8 årig stjæler en lille pose slik
Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-02-02 20:53

Hej derude,

3 drenge i 8 års alderen er inde i et supermarked.
Den ene dreng stjæler en lille pose slik - noget
forældrene er overbevist om, aldrig er sket
før eftre deres bedste overbevisning. Og såfremt
dette er en rigtig vurdering, hvad mener I så
vil være en "korrekt straf" af givet et sådant barn ?

Forældrene er blevet det fortalt af et andet hold
forældre hvis dreng var med i buitikken.

Den lille pose slik var stadig i drenges lomme og
altså ikke spist.

Er det ikke en god ide, at lade drengen aflevere
det retur i butikken, tage en alvorlig snak med
drengen (er sket, hvor det nu også er indrømmet) ?

Skal der efter Jeres mening ske yderligere - det skal
siges, at drengen nu er meget berørt af handlingen.

Hilsen TBR

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-02-02 21:14

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal der efter Jeres mening ske yderligere - det skal
> siges, at drengen nu er meget berørt af handlingen.

eftre min bedste overbevisning er den bedste straf at tage drengen ved
hånden med slikposen i den anden hånd..... gå ned i den pågældende
forretning og bede drengen aflevere det stjålne og give ejeren en
undskyldning.....
det vil være tilpas ydmygende til at knægten aldrig glemmer det og
forhåbentlig aldrig får lyst til at gøre det igen...
det lyder måske voldsomt at ydmyge drengen men hvis han ikke lærer at der er
konsekvenser af sine handlinger NU... så vil han sansyneligvis gentage
"succesen" inden for kort tid... hvis det værste der sker er at mor og far
bliver lidt mugne......

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-02-02 21:45

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konsekvenser af sine handlinger NU... så vil han sansyneligvis gentage
> "succesen" inden for kort tid... hvis det værste der sker er at mor og far

Ideen synes jeg er god nok, men jeg ville nu lige sikre mig først, at
butiksindehaveren var med på ideen, og ikke vil lave nogen større sag ud af
det. - Der findes mange "mærklige" mennesker derude !

mvh
Bendt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-02-02 22:41

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
af
> det. - Der findes mange "mærklige" mennesker derude !

det ville nok være en god ide.... jeg prøvede det selv med min søn da han
var 5 år... det var "kun" en pakke tyggegummi men princippet i det holdt....
"heldigvis" var det hos vores lokale lille kiosk hvor vi kom jævnligt... så
indehaveren gjode ikke et stort nummer ud af det.. han kunne godt se at
knægten skammede sig og konstaterede blot med et blik på drengen "det gør du
aldrig mere vel??"
siden har min søn ikke været i klammerier med loven*G*

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-02-02 00:02

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> konsekvenser af sine handlinger NU... så vil han sansyneligvis gentage
> "succesen" inden for kort tid... hvis det værste der sker er at mor og far

Helt enig.
Jeg gjorde det samme med et af mine
børn, kan ikke længere huske hvem.
Men det virkede, ekstremt effektivt.
Men ring lige til bestyreren først,
det er det bedste.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Stine

Dato : 04-02-02 22:18

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke en god ide, at lade drengen aflevere
> det retur i butikken, tage en alvorlig snak med
> drengen (er sket, hvor det nu også er indrømmet) ?

Puh, da jeg var i nogenlunde samme alder, gjorde min veninde og jeg det
samme!

Vi fik en skideballe uden lige - og blev slæbt ind på bestyrens kontor...
Der gik vel ca. 10 år, før jeg var OK med at komme i den forretning igen!

Måske det er nok med skideballen, så der ikke kommer længerevarende trauma?

/Stine

Fra : mimi

Dato : 06-02-02 10:09

Hejsa
Jeg har engang da jeg var 6 år stjålet et æble sammen med min legekammerat
i Brugsen hvor vi boede. Min mor opdagede det selvfølgelig, og tog mig
straks med op i Brugsen for at sige undskyld og betale for det. DET GLEMMER
JEG ALDRIG!!! Det var virkelig ydmygende og jeg har aldrig gjort det siden,
og tænker tit på den episode når jeg hører om lignende situationer.Så jeg
synes helt klart det er en god ide at tage drengen med hen i butikken igen,
og e.v.t selv lade ham betale for slikposen. Det afskrækkede ihvertfald
mig.
Mvh Mimi

Fra : Ceelos

Dato : 07-02-02 09:22

Hej Gruppe !

Nu bliver jeg altså nødtil at blande mig i debatten om den dreng på 8 år som
havde taget en pose slik.

Efter som han ikke havde spist slikket tror jeg at han udemærket er klar
over, at det han har gjordt er forkert, så jeg ville ikke slæbe ham ned i
Brugsen eller hvor det nu var han havde taget det fra. Der er ingen grund
til at ydmyge ham ekstra, eftersom han i forvejen er berørt af det der er
sket

En meeeeget lang snak om hvad der er rigtig og forkert, hvad der er dit og
hvad der er mit vil nok være en god ide, men snak også om gruppepres. Det er
jo ikke kun ham der er den skyldige, der var også to andre drenge til stede.
Hvor er deres forældre henne?

Mange hilsner Jakobs mor

Fra : Mr. Nobody

Dato : 13-02-02 02:15

Jeg vil så lige komme med et indlæg set fra den anden vinkel...
Jeg er selv med i ledergruppen i en butik, og her er hvad jeg ville gøre i
situationen...

Ringede forældrene ned og forklarede sagen...at deres søn havde stjålet
osv...ville jeg da "spille med" og ikke gøre mere ved det. Jeg er sikker på
at drengen får et chok der ikke lige fortager sig med det samme. Havde jeg
set drengen stjæle i butikken (forudsat han var alene dernede) ville jeg
tage ham som enhver anden butikstyv med den forskel at det ville være
forældrene og ikke politiet jeg ringer til. Havde barnet nu været 15 eller
derover havde det så været politiet.
3. scenario er, at jeg ser ham stjæle og at han er sammen med sine
forældre....Der er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg ville standse dem ved
udgangen eller sige det stille og roligt til forældrene inde i butikken.
Et eller andet sted er der jo ikke nogen grund til at ydmyge forældrene på
den måde overfor alle andre. Men tager de ikke affære efter at have fået
fortalt det inde i butikken, men bare går, ja så vil jeg selvfølgelig gøre
det til en reel tyveri-sag med polititet involveret.

Hmm...det blev et længere indlæg end jeg lige havde planlagt...men det er nu
min mening om den sag med den 8-årige dreng.