer ordet af fideicommision?

Kort fotalt er det det samme som faddere. Og det betyder noget i retning
af een man har tillid til, eller een man har betroet noget til.

Samme emne blev diskuteret i tråden "Latin" for en 3 - 4 dage siden.
Tråden findes desværre ikke på Google, men prøv at bladre lidt tilbage i
gruppen her.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Hjeds

Dato : 05-02-02 10:05

Tak til alle for hjælpen med ordet Fideic.
I en tysk ordbog har jeg fundet ordet Fideiussor = Fadder
så måske har jeg læst forkert så der i virkeligheden står fideiu:
mvh
Hans Hjeds