hvad er der tilladt at forvente af en børn~
Fra : Rita Gründl

Dato : 04-02-02 19:53

Hej, gruppen

Jeg er en stolt mor til en dejlig pige på 3½ år. For et halvt år siden
begyndte hun at gå i udflytterbørnehave. Den er hun meget glad for, dvs. der
er aldrig nogle problemer med at aflevere hende, og det er tit, at hun ikke
vil hjem med det samme, når man henter hende.
Men der er et problem - eller i hvert fald noget, som jeg undrer mig over.
"De voksne" i børnehaven er ikke uddannede pædagoger. Der er kun een, max
to, der har en pædagogisk uddannelse. Ud af ti voksne personaler... Men bare
mit barn er glad af at blive passet af dem, så er det i orden. Det, som jeg
ikke synes er heeelt i orden er, at børn bliver bare "passet". De leger
udenfor eller indendørs, men jeg synes ikke der er nogen, der forsøger at
udnytte børnenes evner, og de er jo så lærenemme i den alder. Er det kun i
udflytterbørnehaverne, at det foregår sådan, eller kun i børnehaverne uden
uddannede pædagoger, eller er det en rutine i alle slags børnehaver?
Da min datter og jeg var på en 2 måneders lang ferie i sommers, lige før hun
fyldte tre år, syntes jeg der skete ufattelig meget. Hun lærte at tælle,
lærte et andet sprog (i hvert fald så meget af det, at hun kunne begå sig
med andre børn og voksne uden min hjælp og uden dansk), lærte at tegne
bestemte ting, og ikke bare streger og prikker, som hun gjorde i vuggestuen
lige før ferien, lærte at skrive og genkende et par bogstaver, lærte en
masse nye sange - og alt det med stor glæde og interesse. Men... siden da er
der ikke sket noget som helst nyt. Bortset fra adskillige bandeord, og
voldelige lege med at skyde andre o.l., har hun overhovedet ikke lært noget
nyt i børnehaven i løbet af det halve år...
Forventer jeg bare for meget af børnehaverne? Er det virkellig helt okay at
spilde så vigtig en tid i børnenes alder, hvor de virkelig kan og vil lære
meget mere, end vi tror, uden at gøre noget som helst i den retning? Skal
jeg klappe hesten, eller skal jeg skifte børnehave?

På forhånd tak
MVH
Forvirret og lidt skuffet mor

--

"All our dreams can come true - if we have the courage to pursue them" -
Walt Disney

Fra : Per S.

Dato : 04-02-02 20:32

"Rita Gründl" <rita@feminin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> "De voksne" i børnehaven er ikke uddannede pædagoger. Der er kun een, max
> to, der har en pædagogisk uddannelse. Ud af ti voksne personaler...

Jeg har kun oplevet børnehaver med 2 pædagoger og en medhjælper pr. stue,
både som forældre og som ansat selv. Med mindre der var langtidssygdom
blandt pædagogerne, men så har det kun været en overgang.

> [...]
> ikke synes er heeelt i orden er, at børn bliver bare "passet". De leger
> udenfor eller indendørs, men jeg synes ikke der er nogen, der forsøger at

Børnene skal ikke bare passes i børnehaven, de skal have nogle
alderssvarende tilbud og udfordringer, og det er pædagogernes opgave at
sørge for det. Ellers kunne man jo netop spare en masse penge ved kun at
ansætte dem uden uddannelse.
I min søns børnehave er der meget frie rammer, og de må gerne selv bestemme
hvornår de har lyst til at male, eller hamre i træ eller lege udenfor.
pædagogerne starter fx. selv med nogle aktiviteter og så kommer børnene af
sig selv til. De laver fx. bålmad en gang om ugen, smører selv mad, bager
boller og andre aktiviteter. De bliver altså ikke presset men pædagogerne
kommer med nogle spændende tilbud. Du kan også forvente at de fx. læser
historier for børnene, spiller spil med dem og de holder øje med børnenes
sproglige og motoriske udvikling. Men de lærer ikke børnene at læse eller
skrive eller andet som hører skolen til, og det er måske også meget godt.
Jeg kunne læse før jeg kom i skole og kedede mig igennem de første 3 år der.

> [...]
> meget mere, end vi tror, uden at gøre noget som helst i den retning? Skal
> jeg klappe hesten, eller skal jeg skifte børnehave?

Du skal tale med dem om det. Du kan også spørge forældrebestyrelsen om det,
og du kan forsøge selv at blive valgt til bestyrelsen, for der har man
indflydelse på hvordan børnenes hverdag skal være.
Hvis der ikke er lydhørhed overfor dine spørgsmål, så skal du måske overveje
at se efter en anden børnehave.
kærlig hilsen
Charlotte

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 04-02-02 20:30

Du kan jo forvente hvad som helst .....
det er jo bare ikke sikkert at børnehaven kan leve op til det ...

en udflytter børnehave er (der hvro jeg kommer fra) en afdeling af en anden
børnehave .... er det også sådan der hvor du kommer fra???
og du har jo altid den muligehed at komunikere den undren ud til lederen og
bestyrelen ...
og evt hvis du er bekymert så kan du jo bede de andre forældre og at give
deres mening tilkende ..
og hvis det er et "problem" så må bestyrelsen jo gøre "noget" ved det...!

Kasper
www.vendepunkt.dk om personlig udvikling
www.vendepunkt.dk/~behandling/ om behandling

hvem jeg er er muligheden for hengivenhed og skabelse

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-02-02 17:04

Hej

Jeg kan sagtens forstå at du er skuffet. Børnene skal naturligvis have
forskellige tilbud. Som een af de andre svarede er der mange ting
personalet kan gøre for at aktivere børnene. De skal samtidig sørge for
at hele dagen ikke er skemalagt. Det allervigtigste børn lærer i
børnehaven er, hvordan man omgås andre med respekt og i det hele taget
bør agere i forhold til andre mennesker. Man kan vel kalde det, de
basale regler for at kunne fungere i en gruppe. Den skemalagte hverdag
med al den "nyttige" viden skal nok komme når de skal i skole. I grunden
er det vel også vigtigere at vores børn kan fungere sammen, end at de er
små genier der ikke fungerer socialt. Derudover er børnehavernes
budgetter blevet mindre, så der ikke de muligheder der var tidligere.
Men tilbage til sagen, selvfølgelig skal der klippes, klistres, males,
tegnes, bages og mange andre ting i børnehaven og personalet skal hjælpe
børnene med at blive bedre til alle disse ting. Hvis din datter skal
lære mere skoleprægede ting som læsning eller sprog bliver du nok nødt
til at gøre det selv. Børnehaverne er slet ikke gearet til disse
opgaver. Men de er da rart at høre at nogle forældre er engagerede i
deres børns institutioner, jeg ved at forældreengagement er en
mangelvare i mange børnehaver. Glæd dig istedet over at din datter er
glad for sin børnehave og prøv selv at komme med forslag til forskellige
aktiviteter, som regel modtages forslag med kyshånd.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : vagn torup

Dato : 05-02-02 21:45

Hej
I vores skønne børnehave laver ældstebørnene (4½-6 årige) skoleopgaver en
gang om ugen. De lærer forskellige flag at kende, deres adresse, tallene fra
1-9, at klappe deres navn i stavelser, at finde Danmark på en globus, ringe
112, tegne streger, bølger osv, matche ting der passer sammen eller er
modsatte osv osv.
Mellembørnene (3½ årige- 4½ årige)laver også opgaver en gang om ugen bla om
hvad kroppens dele hedder, farvelære, former (firkanter, cirkler osv).
Alle børnene har en mappe, hvor deres opgaver bliver samlet i, som de får
med hjem, når de forlader børnehaven.
Svømning er en fast del af ugeskemaet. Hvert barn er afsted ca. hver 3. uge.
Hver fredag laver de mad på skift dvs. hvert barn er med til at lave mad
hver 3. uge.
Udover de faste turdage 1 om ugen til hver gruppe (mindstebørnene,
mellembørn og store børn) er der et hav af ekstra ture, eks. teater,
biograf, Valbyparken, Kongens Have, bondegårdsture (de følger årets gang på
en bestemt bondegård, som de besøger ca. 5 gange om året) osv.
De spiller tit teater, musik, rytmik og sang er faste punkter flere gange
ugentligt. De klipper, klister og syr, laver sløjd, modelervoks, læser
tonsvis af bøger, ja jeg kunne blive ved.
Vores fantastiske pædagoger har en uendelig energi og ikke mindst lyst og
kærlighed til at lave alverdens ting med ungerne. De laver projekter med
ungerne såsom kunstuge, hvor de bla. malede til klassisk musik, de har
sammen med lederen syet teatertæppe (de der have lyst), de har prøvet at
opdrætte sommerfugle og 100 vis af andre superspændende ting.
Aldrig hører man om, at der ikke er penge til et eller andet, aldrig hører
man op, at det er der ikke personale til. Og det er såmænd ikke fordi,
børnehaven har det "lettere" end alle andre, langt hovedparten af ungerne er
to-sprogede hvoraf de fleste ikke kan et ord dansk når de starter oveni har
de en hjerneskadet pige.
Visse børnehaver er altså gearet til det hele, vores er i hvert fald og både
vi og vores børn elsker den over alt på jorden.
Rikke
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C600289.6070301@feddersen.dk...

Fra : HELLE

Dato : 06-02-02 09:37

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Visse børnehaver er altså gearet til det hele, vores er i hvert fald og
både
> vi og vores børn elsker den over alt på jorden.
> Rikke

Ja, det forstår man - det lyder som en drømme-børnehave.

I vores børnehave kan årets ture tælles på een hånd.

Helle

Fra : vagn torup

Dato : 06-02-02 16:12

HELLE <helle.lonstrup@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qW588.19$JL2.907@news.get2net.dk...

> [...]
> både
>
> Ja, det forstår man - det lyder som en drømme-børnehave.
>
> I vores børnehave kan årets ture tælles på een hånd.

Hej Helle
Den er en drømmebørnehave. Faktisk har jeg flere gange prøvet at få en avis
eller TVLorry til at besøge den og dermed vise alle andre, hvor godt det
faktisk kan gøres, men desværre er der ikke salg i solskinshistorier.
Vores dejlige pædagoger skulle have en medalje hver for deres unikke
indsats. Det skal dog også siges, at de andre forældre også er fantastiske.
95% stiller op hver d. 1. fredag i mdr. med kage og mad til forældrekaffen
som er fast på skemaet. Det betyder også at vi alle føler os som en stor
familie uanset oprindelesesland og kultur.
MVH Rikke

Fra : John Lisek

Dato : 06-02-02 09:44

Hej Rita,

Vi havde samme "problem" da vores søn var 3 år.

Vi følte de danske system ikke udnyttede små børns evne til at lære
hurtigt. Mange børn er istand til at lære at læse og skrive når de er
3-4 år, hvis man venter for længe bliver indlæringen meget
vanskligere.. (det samme gælder pottetræning )

Vores løsning var at vi fandt en engelsk skole
www.his.dk hvor børn modtager undervising fra
de er 3 år.
Vores søn er nu seks, taler 3 sprog skriver & læser
2 og kan samtidig finde ud af at være "social".
Det ene udelukker nemlig ikke det andet..

Jeg vil forslå du finder en international skole i
nærheder af hvor du bor og forhør dig nærmere der.

mvh.

John

Fra : MM

Dato : 08-02-02 09:56

> [...]
> Vores søn er nu seks, taler 3 sprog skriver & læser
> 2 og kan samtidig finde ud af at være "social".
> Det ene udelukker nemlig ikke det andet..

Ja undskyld mig, men er han lykkeligere af det? Jeg mener da at der er en
grund til at børn i Danmark får lov til at vente med at skulle lære at læse
og skrive til de skal i skole. Den tid, hvor dagens program står på
"legning" den kommer aldrig igen, når først børnene starter i skole. Hvorfor
dog forkorte den yderligere, ved at pece børnene til allerede at skulle lære
at stave og regne som 3-årige??
Det er selvfølgelig en smags sag, men jeg mener, at børnene lærer afsindig
meget af de lege de leger, ting som ikke har noget at gøre med færdigheder,
men derimod egenskaber. F.eks at kunne gebærdige sig blandt andre børn,
kunne tage hensyn, sætte sig ind i andres følelser. Ting man ikke lærer ved
at terpe bogstaver, men som er mindst lige så vigtige egenskaber at besidde
som at kunne regne og stave.
Men det er selvfølgelig bare min mening.
Venlig hilsen MM

Fra : Stine

Dato : 08-02-02 22:49

"MM" <mivse@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
besidde
> som at kunne regne og stave.
> Men det er selvfølgelig bare min mening.

Åh, hvor er det bare dejligt at høre - jeg troede jeg var den eneste, der
mente, at børn skal have lov til at være børn - bare 6 år, det er jo
ingenting! De når nok at læse & skrive alligevel :)

/Stine

Fra : vagn torup

Dato : 09-02-02 12:10

Hej
Stine <unknown@unknown.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a41hbs$5d1$1@sunsite.dk...
> Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.
Min dreng på 5½ kan forlængst alfabetet, læser små ord og regner rigtig
godt. Han har masser af venner, leger supermand, spiller computerspil og
leger med lego, præcis lige som andre børn.
Der er absolut ingen grund til at han ikke skal lære alle de boglige ting
også. Han har altid været enormt videbegærlig: hvorfor skinner solen, hvad
er sten lavet af, hvordan ser bakterier ud, hvad står der her og der og
allevegne. Vi svarer og han lærer.
MVH Rikke

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-02-02 19:25

vagn torup wrote:

> [...]
> er sten lavet af, hvordan ser bakterier ud, hvad står der her og der og

Hej

Nu var spørgsmålet jo sådan set også bare hvad man kan forvente af en
børnehave. Der er jo ingen der forbyder forældre at lære deres børn at
læse, skrive eller regne, men om du kan forvente det af en børnehave er
en helt anden sag. Man skal bare ikke undervurdere hvor vigtigt det er
at de får lov til at lege. Det lærer de jo også en masse af.
Selvfølgelig skal ungerne have svar når de spørger til alt det underlige
i verden, også selv om man godt kan have svært ved at finde et brugbart
svar på noget af det de vil vide.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Stine

Dato : 08-02-02 22:54

"John Lisek" <jl@danware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ene udelukker nemlig ikke det andet..
>
> Jeg vil forslå du finder en international skole i
> nærheder af hvor du bor og forhør dig nærmere der.

Og jeg vil foreslå, at man lader være :)

Det lyder *så* spændende for forældrene - de glemmer bare at tænke lidt
længere ud i fremtiden..

Jeg er selv et af de børn, der blev placeret på NGG (som HIS er en del af),
da jeg var 10 år. Mine "legekammerater" boede i en radius af 30 km fra
skolen! Der gik selvsagt nogen år, før vi kunne sige "vil du med hjem og
lege i dag".

Det at have sine klassekammerater tæt på, er guld værd!

Sjovt nok, er det mine klassekammerater fra kommuneskolen, som jeg gik på i
"de små klasser" jeg stadig ser - selvom det snart er 20 år siden, vores
veje skiltes.

/Stine

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 07-02-02 22:25

> [...]
> lige før ferien, lærte at skrive og genkende et par bogstaver, lærte en
> masse nye sange - og alt det med stor glæde og interesse.

Det er tit at børn tager et stort spring i udviklingen når de har ferie med
forældrene. Det er sådan at børnene tit ikke er til at kende igen når de
kommer tilbage fra sommerferien. Mange smider bleen i ferien, andre sutten.
Langvarig samvær med forældrene har tit den effekt. Med hensyn til antallet
af uddannet personale,: det lyder af lidt lidt.. Kan det ikke skyldes den
store mangel på pædagoger der er i øjeblikket? Jeg ved af erfaring at det
kan være utrolig svært at finde uddannede pædagoger til stillingerne og
derfor ansættes der i stedet medhjælpere i stillingerne. Et nødvendigt
onde...desværre..
Op med humøret....Ellers tag en snak med en af de uddannede pædagoger, det
kan jo være at de kan berolige dig, de er der jo til for at hjælpe dig og
dit barn så I har det godt...De bør også kunne fortælle dig om dit barn
følger udviklingen og hvad de laver af pædagogiske tiltag og aktiviteter som
gavner dit barn i forhold til dets alder. Det er et krav du kan stille til
dem i forhold til Lov om social service...

Venlig hilsen Cecilie (pædagog i en børnehave)