Tydning af tekst
Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 04-02-02 12:17

Jeg har lagt en tekst op i dk.binaer.historie. Håber på hjælp til tydning.
Tekststykket er fra FT-1845 Farendløse sogn, Ringsted herred.

Hvor er Maren Johansdatter født?
Hvad hedder den 4. person mere end Ane?
Hvor er Ane født?
Hvad hedder den 6. person mere end Christian?

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-02-02 13:17

On Mon, 4 Feb 2002 12:16:50 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg har lagt en tekst op i dk.binaer.historie. Håber på hjælp til tydning.
>Tekststykket er fra FT-1845 Farendløse sogn, Ringsted herred.
>
>Hvor er Maren Johansdatter født?

Svendsbjerg

jeg har dog ingen anelse om, hvor det skulle ligge.

>Hvad hedder den 4. person mere end Ane?

Vilhelmsdatter

Det er godt nok et underligt V, men resten er IMHO lige ud ad
landevejen

>Hvor er Ane født?

Stillinge

Jeg tror nemlig tværstregen på det første t bare er blevet så lang, så
de to l'er også kommer til at ligne t'er.

>Hvad hedder den 6. person mere end Christian?

Beisel

Første bogstav er et ret typisk B, og de øvrige er også temmelig
tydelige, hvis du sammenligner de enkelte bogstaver med de tilsvarende
i Nielsen ovenover.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kai & Annelise Chris~

Dato : 04-02-02 16:10

Mojn Sv. Haakon og Helbo.

Er du, Helbo, sikker på Vilhelmsdatter? Bogstavet efter "h'et" ligner
bestemt ikke de andre "e'er" i skriften.
Og i bynavnet ligner det heller ikke et "e".

Kun et spørgsmål/forslag.

Hilsen
annelise christensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-02-02 20:36

On Mon, 4 Feb 2002 16:09:34 +0100, "Kai & Annelise Christensen"
<ackegnaes@get2net.dk> wrote:

> [...]
>bestemt ikke de andre "e'er" i skriften.
>Og i bynavnet ligner det heller ikke et "e".

Nej, jeg er ikke sikker. Jeg vil i hvert fald godt tilslutte mig
Svandsbjerg, som Jesper R. Nielsen skriver.

Hvad angår Anes efternavn, så kan vi vel være enige om ??lh?msdatter.

Vi kan vel også være enige om, at bogstavet mellem h og m skal være a,
e eller o?

Problemet er så bare, at der i den foreliggende skrift i virkeligheden
ikke er nogen signifikant forskel mellem disse tre bogstaver. Prøv at
se på de to øverste navne. De må hedde Maren Johansd: og Jens Mads
Jacobsen. Det lille e har måske lidt mere ligesom to lodrette streger,
hvor a og o er mere som en cirkel. Men se så på a'et i Christian
nederst, og sammenlign det a med e i Jens Mads.

Men hvis vi ikke kan _se_ forskel, så må vi vel kigge på, hvad der
giver mening. Derfor har jeg med Bo Ekelunds nye program gennemsøgt
samtlige FT efter ordene:

lhalmsdatter
lhalmsen
lholmsdatter
lholmsen

Det gav ikke en eneste træffer. Søger man derimod efter lhelmsen eller
lhelmsdatter, så får man hundredevis af Vilhelmsen hhv. Vilhelmsdatter
skrevet med V eller W - men intet andet. Derfor tror jeg det "skal"
være det.

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 04-02-02 17:50

"Sv. Haakon Jensen" wrote:
> Jeg har lagt en tekst op i dk.binaer.historie. Håber på hjælp til
tydning.
> Tekststykket er fra FT-1845 Farendløse sogn, Ringsted herred.
>
> Hvor er Maren Johansdatter født?

Jeg tyder det til Svandsbjerg, i dag Svansbjerg, beliggende i Herfølge
sogn, Bjæverskov herred, Præstø amt.
De andre tør jeg ikke byde på.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 04-02-02 21:01

Sv. Haakon Jensen <sv-haa@post5.tele.dk> skrev
> [...]
> Hvad hedder den 4. person mere end Ane?
> Hvor er Ane født?
> Hvad hedder den 6. person mere end Christian?

Tak for svarene.
Maren Johansdatter får jeg flere bud på. Svandsbjerg, Svindsbjerg og
Svendsbjerg. Selv hælder jeg mest til Svindsbjerg p.g.a den lille streg, men
da Svansbjerg er i gl. Præstø amt, men Svinsbjerg er på Lolland, er
Svandsbjerg nok mest sandsynlig.
Arne overser, at det han læser som huus står i næste kolonne. Der skulle
have stået "hans Kone", men skriveren har glemt 'Kone'.

Ane tror jeg hedder Lilholmsdatter, men jeg er usikker. Vilhelmsdatter tror
jeg ikke rigtig på.

Fødestedet kan efter min mening være Skettinge, Slettinge eller Stettinge,
men jeg kan ikke finde lokaliteter, der kan passe med de navne.

Christian tror jeg hedder Bechel, men Beisel er også et godt bud. Jeg har
ikke kunnet finde navnet andre steder. Hvad lyder mest sandsynlig?

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-02-02 21:34

On Mon, 4 Feb 2002 21:00:43 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Christian tror jeg hedder Bechel, men Beisel er også et godt bud. Jeg har
>ikke kunnet finde navnet andre steder. Hvad lyder mest sandsynlig?

Jeg vil altså fastholde Beisel

Jeg tænkte også på Bechel; men prøv lige at sammenligne det fjerde
bogstav s/h med hhv. s i Nielsen (lige oven over) og h i enten
Christian eller Johansdatter.