Laust Vestergaard og Dorthe Nielsdatter, S~
Fra : Jette Pedersen

Dato : 04-02-02 16:50

Mine nr. 90 og 91-aner volder mig en del problemer. Laust er født ca.
1746 og Dorthe ca.1753 i henhold til FT 1801, hvor de bor i Sdr.
Feldingbjerg by, Fjends herred, Viborg amt. Laust har været gift før og
Laust og Dorthe er nok blevet gift ca 1794 - et år før deres første
fælles barn bliver født. Fra sit tidligere ægteskab har Laust i hvert
fald 3 børn født i perioden 1783 til 1786, måske flere, hvem moderen er,
ved jeg ikke.

Jeg kan ikke finde ud af, hvor de to kommer fra, eller hvor de er blevet
gift. Mon Laust hedder Laust - jeg har set ham nævnt som Laurs? Og mon
han i virkeligeheden er døbt Vestergaard eller er det et tilnavn?

Fra : Ole Munk

Dato : 04-02-02 18:19

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> wrote in message
> [...]
> gift. Mon Laust hedder Laust - jeg har set ham nævnt som Laurs? Og mon
> han i virkeligeheden er døbt Vestergaard eller er det et tilnavn?

Vestergaard kan være begge dele, men jeg gætter på et tilnavn. Laust, Laurs,
Laurits og Lars, skal du bare opfatte som det samme navn. Stavemåden
varierede meget dengang.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Frida og Valdemar Lu~

Dato : 06-02-02 20:54

Ole Munk <ole@ole-munk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3mgb4$i9e$1@sunsite.dk...
> "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> wrote in message

> Hej Jette.

Jeg kan ikke lige genkende disse navne men på tirsdag når vi har åbent
på Fjanbo-arkivet vil jeg tage det op , måske en af de andre kender dem. Vi
plejer ellers at gøre os til af at vores familier har været her på egnen fra
før Arild tid.

Venlig hilsen
Valdemar Lund.

Fra : Frida og Valdemar Lu~

Dato : 06-02-02 21:42

Jette Pedersen <jette@nebrot.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d09ce989d78311f417218dd217795254.34032@mygate.mailgate.org.
> [...]
> gift. Mon Laust hedder Laust - jeg har set ham nævnt som Laurs? Og mon
> han i virkeligeheden er døbt Vestergaard eller er det et tilnavn?

Lidt telefonarbejde hjalp godt på det.
Laurs Johansen (1687) hans hustrue Anne Pedersd dør 1779 53 år gl.samme
år bliver han gift med Dothe Nielsd f. 1754 og de begynder hurtigt at få
børn. Hun er datter af Niels Stoholm i Schalmstrup og hustrue Maren
Agerskov. Senere kaldes han for Vestergaard uvist af hvilken grund.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 06-02-02 22:29

Hej og tusind tak - det må jeg sige - nu har jeg ledt og ledt. Er der
mulighed for at besøge
Fjandbo-arkivet - og hvor ligger det?

Fra : Jette Pedersen

Dato : 06-02-02 23:16

Hej Frida og Valdemar. Hvor ligger Schalmstrup?

Fra : Frida og Valdemar Lu~

Dato : 07-02-02 10:16

Jette Pedersen <jette@nebrot.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40ab8c59b42b62874ca62eb3ec6213b8.34032@mygate.mailgate.org.
> Hej Frida og Valdemar. Hvor ligger Schalmstrup?
>
> Fjanboarkivet i Stoholm har åbent tirsdage 11 til 17
lokalark@fjends.dk
Skalmstrup ligger som Stoholm i Feldingbjerg sogn.

God jagt.
Valdemar Lund.