Hjemme netværk
Fra : Allan

Dato : 04-02-02 13:02

I har sikkert fået dette spørgsmål 100x før, men nu har jeg ledt på nettet i
flere timer - så I er mit sidste håb.

Jeg har lavet et lille netværk bestående af 2 arbejdsstationer (win98 -
10/100 ethernet) koblet sammen på nettet (ADSL) vha et lille d-link hub. Min
plan er at lave en internet server til mit netværk. Så vidt jeg har forstået
skal jeg skifte mit hub ud med en switch for at få en computer mere på mit
net som skal kunne fungere som server til en hjemmeside.

Summasumarum: Er der nogen der kender en hjemmeside, hvor jeg kan se nogle
fungerende løsning som denne ?

mvh

Allan
nybegynder

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-02-02 13:22

"Allan" <allan@lavridsen.dk> skrev:
> Jeg har lavet et lille netværk bestående af 2
> arbejdsstationer (win98 - 10/100 ethernet) koblet
> sammen på nettet (ADSL) vha et lille d-link hub.

Og det virker?

> Min plan er at lave en internet server til mit netværk.
> Så vidt jeg har forstået skal jeg skifte mit hub ud med
> en switch for at få en computer mere på mit net som
> skal kunne fungere som server til en hjemmeside.

Det kan jeg ikke se hvorfor, hvis den nuværende
konfiguration virker!
Hvad var begrundelsen for dette?

Som jeg har forstået, så har du nu 2 stk. W98 maskiner
på nettet via hub og ADSL, right?

Du vil så lave den ene til en webserver, right?

Her kan du nøjes med at kigge på www.dyndns.dk, hvor
du opretter en konto fx. allan-nybegynder.dyndns.dk
og fortæller den, at den skal "rettes" imod din IP-adresse,
gennem denne kan du så få vist din hjemmeside.

Der er garanteret mange mange flere løsninger, men dette
var da en mulighed...

Venligst
Mikael

Fra : Allan

Dato : 04-02-02 14:59

ja, det virker. begge computere er på nettet ! men hvis jeg sætter pws igang
på den ene og prøver at gå ind på min IP adresse er der ingen kontakt gennem
internettet. jeg forstår problemet sådan at jeg nu har en netværks IP
adresse 10.xxx.osv og skal have min faste IP routed til den computer der
skal fungere som server ?

mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 04-02-02 16:53

Hvis jeg skifter til en switch, kunne det løse problemet ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-02-02 17:01

"Allan" <allan@lavridsen.dk> skrev:
> Hvis jeg skifter til en switch, kunne det løse problemet ?

Jeg vil stadig mene du skal have en router eller bruge
webserveren som router, men ved det dog ikke!

/Mikael

Fra : Christian Mygind

Dato : 04-02-02 17:40

> Hvis jeg skifter til en switch, kunne det løse problemet ?

Nej - der er, i denne sammenhæng, ingen forskel på en hub & en switch.
Det er rigtigt, at routeren skal pege trafikken på http-porten videre til en
maskine gennem NAT.

Hvad er "pws"?

/Chr

Fra : Allan

Dato : 04-02-02 17:59

ok, tak for hjælpen - jeg forstår dette sådan at jeg sætter min server
mellem routeren og hubbet til de andre maskiner

pws = personal web server
http://www.bookware.com/emanuals/forms_perl/t04-pws_iis_win.html
det lod til at være den nemmeste løsning at sætte op

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 04-02-02 18:02

"Allan" <allan@lavridsen.dk> skrev i en meddelelse news:a3mej7$9bb$1@news.cybercity.dk...
> ok, tak for hjælpen - jeg forstår dette sådan at jeg sætter min server
> mellem routeren og hubbet til de andre maskiner

Nej.
Du skal bede din ADSL router om at videregive HTTP forespørgsler, til din
web server. Det gøres med en portmapning (port 80).

Dit netværk kan/skal være som hidtil.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Allan

Dato : 04-02-02 19:04

aha.. har jeg fat i de rigtige instrukser her ?
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwarding
/

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 04-02-02 19:21

"Allan" <allan@lavridsen.dk> skrev i en meddelelse news:a3mid8$e82$1@news.cybercity.dk...
> aha.. har jeg fat i de rigtige instrukser her ?
> http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwarding

Ja, det ser rigtigt ud, hvis det er en Cisco 677 router du har.

Fra : Allan

Dato : 04-02-02 19:37

ja det er Cisco 677 jeg har.. pyha det ser ud til jeg har fået min sag for..
mange tak for hjælpen

Allan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-02-02 12:07

"Allan" <allan@lavridsen.dk> skrev:
> ja det er Cisco 677 jeg har.. pyha det ser ud til jeg har
> fået min sag for..

Ja, men det er nu en flot guide du har fundet dig - følg den
og det kan næsten ikke gå galt

> mange tak for hjælpen

Det var så lidt.

Venligst